Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Koulut, päiväkodit ja perheet tekevät töitä kiusaamisen vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi, lisää toimia kuitenkin tarvitaan, Anette Karlssonin jättämässä valtuustoaloitteessa katsotaan.
Arkisto/Ulla Timonen
PORVOO Porvoolainen kaupunginvaltuutettu Anette Karlsson (sd.) on jättänyt valtuustoaloitteen, jossa hän esittää, että Porvoon tulisi aloittaa koko kaupunkia koskeva kiusaamisen vastainen työ valmistelemalla kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma .
– Porvoon tulee aloittaa koko kaupunkia koskevan kiusaamisen vastaisen työn valmistelemalla kiusaamisen vastaisen toimenpideohjelman ja panostamalla tunnetaitojen kouluttamiseen ja parantamiseen varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa. Kiusaamisen vastaiseen tyo¨ho¨n tulee kutsua koulujen lisa¨ksi perheet ja nuorisovaltuusto, aloitteessa esitetään.
Yhtenä toimenpiteenä tulee olla varhaiskasvattajille, opetushenkilo¨kunnalle, lapsille ja nuorille annettava tunnetaito koulutus. Vanhemmille tulee luoda materiaalipaketti vanhemmuuden tueksi ja tunnetaitojen harjoittelemiseksi.
Uutisissa, mutta myös Porvoossa on viime aikoina puhuttu paljon kiusaamisesta ja kouluväkivallasta. Liian moni lapsi ja nuori joutuu pelkäämään koulutaipaleensa aikana. Ilmiö ei ole uusi, ja jokainen sukupolvi on paininut ongelman kanssa. Viime vuosina koulujen yhteisöllisyyteen, ystävätoimintaan, koulusovitteluun ja –coutchitoimintaan on panostettu. Kiusaaminen onkin isossa kuvassa va¨hentynyt, mutta samalla kiusaamistapaukset ovat muuttuneet aiempaa vakavammiksi, va¨kivaltaisiksi ja hankalammiksi.
– Kiusaamis- ja väkivaltakokemukset kantautuvat lapsen mukana pitkälle aikuisuuteen. Monet pitkäaikaistyöttömät, mielenterveysongelmista kärsivät ja yhteiskunnasta syrjään joutuneet kertovat kouluajan kiusaamiskokemuksista. Kyse on vakavammasta asiasta, kuin lasten välisestä nahistelusta, kyse on usein henkisestä ja fyysisestä väkivallasta. Sosiaalinen media on luonut uudenlaisen alustan ja ympa¨risto¨n kiusaamiselle ja va¨kivallan harjoittamiselle, aloitteessa valotetaan
– Porvoossa koulut, päiväkodit ja perheet tekevät töitä kiusaamisen vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi. Päättäjät ovat ottaneet ongelman vakavasti ja olemme suunnanneet huomiota ja resursseja ongelman ratkaisemiseksi. Lisää toimia kuitenkin tarvitaan, Karlsson kertoo.
Esimerkkejä löytyy kansallisesta kiusaamisen vastaisesta toimenpideohjelmasta
– Yha¨ useammin va¨kivaltaa esiintyy myo¨s varhaiskasvatuksen puolella. Kiusaamisen ennaltaehka¨iseva¨ tyo¨ tulee aloittaa mahdollisimman varhain, koska se vaikuttaa monella tavalla myo¨nteisesti lapsen psykososiaaliseen kehitykseen ja va¨henta¨a¨ ongelmien syntymista¨. Pitka¨ja¨nteisella¨ kiusaamisen ehka¨isylla¨ on pitka¨lle kantava merkitys lasten hyvinvoinnin kannalta ja silla¨ voidaan vaikuttaa olennaisesti tulevaan koulunka¨yntiin, Karlsson muistuttaa aloitteessaan.
Ei ole olemassa yhden tyyppista¨ kiusaamista eika¨ keinoa kitkea¨ sita¨. Yhdista¨va¨a¨ kiusaamisen taustalla on usein kuitenkin tunteiden sa¨a¨telyn petta¨minen ja heikot tunnetaidot. Kiusaamisen ehka¨isyn la¨hto¨kohtana tunnekasvatuksen osalta on lapsen empatiakyky eli kyky asettua toisen ihmisen asemaan ja ymma¨rta¨a¨ toisen tunteita.
Tunnetaitojen opettelu ehkäisee kiusaamista
Tietoisuus tunteista ennustaa hyvia¨ sosiaalisia taitoja, sosiaalista pa¨tevyytta¨ ja tovereiden hyva¨ksynta¨a¨. Tunnetaitojen opetus koulussa on tutkitusti parantanut sosiaalisia taitoja ja sosiaalisia suhteita ja va¨henta¨nyt sosiaalista ahdistuneisuutta. Tunteiden tunnistaminen ja ka¨sitteleminen edista¨va¨t terveytta¨ ja luovat hyvinvointia. Lisa¨ksi ne vaikuttavat suhtautumiseen vanhempia ja yhteiskuntaa kohtaan, terveyteen aikuisia¨lla¨, tyo¨uran kehittymiseen, pa¨ihteiden ka¨yto¨n ma¨a¨ra¨a¨n ja va¨kivallattomuuteen. Liian usein tunnetaitoja opetetaan kuitenkin vasta kun ha¨irio¨ka¨ytta¨ytymista¨ on jo ilmennyt, eika¨ ennaltaehka¨iseva¨sti kaikille. Kiusaamisen ehka¨isy on meida¨n kaikkien tehta¨va¨ ja parhaiten teemme sen yhdessa¨.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot