Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoon keskustan kolmeen liikennevalo-ohjattuun risteykseen maalataan ensi viikolla pyörätaskut, joiden tavoitteena on parantaa pyöräilijöiden havaittavuutta. Yksi risteyksistä on Mannerheiminkadun ja Rauhankadun liittymä.
Mika Laine
PORVOO, KESKUSTA Pyöräilijöiden havaittavuutta parannetaan pyörätaskuilla, joita kokeillaan ja tehdään porvoolaisille tutuksi kesän aikana. Pyörätaskujen maalaus aloitetaan heinäkuussa viikolla 29.
Pyörätaskulla tarkoitetaan liikennevalo-ohjatussa liittymässä autoliikenteen pysäytysviivan eteen maalattua aluetta, jolle ajorataa käyttävät pyöräilijät voivat siirtyä odottamaan, kun liikennevalo on punainen. Pyörätaskun lisäksi ajoradan oikeaan reunaan maalataan lyhyt pyöräkaista. Autoilijan tulee ryhmittyä risteyksessä normaalisti pysäytysviivan taakse siten, ettei ajoneuvo ole pyöräkaistan tai pyörätaskun alueella.
Pyörätaskut maalataan ajoradalle kolmeen liittymään: Mannerheiminkadun ja Runeberginkadun liittymään Runeberginkadun liittymähaaralle Rihkamatorin suuntaan ajettaessa, Mannerheiminkadun ja Rauhankadun liittymään Rauhankadun liittymähaaralle torin suuntaan ajettaessa sekä Aleksanterinkadun ja Piispankadun liittymään Piispankadun liittymähaaralle Lyseon suuntaan ajettaessa.
– Pyörätaskujen keskeisin tavoite on parantaa ajorataa käyttävien pyöräilijöiden havaittavuutta liikennevalo-ohjatuissa liittymissä. Pyörätaskussa ollessaan pyöräilijä on moottoriajoneuvojen kuljettajien näkökentässä. Tämä edistää pyöräilijöiden turvallisuutta risteyksissä, missä pyöräilijät ovat erityisen alttiita konflikteille moottoriliikenteen kanssa. Pyöräilijöiden turvallisuuden parantumisen lisäksi pyörätaskut lisäävät pyöräilyn miellyttävyyttä, kun risteyksissä on helpompaa ryhmittyä asianmukaisesti omaa kulkusuuntaa ajatellen, sanoo liikenneinsinööri Antti Rahiala.
– Sekä pyöräilijöiltä että autoilijoilta toivotaan ymmärrystä toisia tiellä liikkujia kohtaan, koska pyörätaskujen käyttö vaatii varmasti alkuun totuttelua itse kultakin, Rahiala jatkaa.
Pyörätasku on liikennevaloristeyksessä pyöräilijöille varattu odotustila. Pyöräilijä voi ryhmittyä ja odottaa valojen vaihtumista autoliikenteen edessä. Kuva Liikenneturvan Jalan ja pyörällä -oppaasta. Kuvittaja: Jukka Fordell.
Liikenneturva
Pyörätaskut kääntyvän pyöräilijän apuna
Pyöräilijä voi punaisen valon aikana ryhmittyä pyörätaskuun esimerkiksi vasemmalle kääntymistä tai liittymän läpi suoraan ajamista varten. Vihreän valon aikana pyöräilijä ei voi ryhmittyä pyörätaskuun, vaan ryhmittyminen aloitetaan hyvissä ajoin ennen risteystä.
Pyöräilijä voi kääntyä vasemmalle tekemällä joko ns. lyhyen tai pitkän käännöksen. Lyhyessä käännöksessä ryhmitytään pyörätaskun vasempaan reunaan ja käännytään vastaantulevaa liikennettä väistäen risteävän kadun varrella kulkevalle pyörätielle. Pitkässä käännöksessä pyöräilijä ryhmittyy pyörätaskun oikeaan reunaan, ajaa suoraan risteävän ajoradan yli ja kääntyy vasemmalle, kun se on muu liikenne huomioiden mahdollista.
Pyörätaskujen käyttöä ja autoilijoiden sekä pyöräilijöiden toimintaa pyörätaskuin varustetuissa liittymissä seurataan kokeilun aikana satunnaisen seurannan avulla. Tarvittaessa hyödynnetään myös videokuvausta, jotta voidaan arvioida, toimivatko liikkujat pyörätaskuissa oikein.
Kesällä on käynnissä useita liikennekokeiluja
Porvoon kaupunki toteuttaa kesällä 2019 kaikkiaan neljä erilaista liikennekokeilua. Kaupunkipyöräjärjestelmä saatiin käyttöön kesäkuussa, minkä lisäksi Kirkkokatu on muutettu pihakaduksi Kirkkotorin ja Rihkamakadun välisellä osuudella. Jokikadulla pyöräily ohjataan ajoradalle Aleksanterinkadun ja Mannerheiminkadun välisellä osuudella ja kolmeen liittymään toteutetaan pyörätaskut.
NÄIN AUTOJEN JA PYÖRÄILIJÖIDEN YHTEISPELI TOIMII PYÖRÄTASKUILLA VARUSTETUISSA RISTEYKSISSÄ:
Autoilija saapuu liittymään valon ollessa punainen: Valon ollessa punainen autoilija ryhmittyy pysäytysviivan taakse pyöräkaistan ja keskiviivan väliin niin, ettei auto tuki pyöräkaistaa. Pyörätasku jää tällöin jonon ensimmäisenä olevan auton eteen.
Porvoon kaupunki / Itäväylä
Pyöräilijä saapuu liittymään valon ollessa punainen: Valon ollessa punainen pyöräilijä voi ohittaa jonossa mahdollisesti olevat autot pyöräkaistaa pitkin ja ryhmittyä kulkusuuntaansa nähden pyörätaskuun autojen eteen. Pyöräilijä voi ryhmittyä pyörätaskuun seuraavasti: Oikeaan reunaan käännyttäessä oikealle • Oikeaan reunaan jatkaessaan suoraan liittymän yli • Vasemmalle käännyttäessä pyörätaskun vasempaan reunaan (ns. lyhyt käännös) • Vasemmalle käännyttäessä on myös mahdollista ryhmittyä pyörätaskun oikeaan reunaan (ns. pitkä käännös).
Porvoon kaupunki / Itäväylä
Autoilijan toiminta valon ollessa vihreä / valon vaihtuessa vihreäksi: Valon ollessa vihreä autoilija voi ajaa pyörätaskun yli ja ryhmittyä normaalisti kulkusuuntaansa nähden. Valon vaihtuessa vihreäksi autoilijan tulee huomioida mahdolliset pyörätaskuun ryhmittyneet pyöräilijät.
Porvoon kaupunki / Itäväylä
Pyöräilijä saapuu liittymään valon ollessa vihreä: Pyöräilijän saapuessa liittymään vihreän valon aikana pyöräilijä ei ryhmity pyörätaskuun, vaan ryhmittyminen aloitetaan muu liikenne huomioiden hyvissä ajoin ennen risteystä.
Porvoon kaupunki / Itäväylä
Pyöräilijän toiminta valon vaihtuessa vihreäksi: Valon vaihtuessa vihreäksi pyöräilijä pääsee liittymään jonon ensimmäisenä, jolloin hän on kuljettajien näkökentässä. Kuvassa vasemmalle kääntyvän pyöräilijän osalta kuvattu ns. lyhyt käännös, jolloin pyöräilijä toimii liittymässä autojen tavoin.
Porvoon kaupunki / Itäväylä
Pyöräilijän toiminta valon vaihtuessa vihreäksi: Valon vaihtuessa vihreäksi pyöräilijä pääsee liittymään jonon ensimmäisenä, jolloin hän on kuljettajien näkökentässä. Kuvassa vasemmalle kääntyvän pyöräilijän osalta kuvattu ns. pitkä käännös, jolloin pyöräilijä jatkaa ajoradan oikeaa reunaa suoraan risteävän ajoradan yli ja kääntyy vasemmalle, kun se on muu liikenne huomioiden mahdollista.
Porvoon kaupunki / Itäväylä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot