Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Valtakunnallisen opiskelijajärjestö Opiskelija-Allianssi OSKU ry:n puheenjohtaja Emmi Pentikäinen (vas.) piti ammatillisen koulutuksen reformia hyvänä, vaikkakin korosti uudistuksen keskeneräisyyttä. – Se, että lähiopetus vähenee ja opetusta siirretään työpaikoille on todella huolestuttavaa, Edupolin opiskelijakunnan hallituksen jäsen Ida Korpela ja puheenjohtaja Elina Saarnio sanoivat.
Marko Wahlström
PORVOO Valtakunnallisen toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden edunvalvonta-, palvelu- ja harrastejärjestö Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n road show poikkesi Edupolissa keskiviikkona aamupäivällä. Oppilaitoksen opiskelijakunnan hallitus esitti samalla huolensa ammatillisen opetuksen laadusta.
–?Järjestämme joka syksy kiertueen, joka ulottuu Helsingistä aina Inariin saakka. Vapaaehtoiset kiertävät kiertueen aikana eri oppilaitoksissa, järjestön puheenjohtaja Emmi Pentikäinen kertoi.
Tänä syksynä maatamme kiertää kaksi autollista; toinen auto on tällä hetkellä Oulussa ja toinen Porvoossa. Road shown aikana oskulaiset kiertävät yli 100 oppilaitosta.
– Pidämme refroma hyvänä, sillä ammatillinen koulutus tarvitsi uudistusta, mutta se tuo mukanaan haasteita, Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry:n puheenjohtaja Emmi Pentikäinen totesi keskiviikkona Porvoossa.
Marko Wahlström
Yhteisöllisyys ja hyvinvointi nousevat esille kiertueella
Pentikäisen mukaan tänä syksynä kiertueella viestitään yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia.
–?Porvoossa pääsimme myös leikittämään muun muassa alakoululaisten kanssa ja kyselemään tulevaisuuden haaveista.
Ammatillisen koulutuksen uudistustyö, reformi, puhuttaa opiskelijoiden valtakunnallisessa edunvalvontatyössä.
–?Pidämme sitä hyvänä, sillä ammatillinen koulutus tarvitsi uudistusta, mutta se tuo mukanaan haasteita. Mikään ei ole valmis syntyessään, mutta reformista tulee varmasti vielä hyvä, Pentikäinen sanoi.
Hän nosti esimerkiksi opetuksen henkilökohtaistamisen, joka on yksi reformin keskeisiä ajatuksia.
–?Jos opettajalla ei ole aikaa kohdata opiskelijoita, haasteita syntyy varsinkin erityistä tukea tarvitsevien (muun muassa maahanmuuttajat) opiskelijoiden opetuksessa, Pentikäinen jatkoi.
Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry, puheenjohtaja Emmi Pentikäinen (vas.), vapaaehtoiset työntekijät Mina Storbjörk Helsingistä ja Miili Nykänen Oulusta esittelivät OSKU:a road show -kiertueella Porvoon Edupolissa keskiviikkona.
Marko Wahlström
Valtakunnallinen Amis-tutkimus julki ensi viikolla
Suomen Opiskelija-Allianssi julkaisee valtakunnallisen Amis-tutkimuksen ensi viikon perjantaina.
–?Tutkimus perustuu touko–kesäkuussa suoritettuun kyselyyn. Tutkimus paljastaa reformin ensiaskeleet opiskelijan näkökulmasta, Pentikäinen sanoi.
Opiskelijoiden hyvinvointi sekä terveys- ja psykologipalvelut nousevat esille tutkimuksessa.
–?Sosiaali- ja terveysministeriön laatimat opiskeluterveydenhuollon henkilöstömitoituksen valtakunnalliset suositukset ovat osoittautuneet riittämättömäksi ohjauskeinoksi, sillä suositukset eivät tällä hetkellä toteudu kaikkialla Suomessa, Pentikäinen jatkoi.
Opiskelijajärjestö vie tutkimuksesta saatavat kärkiasiat tiedoksi eduskuntaan ja pyrkii näin vaikuttamaan.
–?Reformiin suhtaudutaan Oulussa ihan hyvin. Ainoastaan tiedotus ei aina oikein toimi. Alku on hyvä, mutta parannettavaa on vielä, road shown vapaaehtoisena Porvoossa vieraillut Miili Nykänen sanoi. Hän opiskelee taloushallinnon merkonomiksi.
Opiskelijakunnan hallitus pui reformia viime viikolla
Edupolin opiskelijakunnan hallitus on huolissaan ammatillisen koulutuksen laadusta.
–?Asia nousi esille hallituksen kokouksessa viime viikolla ja keskustelimme koko kokouksen ajan leikkauksista ja säästöistä, puheenjohtaja Elina Saarnio ja hallituksen jäsen Ida Korpela kertoivat.
Reformin myötä ammatillisen opetuksen lähiopetus vähenee ja opetusta siirretään työpaikoille, joissa ei välttämättä ole aikaa ja resursseja opettaa opiskelijoita. Tämä on opiskelijakunnan mukaan todella huolestuttavaa.
–?Leikkaukset vievät pois lähiopetusta ja jatkossa opiskelijan pitäisi tehdä enemmän itsenäistä työtä, mikä jää monelta tekemättä helposti. Meille luvattuja tunteja ei ikinä ole saatu: ykkösellä sanottiin, että ne tulevat kakkosella ja kakkosella kerrottiin, että ne tulevat kolmosella. Nyt, kun olemme kolmannella luokalla selviää, että niitä ei tule lainkaan, Korpela kertoi.
Lähiopetus siirtyy yhä enemmän työpaikoille.
–?Nyt eletään aika ristiriitaisessa tilanteessa: koulu olettaa, että työpaikat opettavat ja työpaikat olettavat, että koulu opettaa. Työnantajat saavat kyllä ohjeet, mutta ei heillä ole koko ajan aikaa meitä opettaa. Perusopetus pitäisi tapahtua koulussa, kokiksi opiskeleva Korpela ja hiusalaa opiskeleva Saarnio kuvailivat tilannetta.
Neljä koulupäivää – kolme vapaapäivää viikossa
Leikkaukset näkyvät opiskelijoiden?mukaan Edupolin lähes kaikilla opetusaloilla.
–?Meillä on vain neljän koulupäivän viikko ja kolme vapaapäivää. Se tuntuu vähän turhauttavalta, sillä yksi päivä voisi olla sellainen, jossa opiskelijaa autetaan henkilökohtaisessa opiskelussa, Korpela jatkoi.
Hänen mukaan oppilaitoksessa ei tällä hetkellä juurikaan noudateta opiskelijoiden henkilökohtaisia opintopolkuja.
–?Kaikki menevät vain virran mukana, Korpela tuumasi.
"Epätietoisuus vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin"
Korpelan ja Saarnion mielestä reformi on yhtäältä hyvä, mutta toisaalta huono asia.
–?Uusille opiskelijoille uudistus voi olla hyväkin asia, koska heillä ei ole mitään käsitystä vanhasta. Vanhempien opiskelijoiden osalta kesken kaiken tullut uudistus on huonompi asia, Saarnio totesi.
Opiskelijat pitävät tilannetta sekavana, koska opettajatkaan eivät asiasta tiedä.
–?Epätietoisuus siitä, mitä on tulossa vaikuttaa myös opiskelijoiden hyvinvointiin. Se näkyy vähän kaikessa, kuten esimerkiksi liikuntatunneissa, joissa on otettu käyttöön uusia sääntöjä. Mikään ei saa maksaa enää mitään, Saarnio sanoi.
–?Ryhmiä on myös yhdistelty hirveästi, jonka myötä tunnit ovat vähentyneet, hän jatkoi.
Saarnion ja Korpelan mukaan tilanne on johtanut siihen, että opiskelijat miettivät omaa asemaansa.
–?Leikkausten myötä resurssit ovat vähentyneet, eivätkä opettajat saa enää käyttää vapaa-aikaansa opetukseen, he totesivat.
MARKO WAHLSTRÖM
marko.wahlstrom@itavayla.fi
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot