Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kiitos niin tarkkasilmäisen median, asiakkaiden kommenttien kuin hereillä olevan viranomaisenkin, Täyskuitu Oy päivitti sopimusehtojaan asiakasystävällisempään suuntaan. Yhtiö joustavoitti samalla niin muutos- kuin peruutusehtojaankin.
Arkisto/Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Kuluvana kesänä valokuituyhteyksien myynti on käynyt Suomessa kiivaana, ja kova kilpailutilanne on herättänyt huomiota niin kuluttajissa, mobiilioperaattoreissa, Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) kuin mediassa.
Myös Täyskuitu Oy on saanut huomiosta osansa, sillä yhtiö on yksi suurimmista toimijoista ja rakentaa kuituyhteyksiä ilmaiseksi lähes koko maahan.
–?On luonnollista ja oikein, että media ja valvova viranomainen ovat hereillä ja pitävät huolen siitä, että kauppaa käydään reilusti ja kuluttajien oikeuksia kunnioittaen, yhtiö kiittelee tiedotteessa.
Täyskuitu Oy rakentaa valokuituverkkoaan itäisellä Uudellamaalla Sipoossa.
Yllätys saattaa tulla viiden vuoden päästä
Yhtiön toimitusjohtaja Tommi Linnan mukaan valokuituyhteyksien hinnoittelu ja etenkin markkinointi on ollut äärimmäisen sekavaa.
–?Osa yhtiöistä kertoo markkinoinnissaan pelkän valokuidun liittymän hinnan, mutta jättää kertomatta, että kuidun lisäksi asiakas tarvitsee internet-yhteyden, josta täytyy maksaa erikseen lisähintaa valokuidun päälle.
Nettiliittymän hinta voi helposti olla moninkertainen verrattuna markkinoituun valokuituliittymän hintaan ja näin kuluttajille syntyy helposti täysin vääränlaisia mielikuvia.
–?Onpa sellainenkin toimija, joka ei peri avausmaksua, mutta viiden vuoden kuluttua voi joutua maksamaan jopa tuhannen euron kertakorvauksen, mikäli haluaa liittymän kuukausimaksusta eroon, Linna varoittelee.
Hän pitää erinomaisena sitä, että viranomaiset ovat ottaneet sopimusehdot tarkkailuunsa.
–?Myös me saimme yhteydenoton, vaikka meidän kuukausihintaamme on toimintamme alusta lähtien sisältynyt sekä valokuitu- että internetliittymä. Meille tullut KKV:n selvityspyyntö koski erityisesti tilausten muutos- ja peruutusehtoja, Linna jatkaa.
Syksyn aikana tulossa lisää rakentamispäätöksiä
Täyskuitu kävi Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa hyvää vuoropuhelua, kuunteli asiakkaiden kommentteja ja päätyi muuttamaan tilausehtoja kuluttajan kannalta entistä paremmiksi.
–?Pakko myöntää, että meillä oli tällä kohtaa parantamisen varaa. Tilauksen peruuttamisen on oltava mahdollisimman suoraviivaista siinä tilanteessa, että kuituyhteyden rakentamispäätös venyy. Uusituissa sopimusehdoissa tilauksen peruutus on aina kuluton, jos rakentamispäätöstä ei pystytä tekemään 12 kuukauden kuluessa tilauksesta. Hankkeen pitkittyminen ei ole kenenkään edun mukaista, ei myöskään meidän, Tommi Linna sanoo.
Hän kertoo myös, että Täyskuidun lupaama ilmainen valokuituyhteys on otettu vastaan erinomaisesti joka puolella maata.
–?Olemme tehneet kesän aikana jo useita rakentamispäätöksiä ja syksyn aikana niitä on tulossa todella runsaasti lisää. Kun alueen talouksista vähintään neljäsosa tekee tilauksen, me teemme sen mitä olemme luvanneet: rakennamme valokuidun alueelle ilmaiseksi.
Täyskuitu-brändin omistaa Adola Oy, joka on infrasijoitusyhtiö DIF Capital Partnersin ja kotimaisen Cinia Oy:n yhteisyritys. Suomen valtion osittain omistama Cinia Oy on tietoverkko- ja ohjelmistopalveluja tarjoava yritys, joka huolehtii Täyskuitu-verkkojen rakentamisesta ja toimii liittymäoperaattorina.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot