Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoolainen Seppo Kaurila pitää suomalaisia sanomalehtiä tasoltaan hyvinä. – Ulkomaisia lehtiä en osaa arvioida, koska niitä en lue ollenkaan, hän kertoo Porvoon pääkirjaston lehtilukusalissa.
Marko Wahlström
PORVOO, KESKUSTA Porvoolainen Seppo Kaurila asettuu tällä kertaa kotikaupunkinsa pääkirjaston lehtilukusalin näyttöpäätteen äärelle.
–?Yleensä luen lehdet paperisena, mutta nyt haluamani päivän paperinen lehti ei ollut vapaana, hän sanoo.
Hän silmäilee näköislehden kotimaan sivujen uutiset, pysähtyy ulkomaan osiossa Boeingin lentoturmia käsittelevään uutiseen ja siirtyy urheilusivuille..
–?Paperista lehteä on helpompi lukea, sillä siitä saa paremman kokonaiskuvan. Näköislehteä lukiessa silmä etsii eri tavalla ja sivua joutuu usein siirtämään, Kaurila sanoo.
Kaurila lukee verkossa lähinnä painettujen lehtien näköislehtiä, verkkosivujen uutisia hän ei juurikaan selaile.
Keskustassa asuvana porvoolainen käy lukemassa päivän Uusimaan ja Helsingin Sanomat pääkirjastossa.
–?Kotiin minulle ei tule tilattuna mitään lehteä, hän kertoo ja sanoo lukevansa kotona ilmaiseksi jaettavaa Itäväylä-lehteä.
Kurttila kuuluu sanomalehtien lukemiseen käyttämänsä ajan perusteella suomalaisten keskiarvoon: hän käyttää päivässä lehtien lukemiseen aikaa yhteensä noin puoli tuntia.
–?Kaikkea en lehdistä lue, vaan mielenkiintoisimmat aiheet. Ajankohtaisasiat Suomesta ja ulkomailta kiinnostavat sekä paikallisuutiset tottakai, Kaurila jatkaa.
Painettu lehti on edelleen suosituin lukuväline. Itäväylän painetulla lehdellä on Kansallisessa mediatutkimuksessa mukana olevista lehdistä eniten lukijoita alueellaan.
Mika Laine
Kuluttajien lukutottumuksia on mitattu Kansallisen mediatutkimuksen avulla jo 1970-luvulta lähtien. Nykypäivän vertailukelpoista dataa on kertynyt vuodesta 2001 asti.
Uusimman tutkimuksen (KMT 2018) mukaan 91 prosenttia suomalaisista lukee sanoma- ja aikakauslehtiä jollakin välineellä joka viikko. Välineistä ylivoimaisesti suosituin on painettu lehti, jota lukee kolme neljästä (75 prosenttia).
Painettua sanomalehteä luki viime vuoden aikana viikoittain 71 prosenttia suomalaisista, kun edellinen tulos oli 70 prosenttia.
–?Painettu sanomalehti on pitänyt erittäin hyvin pintansa, sillä kolmessa edellisessä tutkimuksessa jatkunut lasku pysähtyi viime vuonna, tutkimus- ja markkinointijohtaja Sirpa Kirjonen Sanomalehtien Liitosta toteaa.
Sanoma- ja aikakauslehtien lukemista eri lukuvälineillä vuosina 2011–2018 vertaillut selvitys paljastaa, että laskua on tapahtunut.
–?On selvää, että lasku tulee jatkumaan jossain vaiheessa, mutta nyt eletään suvantovaihetta, Kirjonen iloitsee, vaikkakaan ei ole yllättynyt kehityksestä.
Alueen lehtien lukijamääriä ja kokonaistavoittavuuksia. Lukijamäärä kertoo painetun lehden keskimääräisen lukijamäärän. Kokonaistavoittavuus kertoo painetun lehden ja sen eri digitaalisten versioiden yhdessä viikon aikana tavoittamien henkilöiden määrän.
KMT 2018/Itäväylä/Mika Laine
Itäväylän haastattelema Seppo Kaurila on siis tyypillinen suomalainen, joka rakastaa paperista sanomalehteä.
–?Suomalaisten mielestä paperinen lehti tyydyttää heidän tarpeensa. Se on valmiiksi mietitty ja toimitettu kokonaisuus, joka tarjoillaan heille helposti. Moni myös kokee, että pysähtyminen hetkeksi tiedon äärelle antaa myös aikaa itselle, Sirpa Kirjonen kertoo.
Suomalaiset kotitaloudet maksavat ja tilaavat edelleen uskollisesti lehtensä: yli 63 prosenttia yli 12-vuotiaista on ostanut tilannut joko painetun sanomalehden tai sen digitaalisen sisällön, tai näiden yhdistelmän.
–?Sisällöstä ollaan meillä edelleen valmiit maksamaan. Tilattavien lehtien osuus lukijamäärissä on kuitenkin edelleen suurempi kuin ilmaiseksi jaettavien kaupunkilehtien, joiden merkitys mainos- ja mediamarkkinoilla on kasvanut, Kirjonen jatkaa.
KMT 2018 -tutkimuksessa mitattiin yhteensä 97 aikakauslehden, 41 sanomalehden, 52 kaupunki- ja noutopistelehden, 16 lehtipaketin sekä 6 sanomalehden liitteen lukijamäärät.
Itäiseltä Uudeltamaalta tutkimuksessa ovat mukana kaupunkilehti Itäväylä, sanomalehti Uusimaa ja paikallislehti Sipoon Sanomat. Alueella ilmestyvistä tilattavista lehdistä paikallislehti Loviisan Sanomat, sanomalehti Östnyland ja paikallislehti Nya Östis eivät ole mukana KMT-tutkimuksessa.
Kansalliseen mediatutkimukseen vastasi 26?024 henkilöä. Lukuvälineiden käyttöä seuraavaan osioon vastasi 9?773 henkilöä.
Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy, jonka omistavat lehtikustantajat, mainostajat sekä mainos- ja mediatoimistot. Tutkimuksen toteuttaa tutkimusyhtiö Kantar TNS Oy.
FAKTALAATIKKO
Alueen lehtien lukijamääriä ja kokonaistavoittavuuksia
Itäväylä: lukijamäärä 39?000, kokonaistavoittavuus 42?000
Uusimaa: lukijamäärä 23?000, kokonaistavoittavuus 47?000
Sipoon Sanomat: lukijamäärä 9?100, kokonaistavoittavuus 13?000
Lukijamäärä kertoo painetun lehden keskimääräisen lukijamäärän.
Kokonaistavoittavuus kertoo painetun lehden ja sen eri digitaalisten versioiden yhdessä viikon aikana tavoittamien henkilöiden määrän.
Lähde: Kansallinen mediatutkimus 2018.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot