Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Vanha-Porvoo houkuttelee kävijöitä.
Mika Laine
PORVOO Suomessa vietetään matkailullisesti poikkeuksellista kesää. Korona hiljensi matkailualan kevään ja alkukesän osalta, mutta kesän edetessä suomalaiset ovat suunnanneet kotimaan lomalle perinteisen etelänreissun sijaan.
Matkustusrajoituksia purettiin monien maiden osalta 13.7., mutta kotimaan matkailusesongin asiakkaat ovat silti pääsääntöisesti Suomi-turisteja. Myös Porvoo on saanut heistä osansa ja erityisesti vanha kaupunki houkuttaa vierailijoita.
Markkinointisuunnittelija Jan-Christian Forsman Porvoon matkailu- ja markkinointiyksiköstä kertoo, että Porvoon tähänastinen matkailukesä on ollut vilkas ja kotimaan matkailijoita on vieraillut kaupungissa mukavan paljon.
–?Hotellien ja ravintoloiden kanssa käytyjen rupattelujen perusteella, huoneita on varattu ja palveluja käytetty kiitettävästi.
Forsman sanoo kesäsesongin vaikuttavan hyvältä, vaikka koronakevät aiheuttikin paljon haasteita.
–?Porvoo on täydellinen matkakohde kotimaan matkailussa. Tähän tietysti vaikuttavat lukemattomat laadukkaat ravintolamme ja tunnelmalliset kahvilat, kansallinen kaupunkipuistomiljöö ja luontokohteet, laadukkaat taidenäyttelyt ja putiikit… Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Porvoota markkinoitu vain kotimaassa
Porvoo panostaa tämän kesän matkailumarkkinointiin yhteensä 40?000 euroa ja on muun muassa jakanut pääkaupunkiseudulla Porvoon kesän markkinointilehtisen 70?000 kotitalouteen. Markkinointi on ollut aktiivista myös radiossa sekä sosiaalisessa mediassa ja juontaja Anni Hautalan ja bloggaaja Natalia Salmelan kanssa on toteutettu vaikuttajamarkkinointia. Kaupunki on näkynyt myös Matkailusivusto Rantapallo.fi:ssä ja tehnyt yhteistyötä Discovering Finlandin kanssa.
–?Koronan myötä kaikki markkinointi on ohjattu kotimaan markkinoille. Ja lisäksi käynnissä on #porvoolokal -liike, joka aloitettiin heti keväällä koronan jyllätessä. Siinä on ideana tukea paikallista yrittäjää, Forsman sanoo.
Vanhan-Porvoon Kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja Päivi Dietrich on iloinen, että suomalaiset ovat löytäneet tiensä Porvooseen.
Mia Smolander
Vanhan-Porvoon Kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja, Kirkkokadun ja Papinkadun kulmassa sijaitsevan Doris & Duken yrittäjä Päivi Dietrich toivoo, että tämä kesä opettaisi ihmisiä arvostamaan kotimaan matkailua.
–?Jospa ihmiset nyt huomaisivat, että aina ei tarvitse lähteä ulkomaille, vaan kotimaastakin löytyy paljon kaikkea hienoa.
Yrittäjä on hyvillä mielillä.
–?Aamusta iltaan koko ajan on nyt väkeä sisällä liikkeessä ja ihmiset ovat hirveän iloisia. Toki varmasti elokuussa hiljenee, kun suomalaisten lomakausi loppuu ja eteläeurooppalaiset jäävät puuttumaan.
Doris & Duken asiakkaat ovat normaalistikin enimmäkseen suomalaisia, mutta tänä kesänä liikkeessä on vieraillut paljon uusia asiakkaita.
–?On upeaa, että kaupungissa on vieraillut paljon sellaisia, jotka eivät ole koskaan ennen käyneet Porvoossa. Täällä on käynyt väkeä ihan ympäri maata. Olen kysellyt asiakkailta, kuinka he päätyivät Porvooseen. Moni tulee tänne historian vuoksi ja maisemat kiehtovat myös, mutta moni on nähnyt jonkun postauksen sosiaalisessa mediassa ja ovat sen perusteella päättäneet tulla tänne.
Raatihuoneen torin laidalla sijaitsevassa Café Fannyssa on ollut vilkasta.
Mia Smolander
Vanhassa-Porvoossa Raatihuoneen torin laidalla sijaitsevan Café Fannyn yrittäjä Erik Peltonen on hyvällä mielellä kuluvan sesongin suhteen.
–?Nyt heinäkuussa on ollut todella paljon kävijöitä verrattuna aikaisempiin vuosiin. Enemmän kuin koskaan. Kesäkuu oli aika rauhallinen, silloin vielä vähän jännitti, että millainen tästä kesästä tulee.
–?Yhtään ulkomaista turistia en ole huomannut käyneen täällä. Olen ollut tässä nyt seitsemän vuotta eikä ikinä ole ollut näin paljon kotimaisia matkailijoita. Olen mielelläni täällä vaikka vuorokauden ympäri, mielelläänhän tätä tekee, kun asiakkaita riittää.
Satu Hiltunen on tyytyväinen Porvoon kaupungin matkailun tekemiin markkinointipanostuksiin.
Mia Smolander
Jokikadulla sijaitsevan Shop Sadunhengen yrittäjä Satu Hiltunen toteaa, että hänen 18 vuoden yrittäjyytensä aikana ei ikinä ole ollut näin paljon suomalaisia liikenteessä yhtä aikaa. Mutta sesonki alkoi tänä vuonna niin myöhään, että yrittäjälle se tarkoittaa melkoisia tulonmenetyksiä.
–?Meidän normaali kesäsesonki on viisi kuukautta ja suomalaisten turistien kaksi kuukautta. Tällä lyhyellä tuloksella täytyy nyt kattaa koko vuosi ja elää ensi vuoden toukokuuhun, kunnes turistit taas toivottavasti tulevat. Tässä vaiheessa kun ei voi tietää mitä tämän vuoden joulusesongille käy. Tässä eletään nyt päivä kerrallaan.
Hiltunen kiittelee Porvoon matkailua hyvin tehdystä markkinointityöstä.
–?Hatunnosto heille, he ovat kyllä tehneet hienon työn kotimaan matkailijoiden tänne saamiseksi.
Hiltunen kertoo koronan vuoksi huonon kevään ja alkukesän vaikuttaneen siihen, että hän ei tänä vuonna voinut palkata kesätyöntekijää, vaan tekee itse nyt seitsemänpäiväistä työviikkoa aamusta myöhään iltaan.
–?Ulkomaiset turistit ovat lyhimmillään Porvoossa vain puolisen tuntia ja tiedämme etukäteen mihin aikaan risteilyturistien bussit saapuvat. Suomalaiset saattavat viipyä kaupungissa kaksi, kolmekin päivää. Normaalisti olen pitänyt liikkeen auki viiteen tai kuuteen, mutta nyt olen pitänyt kahdeksaankin asti ovet auki. On ollut raskasta, mutta tosi kivaa.
Putiikissa on vieraillut tänä kesänä hyväntuulista väkeä.
–?Suomalaiset ovat selvästi tyytyväisiä, kun saavat viettää lomansa Porvoossa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot