Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Sujuvassa suuklinikassa hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä alusta loppuun.
Rafael Ben-Ari/Chameleons Eye
PORVOO Näsin hammashoitolassa on toiminut jo lähes kahden vuoden ajan Sujuva suuklinikka normaalin vastaanottotoiminnan ohessa. Klinikalla on käytössä toiminnanohjausjärjestelmä, jonka avulla potilaat ohjataan yhdeksään hoitohuoneeseen. Sosiaali- ja terveyslautakunta tutustuu klinikan toimintaan kokouksessaan 28.2.
– Hammashoitolaan aikaa varaavalle potilaalle muutos näkyy siten, että hänelle annetaan tarkan vastaanottoajan sijaan tunnin aikaikkuna, jonka aikana hänet pyydetään tekstiviestillä hammashoitolaan. Tarkka vastaanottoaika lähetetään potilaalle tekstiviestillä 30 minuuttia ennen vastaanottoajan alkamista, kertoo osastonhoitaja Heli Sjöblom.
Sujuvassa suuklinikassa aikuisen potilaan tarvitsema hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä alusta loppuun. Jos potilaskäynnin alussa tehtävässä tutkimuksessa todetaan enemmän hoidon tarvetta, hoito annetaan mahdollisuuksien mukaan kerralla, eikä potilaan tarvitse jäädä odottamaan uutta aikaa.
– Sujuva suu -palvelu Näsin hammashoitolassa on hyvää asiakaspalvelua. Aikaikkuna toimii hyvin ja ihmiset ovat ammattitaitoisia ja ennen kaikkea ystävällisiä, kertoo tyytyväinen asiakas palautteessaan.
– Viime vuonna tehdyn asiakaskyselyn perusteella suun terveydenhuollon asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä asiakaspalveluun, ja tyytyväisyys on lisääntynyt hieman vuodesta 2016, jatkaa Sjöblom.
Kahdeksasluokkalaisten tarkastukset kouluilla onnistuivat hyvin
– Syksyllä 2018 kokeilimme kolmessa koulussa lähes 400 kahdeksannen luokan oppilaan tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä Sujuvassa suuklinikassa hyvällä menestyksellä. Poisjääntejä oli hyvin vähän ja saimme yhdellä kerralla tarkastettua ja hoidettua lähes 90 prosenttia oppilaista, kertoo ylihammaslääkäri Sari Holmberg.
– Kahdeksannen luokan oppilaat ovat toisinaan haastava ikäryhmä saada tarkastukseen ja jatkohoitoon. Paikalle oli helppo tulla aamulla, koulupäivän alussa. Koska hoito suoritettiin pääsääntöisesti kerralla kuntoon, vähentyivät peruuttamattomat käynnit. Myös ryhmäpaine vaikutti siihen, että lähes kaikki oppilaat tavoitettiin, jatkaa Holmberg.
Henkilöstön työtyytyväisyys on lisääntynyt
Sujuvan suuklinikan toimintamallissa hoitohuoneet ovat identtisiä ja hoitohenkilökunta siirtyy huoneesta toiseen kunkin potilaan hoitotarpeen mukaan. Henkilökunnan työaika pyritään näin saamaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön, ja potilaan ei tarvitse siirtyä tai odottaa hoitoaan.
Sujuva suu -klinikalla työskentelee 5–6 hammashoitajaa, 2–3 suuhygienistiä, 5–6 hammaslääkäriä sekä 2 hammashoitajaa niin sanottuna vuoropäällikkönä eli noin 20 prosenttia suun terveydenhuollon yhteensä noin 70 työntekijästä.
– Työtyytyväisyys on parantunut vuodesta 2017. Työntekijät kiittävät hyvää tiimihenkeä sekä avuliaita työtovereita, kertoo Sjöblom.
– Muutokseen on toki kuulunut myös haasteita sekä uuden oppimista ja myös kielteistä palautetta tulee. Henkilöstö on kuitenkin aktiivisesti mukana kehittämässä toimintaa ja ratkaisuja ongelmiin etsitään yhdessä.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot