Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Neste K -liikenneasemaketjuun kuuluvan Ankkurituulen keittiö on ikoniseksikin kutsutun keittiömestari Tommy "Canon" Henrikssonin (oik.) valtakuntaa. Kauppiasyrittäjät Stefan ja Minna Möller pistäytyivät kuvaajan pyynnöstä lieden äärelle.
Marko Wahlström
LOVIISA, KUNINGATTARENPORTTI "Mä oon rekkamies, keikalla alas, tonneja takana, rautaa alla", kantrimies Matti Esko, 71, laulaa. Iloinen puheensorina täyttää liikenneaseman. Tunnelmaa nostattaa "Karavaani kulkee" – autovirta etenee viereisellä moottoritiellä, osa poikkeaa pitämään taukoa.
–?Rekkamies-laulua olen laulanut varmasti 10?000 kertaa yli 30 vuoden aikana, Matti Esko sanoo. Hän esitti kappaleen ensimmäisen kerran vuonna 1986.
Kaksikko Esa Niemisen ja Juha Tapanisen luomasta kappaleesta tehtiin ensin vain lyhyt versio, jolloin yllättäen lapset tykästyivät siihen.
–?Sitten teimme pitkän version ja suosio lähti hiipien liikkeelle. Kappaleen teho on yhä loppumaton, Matti Esko kuvailee.
Ennen yhden miehen shown jatkumista hän ehtii kertoa uransa tuoreet kuulumiset.
–?Teemme parasta aikaa uutta levyä ja jatkamme kantrimusiikilla. Puolet levystä tulee olemaan vähän isompaa, tämän päivän kantria, jossa mukana ovat jopa viulut, hän paljastaa vuonna 1970 alkaneen uransa 35. pitkäsoitosta, joka ilmestyy ensi kesänä.
Uudella levyllä on tarkoitus julkaista 12 täysin uutta kappaletta, joiden tekijälistalta paljastuu muun muassa Olli Haavisto ja Topi Salmi, joka myös tuottaa levyn.
–?Muuten jatkan keikkailua sillä tavalla sopivasti, että pysyn vireessä – ja totta kai myös lumitöitä. Polte laulamiseen ajaa keikoille, ja vielä kun kysytään niin on hyvä mieli, hän kertoo.
Avajaispäivän viihdyttäjänä toimi valtakunnan virallinen rekkamies Matti Esko. Kantrilaulaja palasi Ankkurituuleen lähes 30 vuoden jälkeen, koska hän esiintyi myös vastarakennetun Ankkurituulen avajaisissa vuonna 1991. – Huoltoasemakeikkoja on mahtunut koko uraani muiden keikkojen ohella, hän kertoo.
Marko Wahlström
Möllerit tarttuivat Greger Salomaan virittämään koukkuun
Kauppiaspariskunta Minna ja Stefan Möller iloitsevat avajaishuuman keskellä.
–?Ihan hyvällä fiiliksellä olemme. Syyskuussa tapahtunut kauppiasvaihdos ja liikenneaseman remontti ovat nyt onnellisesti takana, he tuumaavat.
Neste K Ankkurituulen edellinen kauppiasyrittäjä Greger Salomaa lähti etsimään jatkajaa asemalle.
–?Ehdimme toimia 4,5 vuoden ajan yrittäjinä Café Liljassa Liljendalissa. Saimme sieltä hyvää oppia matkaan, Stefan Möller sanoo.
Asemalla vietettiin virallisia avajaisia viime viikolla.
Eddie Brucen arkistokuvista vedoksia seinille
Ankkurituuli avasi ovensa ensimmäisen asiakkaille vuonna 1991, jolloin liikenneaseman kiinteistö oli tuliterä. Kauppiasyrittäjinä toimivat tuolloin Mirja ja Erkki Jaakkola sekä Matti Gustafsson. Asema toimi Kesoilin Motorest-ketjun alaisuudessa.
Nyt Loviisan läntisen sisääntulon liikenneasemalla puhaltavat uudet tuulet.
–?Uudistuneen Neste K -ketjun mukainen remontti alkoi marraskuussa ja kesti pari kuukautta. Palvelimme asiakkaita koko remontin ajan – lukuunottamatta keittiötä, joka kokonaan suljettu noin kaksi viikkoa, Stefan Möller kertoo.
–?Remontin aikana kassajärjestelmät yhdistettiin yhteen paikkaan, Minna Möller jatkaa.
Liikenneaseman uusi ilme on avara ja valoisa.
–?Saimme loviisalaiselta Eddie Brucelta lainaksi vanhoja mustavalkokuvia muun muassa Loviisan katunäkymistä ja valtatie 7:n liikenteestä. Teetimme niistä isoja vedoksia seinille, Stefan Möller kertoo.
Omaa leipää omasta keittiöstä
Kauppiaspariskunta korostaa, että ketjuasemasta huolimatta paikallisuus näkyy liikenneasemalla.
–?Keittiössämme muun muassa leivotaan päivittäin omaa leipää, kakkuja ja pullia, Minna Möller sanoo.
Ankkurituulen keittiössä on myös kehitetty oma salaattikastike, joka on saanut nimekseen Ankkurikastike.
–?Sen resepti on salainen, joten sitä en saa paljastaa, Stefan Möller sanoo.
Keittiön puolella kauhaa heiluttaa loviisalainen keittiömestari Tommy ”Canon” Henriksson. Hänet on kutsuttu Neste K-ketjun ryhmään, jossa ideoidaan ruokakonsepteja ja uusia ruokaelämyksiä ketjun liikenneasemille.
"Nyt on tärkeää saada ihmiset painamaan jarrua"
Kauppiasyrittäjät toivovat, että Kuningattarenportin alueen muiden yritysten kanssa syntyy hyvää keskustelua, joka luo myönteistä pöhinää.
–?Vaatii uudenlaista ajattelumallia, että tästä muodostuu eräänlainen käyntikortti Loviisalle. Nyt on tärkeää luoda sellainen imago, että saamme yli 10?000 ajoneuvoa vuorokaudessa vetävältä moottoritieltä autoilijat poikkeamaan ja houkuteltua ainakin osan vierailemaan myös kaupungin keskustassa, Möller sanoo.
Hänen mielestä kaupungilla ja sen yrittäjille on suuri vastuu edistää myönteisen kehityksen syntymistä Loviisassa.
–?Vihreä moottoritie -ajatus on nostamassa uudelleen päätään. Kaupungin kannalta on tärkeää, että saamme ihmiset painamaan jarrua, Möller jatkaa.
Automyyjästä liikenneasemakauppiaaksi
Möllerit työllistävät liikenneasemalla vakituisesti noin 10 työntekijää.
–?Lisäksi meillä on satunnaisia tuuraajia lisäksi, he kertovat.
Stefan Möller aloitti yrittäjän uransa ryhtymällä Shell-kauppiaaksi Loviisan Mannerheiminkadulla vuonna 1992. Sitä ennen hän työskenteli automyyjänä Autosalpa Oy:n Porvoon toimipisteessä.
–?Shell-kauppiaina olimme vuoteen 2013 asti. Viitenä viimeisenä vuotena meillä oli hallinnassamme yhteensä kuusi Shellin kaupunkiasemaa (Loviisa, Lahti, Karhula, Kotka, Lappeenranta ja Imatra), hän jatkaa.
Möllerinkin uran aikana ala on muuttunut.
–?Nyt tehtävänämme on tuottaa mielihyvää kuljettajalle ja matkustajille. Huolehdimme, että ihmiset tulee tankattua, eikä enää vain auto, hän kiteyttää.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot