Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Kysely osoitti, että meillä on myös parannettavaa, toimitusjohtaja Risto Saarinen Porvoon Vedestä kommentoi.
Arkisto/Marko Wahlström
PORVOO Asiakaskyselyssä Porvoon kaupungin vesilaitos sai kiitosta muun muassa asiakaspalvelusta, veden laadusta ja yleensä siitä, että vesihuolto on hoidettu ammattimaisesti.
Toisaalta kaikista teemoista tuli niin myönteistä kuin kielteistäkin palautetta. Hinnoittelu ja tiedonkulku nousivat suurimmiksi moitteen aiheiksi, kun Porvoon vesi kysyi asiakkailtaan mielipiteitä.
Porvoon veden toimitusjohtaja Risto Saarinen on tyytyväinen kyselyyn.
–?Erityisen iloinen olen siitä, että yli 700 asiakasta vastasi kyselyyn. Monet kertoivat numeroarvosanojen lisäksi sanallisesti, mitä mieltä he ovat toiminnastamme.
Kyselyyn vastasi 766 asiakasta
Tänä vuonna vesilaitos lähetti kyselyn 2?300 asiakkaalle, joista 766 vastasi kyselyyn.
–?33 prosenttia kyselyn saajista vastasi, mikä osoittaa, että asiakkaamme haluavat vaikuttaa toimintaamme, Saarinen toteaa.
Hänen mukaansa on tyypillistä, että luonnollisessa monopoliasemassa toimivassa organisaatiossa ei aina muisteta tai osata ottaa huomioon asiakasnäkökulmaa.
–?Saimme runsaasti myönteistä palautetta eli olemme oikealla tiellä. Meillä on kuitenkin myös parannettavaa, hän lisää.
"Etäluettavien mittarien käyttöön ottoa harkittava"
Asiakaskyselyn mukaan porvoolaiset ovat keskimäärin erittäin tyytyväisiä veden laatuun (9,1 pistettä asteikolla 4–10), vesilaitoksen palvelun laatuun (8,9) sekä vedenjakelun ja viemäröinnin toimivuuteen (8,9).
Kysymykseen veden hinnoittelun kohtuullisuudesta ja ymmärrettävyydestä vesilaitos sai huonoimman arvosanan (7,6). Monissa avoimissa vastauksissa pidettiin epäreiluna sitä, että nurmikon kastelusta joutuu maksamaan myös jätevesimaksun.
–?Asiakaskyselyn avulla saimme runsaasti tietoa, joka otetaan huomioon tulevaisuutta suunnitellessa. Palvellessamme asiakkaita meidän ei sen sijaan tarvitse odottaa, Saarinen summaa kyselyn johtopäätöksiä.
Hän jatkaa, että etäluettavien vesimittarien käyttöön ottoa on vakavasti harkittava. Mittarien vaihto on vuosien mittainen työ, mutta selvä toive asiakkailta tuli niiden käyttöönotosta.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot