Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Tomas Sjöström jakaa postia sähköskootterilla.
Mia Smolander
PORVOO Posti Oyj on ottanut Porvoossa käyttöönsä kolme sveitsiläisvalmisteista Kyburz-sähköskootteria. Postinjakaja Tomas Sjöström on yksi niistä jakajista, jotka ovat päässeet käyttämään niitä. Hän on ottanut sähköskootterin ilolla vastaan
–?Samalla tavalla kuin sähköpolkupyörät myös sähköskootterit helpottavat meidän työtaakkaa. Skootteriin mahtuu myös huomattavasti enemmän postia kuin polkupyörään.
Sähköskootterin suurin sallittu kuorma on 120 kiloa plus peräkärry. Sjöström kertoo sähköskootterin olevan tarkoitettu omakotitalojen jakopiireille, mutta hän käyttää sitä pääsääntöisesti kerrostaloaluilla.
–?Omakotialueilla skootterin kanssa on helppo päästä laatikolle, siinä on myös pakki. Mutta se toimii kerrostaloalueilla mielestäni ihan yhtä hyvin kuin polkupyörä. Ainoa ero on, että on mopokypärä päässä, mutta siihenkin tottuu.
–?Alussa otin aina kypärän pois, kun lähdin jakamaan postia kerrostaloon, mutta silmälasien kanssa siinä on oma hommansa, niin en ota enää kypärää pois. Lämminhän siinä tulee, mutta lämmin tulee muutoinkin. Skootterilla liikkuessa pitää pukea vähän enemmän päälle kuin jos menisin polkupyörällä.
"Otan avaimen aina mukaan, kun lähden rappuun"
Postilta on joskus varastettu polkupyörä, joten jättäessään skootterin valvomatta Sjöström ottaa aina avaimen pois virtalukosta.
–?Otan avaimen aina mukaan, kun lähden rappuun. Ja omakotitalopiirissä olen koko ajan skootterin luona.
Sähköskootteri on suunniteltu hyvin, siinä on riittävästi säilytystilaa.
–?Voin ottaa toppapuvun pois, jos tulee kuuma ja laittaa sen skootterin säilytystilaan.
Skoottereissa on kestävä akut, tai ainakaan vielä noin neljän kuukauden aikana mitään ongelmia ei ole tullut esiin.
–?Samaa skootteria, jota minä käytän päivisin, käytetään myös öisin. Yöjakaja jättää skootterin lataukseen aamulla kuuden aikaan ja minä lähden liikenteeseen sillä kymmenen, yhdentoista aikoihin, niin akku on täynnä.
Painopiste skootterissa on melko korkealla
Sjöström kertoo kuulleensa muista Postin toimipaikoista, että skootterin kanssa on ollut haasteita.
–?Painopiste on melko korkealla, joten se on ehkä vähän hutera. Itse kuitenkin totuin skootteriin nopeasti. Olen erittäin tyytyväinen siihen.
–?Liukkaallakaan kelillä ei tarvitse pelätä kaatumista ja ainoastaan yhden kerran olen jäänyt sen kanssa jumiin, mutta sekin oli oma syyni. Skootterin kääntösäde on pieni ja sillä on helppo liikkua.
Sjöströmillä ei ollut entuudestaan mitään kokemusta mopoista tai moottoripyöristä.
–?Kävin Postin järjestämän yhden päivän kurssin Pasilassa.
Maksiminopeus on 45 kilometriä tunnissa
Koska sähköskootteri on täysin äänetön, sillä liikkuessaan pitää olla erityisen varovainen. Skootterin maksiminopeus on 45 kilometriä tunnissa ja muut liikkujat eivät kuule sen tuloa.
–?Skootteri on rekisteröity mopo, joten sillä pitää ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan. Hiljennän vauhdin niin, että minut huomataan, huomaavaisuudella pärjää hyvin.
–?Skootteriin on suhtauduttu kaupungilla positiivisesti.
Vaikka Postin uusi menopeli herättääkin huomiota, saavat jakajat muutoin Sjöströmin mukaan tehdä työtään rauhassa.
–?Jos jaan 600–700 talouden alueen, on erittäin hyvä tuuri, jos kohtaan yhdenkin ihmisen. Sitä voisi luulla, että tässä työssä on paljon kanssakäymistä, mutta ei siellä rappukäytävissä paljon ihmisiä näe. Kesällä toki kohtaan enemmän porukkaa, kun he viettävät aikaa pihalla.
Porvoossa skoottereita on tällä hetkellä kolme
Skootterin käyttö perustuu ainakin tällä hetkellä täysin vapaaehtoisuuteen. Koska skoottereita on vain kolme kappaletta, suurin osa jakajista käyttää yhä sähköpolkupyörää ja osa jopa ihan tavallista polkupyörää.
–?Meillä taitaa olla neljä jakajaa, jotka haluavat käyttää tavallista polkupyörää.
Sjöström on toiminut postinjakajana 14 vuotta. Ennen uutta sähköskootteria hän jakoi postia polkupyörällä. Hän vitsailee, että nyt skootterin myötä työpäivän jälkeen on tarvetta liikunnalle.
–?Oli sitä aikaisemminkin, pyöräily on kuitenkin melko yksipuolista liikuntaa.
–?En ole ikinä laskenut kuinka paljon työpäivän aikana kertyy kilometriä, mutta kyllä niitä aika paljon tulee.
Postilla on käytössä kaikkiaan 182 sähköskootteria, niistä pääkaupunkiseudulla on 64 kappaletta. Posti otti ensimmäiset sähköskootteri käyttöön Suomessa viime keväänä Vaasassa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot