Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Tony Lökfors kertoo vessojen onnistuneen hänen mielestä oikein hyvin. Lopputulos on hänen mielestä toimiva ja urakka meni suhteellisen sujuvasti.
Mika Laine
PORVOO, KESKUSTA Porvoon keskustan alueella on Valtimontalon sulkemisen jälkeen ollut selkeä pula vessoista. Suositulle ajanviettopaikalle Porvoon jokirantaan avattiin keskiviikkona uudet yleisö-WC–tilat. Mannerheiminkadun sillan alle sijoitettuja vessatiloja on suunniteltu jo noin kaksi vuotta.
Porvoon projekti-insiööri Tony Lökfors on ollut alusta asti suunnittelemassa projektia. Hän kertoo vessojen olevan auki aamukuudesta iltakymmeneen joka päivä. Niiden käyttömaksuksi päätettiin puolitoista euroa ja sen maksaminen onnistuu kosketusnäyttöisellä maksupäätteellä. Maksutapoina käy pankkikortti ja ainakin osa mobiilimaksusovelluksista. Käteisellä vessaa ei ole mahdollista käyttää.
Liikuntarajoitteisten vessassa on myös lastenhoitopöytä ja mainio turvajärjestelmä. Liikuntarajoitteinen voi tarvittaessa hälyttää itselleen apua punaisesta narusta vetämällä. Aluksi narusta syttyy hälytysvalo vessan ulkopuolelle ja mikäli tilanne ei ratkea, menee hälytys vartiointiliikkeeseen.
Paikaksi valittu sillan alus on huomaamaton, käytännöllinen ja kuitenkin keskellä kaikkea. Matka nähtävyyksille tai joukkoliikenteelle ei ole pitkä, mutta katukuva ei juurikaan muutu.
Mika Laine
Sekä viihtyisä että käytännöllinen
Viihtyvyys on olennainen osa julkista palvelua ja siksi kulttuuripalveluista vastaava Susann Hartman kutsui paikalle tilaa piristämään paikallisen taiteilijan Ylva Holländerin. Hänelle annettiin tehtäväksi jatkaa galleriakatu-teoksiaan vessan isolle seinälle. Viime viikon Holländer vietti suurentaessaan Pilkullinen pisara -teosta luonnoksesta uuden vessan seinään teipillä, maalilla ja pensseleillä.
–?Teoksessa on liikettä, värejä, iloa ja muotoja. Halusin tehdä teoksen jossa jokainen voi nähdä eri asioita, Holländer kertoo.
Taideteoksen lisäksi viihtyvyyttä lisää vessojen mainio äänijärjestelmä. Sen kautta on mahdollista soittaa esimerkiksi rauhoittavia luonnon ääniä tai vaikka radiota.
Lisäksi vessaatiloihin tulee sähköinen info-taulu jonka näkee myös vessojen ulkopuolelta. Info-taulu tulee näyttämään kaikkea informaatiota matkailuun liittyen, koska vessan oletetaan pääasiallisesti olevan matkustajien ja turistien käytössä. Ideana on, että infoa voi saada myös maksamatta itseään sisään.
–?Paikka on sen verran huomaamaton, että opastusta tullaan tarvitsemaan, Lökfors pohtii.
Porvooseen sopivalla tavalla vessa suunniteltiin siten, että se ei häiritse katukuvaa millään lailla.
Ylva Holländer pohtii kuinka kauan hänen teoksensa pysyy puhtaana. Kokemuksien mukaan hän uskoo ettei sitä heti sotketa mutta todennäköisesti jossain vaiheessa.
Mika Laine
Vessan sijainti oli Lökforsin mielestä mainio valinta
–?Valittiin tämä paikka ensinnäkin siksi, että haluttiin pysyvä paikka, ettei käy niin kuin Valtimontalon vessoille. Rakennuksia saatetaan myydä vaikka viiden vuoden sisään, mutta tämä silta tuskin lähtee tästä seuraavan 30 vuoden aikana, Lökfors havainnollistaa.
–?Toinen asia, joka puhuu tämän sijainnin puolesta on se, että kun Valtimontalo avautuu hotelliksi bussit eivät välttämättä pysähdy enää sen ovien edessä. On ollut jonkinlaista kaavailua siitä, että bussit pysähtyisivätkin sillan toiselle puolelle, jolloin turistivirta kulkisikin sillan yli kaupunkiin. Siinä tapauksessa tämä sijainti olisi oikein loistava, Lökfors lisää.
Noin 400?000 euroa maksanut vessa on hyvä rakentaa paikalle jossa sen käyttöikä on mahdollisimman pitkä. Vielä pidemmäksi käyttöaikaa pyritään saamaan maksullisen sisäänpääsyn avulla, koska sen toivotaan vähentävän nuorison tarpeetonta oleskelua vessatiloissa. Näin vessat pysyisivät paremmin siisteinä ja käyttökelpoisina.
–?Aukotonta systeemiä on kuitenkin todella vaikea saada aikaan, Lökfors harmittelee.
Sisäänpääsymaksun tavoitteena on myös kattaa mahdollisimman suuri osa ylläpitokustannuksista. Valtimontalon vessoilla oli vuosittain noin 15?000–18?000 käyttäjää.
–?Jos määrät pysyvät samoina, eivät maksut aivan riitä ylläpitoon, mutta kovaan käyttöön vessat silti tulevat, Lökfors uskoo.
Keskimäärin kävijöitä Valtimontalon vessatiloissa oli yli 40 päivässä.
Perinteistä naishahmoa jouduttiin hieman muokkaamaan. Nyt naisten vessaan ohjaavan kyltin henkilö on enemmän fyysisiltä ominaisuuksiltaan kuin tyyliltään naista muistuttava.
Mika Laine
Prioriteetin suunnittelussa ja toteutuksessa
Modernien arvojen mukaisesti urakasta pyrittiin tekemään niin ekologinen kuin järkevästi on mahdollista. Materiaalien valinnassa käytännöllisyys ja kestävyys olivat suuremmassa roolissa kuin ekologisuus ja siksi esimerkiksi vessakoppien seinät ovat lasia.
–?Lasi on kova materiaali ja siihen on vaikea saada mitään raaputettua ja jos siihen piirtää jotain, se on suhteellisen helppo puhdistaa, Lökfors perustelee.
Ekologisuus näkyy kuitenkin muualla, esimerkiksi pisuaarit eivät käytä lainkaan vettä, lämmitystä ei sijainnin takia juurikaan tarvita ja valot ovat led-valoja, jotka kuluttavat vähemmän energiaa sekä hanat ja valot sammuvat itsestään. Automaattisesti sammuvissa valoissa on etuna se, että on helppo nähdä mitkä vessat on varattu.
–?Isoin ekologinen asia on se, että ei tehty mitään uutta rakennusta. Kun rakennettiin sillan rakenteiden alle, ei tarvinnut rakentaa mitään ulkoseiniä, Lökfors selittää.
Vaikka nyky-yhteiskunta sitä pitkälti kannattaakin, niin unisex-vessoja ei vielä päätetty tehdä. Perusteluna toimi se, että turistikaupunkina Porvoossa täytyy ajatella myös turistien kannalta ja monet ulkomaiset turistit eivät vielä ole valmiita täysin sukupuolineutraaliin maailmaan. Lökfors kuitenkin huomauttaa, että vessat on tulevaisuudessa mahdollista muokata myös unisex-vessoiksi.
FAKTALAATIKKO
Hyvä lopputulos syntyy yhteistyöllä
* Arkkitehtisuunnittelu: Taina Valkeavirta
* Rakennesuunnitelmat: Sipti Oy
* Talotekniset suunnitelmat: DuoPoint
* Pääurakoitsija: Pernajan Rakennus
* Ylläpito: Porvoon kaupungin kuntatekniikka ja Porvoon kaupunki
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot