Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Keskustan kehittämissuunnitelman mukaan näkymä Rihkamatorilta Citymarket-korttelin läpi kohti kauppatoria voisi näyttää tältä.
LUMART
PORVOO, KESKUSTA–NÄSI Porvoon kauppatorin asemakaavaluonnoksesta ja Porvoon puistokadun kaavarungosta kertyi lähes 600 vastausta niin asukkailta kuin viranomaisilta jatkosuunnittelun tueksi.
Kyselyillä kartoitettiin Läntisen Mannerheiminväylän ja torialueen kehittämisen kipukohtia sekä kysyttiin toiveita siitä, mitä näiden alueiden suunnitelmissa pitäisi vielä erityisesti ottaa huomioon.
Puistokadun suunnitelmien osalta liikenteen turvallisuus ja sujuvuus sekä valaistus ja vehreys koettiin tärkeiksi seikoiksi. Torisuunnitelmiin liittyvissä palautteissa saatiin kannustavia kommentteja ja torin kehittämissuunnitelmaa pidettiin innostavana ja hienona.
Porvoon kauppatori näyttäisi luonnoksessa tältä.
Sitowise
Torimyyntiä ja joukkoliikenteen palveluita arvostetaan
Porvoon kauppatorin kehittämistä koskevaan kyselyyn vastanneet kertoivat käyttävänsä toria monipuolisesti. Torilla odotellaan linja-autoja, tavataan tuttuja, kävellään torin poikki tai asioidaan torin lähellä.
Nykyisen torin parhaina puolina nähtiin muun muassa torimyyjät, istutukset, linja-autojen saavutettavuus, torin avaruus, torin ympäristön kaupat ja pysäköintipaikat.
Kevyt liikenne, autoilu ja joukkoliikenne toivat kukin torille noin kolmanneksen vastaajista. Joukkoliikenteen tärkeys korostui nuorten vastauksissa.
Porvoon kauppatorille suunnitelmassa on sijoitettu puurakentainen paviljonki, joka on luonnosteltu nykyisen linja-autoaseman paikalle.
Sitowise
Lisää viihtyisyyttä, oleskelupaikkoja ja kaupunkitapahtumia
Kauppatorin kehittämisessä etenkin nuoret toivoivat vapaata oleskelutilaa, peli- ja toimintapaikkoja, mukavia linja-autokatoksia, penkkejä, kiinnostavaa arkkitehtuuria, vanhojen puiden säilyttämistä sekä uusien puiden istuttamista.
Aikuiset puolestaan toivoivat ympärivuotista toimintaa, kaupunkitapahtumia, konsertteja ja sujuvaa autoilua, mutta myös kävelypainotteista ympäristöä. Torille toivottiin myös parempia oleskelupaikkoja, kauppahallia, lisää puita torialueelle ja linja-autoasemaa torille tai sen lähelle. Myös toritoiminta ja pysäköintipaikat saivat kannatusta.
Vastauksissa kävi myös ilmi se, ettei nykyistä torialuetta pidetä miellyttävänä, eikä tori nykyisellään houkuttele viihtymään. Jopa 30 prosenttia vastanneista nuorista koki torin turvattomaksi ympäristöksi. Turvattomuuden tunnetta herättivät eniten muut käyttäjät, päihtyneet ja torin poikki kulkeva liikenne.
Huonona torisuunnitelmaa piti alle viidennes vastaajista. Suunnitelmassa epävarmuutta herättivät linja-autolaiturien riittävyys, linja-autopysäkkien sijainti torin reunoilla ja huoli torin autioitumisesta.
Torin asemakaavaluonnos tuli nähtäville viime marraskuun alussa ja sitä saattoi kommentoida tammikuun alkuun asti. Torikyselyyn osallistui yli 400 vastaajaa, ja myös nuorten vastaajien ryhmä tavoitettiin hyvin.
Porvoon puistokaduksi muuttuva Läntinen Mannerheiminväylä voisi näyttää tältä. Luonnoskuva Tolkkistentien risteyksestä länteen.
Sitowise Oy/Ola Design
Valaistusta, katupuita ja liikkumisen sujuvuutta
Nykyisen Mannerheiminväylän kehittämistä koskevissa palautteissa tärkeäksi koettiin liikenteen turvallisuus ja sujuvuus sekä valaistus alueella. Suunnitelmissa myönteisenä nähtiin erityisesti vehreyden tuominen kaupungin sisääntuloväylälle ja kevyen liikenteen toimivuuden parantaminen. Alueen kehittäminen nähtiin mahdollistavan kaupungin kasvun. Kiertoliittymä- ja liityntäpysäköintisuunnitelmia myös kiiteltiin.
Kyselyyn vastanneista 67 prosentin mielestä laaditut suunnitelmat parantaisivat alueen luonnetta ainakin jonkin verran. Asuminen puistokadun varrella ja korkea rakentaminen jakoivat mielipiteitä puolesta ja vastaan. Vastaajista hieman yli puolet näkisi puistokadun mahdollisena asuinpaikkanaan tulevaisuudessa. Naapurustosta tulleissa mielipiteissä vastustettiin täydennysrakentamista.
Huonona kaavarungon suunnitelmissa nähtiin korkea lähiömäinen rakentaminen. Palautteissa pelättiin myös sitä, että suunnitelmat eivät toteutuisi suunnitelmien mukaisesti sekä kadusta tulisi sekava ja ahdas. Kiertoliittymiä toivottiin esitettyä useampaan paikkaan. Liikenteen sujuvuutta ja asumisviihtyisyyttä kadun varressa epäiltiin vilkkaasta liikenteestä johtuen.
Porvoon puistokadun kaavarunko oli nähtävillä viime marraskuun lopulta tammikuun alkuun. Alueen kehittämistä koskevaan kyselyyn vastasi 178 henkilöä.
Porvoon keskustan kehittämistyön keskiössä on Citymarket-kortteli. – Ajatuksen on saada kauppatorilta avattua esteetön näkö- ja kulkuyhteys Vanhan-Porvoon suuntaan, kaupunkisuunnittelupäällikkö Dan Mollgren sanoi Itäväylän haastattelussa viime lokakuussa.
Arkisto/Marko Wahlström
Suunnittelua jatketaan palautteet huomioiden
Porvoon puistokadun kaavarunko on yleissuunnitelma alueen kehittämiseksi. Kaavarunko toimii ohjeena jatkosuunnittelulle, mutta ei ole lainvoimainen ohjaava kaava.
–?Suunnitelma tehtiin, jotta aluetta voidaan kehittää kokonaisuutena ja jotta Porvoon sisääntulosta tulisi viihtyisä osa kaupunkia. Kaavarungon pohjalta suunnittelutyö jatkuu asemakaavojen muodossa. Edellytykset alueen rakentamiselle selvitetään asemakaavahankkeilla, jotka käsittävät vuorovaikutusta mm. asukkaiden kanssa, kaupunkisuunnittelupäällikkö Dan Mollgren toteaa.
Puistokadun kaavarungon ja siitä saadun palautteen pohjalta ohjelmoidaan alueen tuleva asemakaavoitus ja suunnitellaan tulevaa vuorovaikutusmenettelyä. Torin suunnittelu jatkuu asemakaavaehdotuksen valmistelulla alkuvuoden aikana.
»»Porvoon keskustasuunnitelmien kysely-yhteenvedot löytyvät täältä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot