Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Akku kannattaa vaihtaa ennen kuin se aiheuttaa ongelmia.
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Pakkasaamun ikävä yllätys. Olet lähdössä töihin. Yöllä on satanut lunta. Kaivat autosi esiin paksun lumikerroksen alta. Ajattelet, että laitat auton käyntiin siksi aikaa, kun putsaat ikkunat kunnolla. Hyppäät autoon sisälle ja käännät avainta virtalukossa. Vouvouvou. Ääni kertoo, että akussa ei riitä virtaa käynnistykseen.
Näin ei tarvitse olla. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo tilanteen olevan vältettävissä.
– Kannattaa huolehtia, että määräaikaishuoltojen yhteydessä tulee tehtyä akkutesti. Jollei sitä ole tehty huollon yhteydessä, akun voi testauttaa akkuliikkeessä tai korjaamossa. Jos akku alkaa näyttää väsymisen merkkejä, se kannattaa vaihtaa hyvän sään aikana ennen ongelmia.
Vesalainen kertoo akun kestoiän olevan keskimäärin noin viisi vuotta.
– Viiden vuoden kohdalla kannattaa harkita uuden akun hankkimista, varsinkin jos akkutesti näyttää, että akku alkaa olemaan elämänsä ehtoopuolella.
– Akun vaihtaminen etukäteen tulee aina halvemmaksi kuin tilanteessa, että auto ei käynnistykään pakkasaamuna. Silloin pitää tilata tie-, hinaus- tai akkupalvelu ja järjestellä taksikyytiä tai muuta.
Vesalainen ei suosittele pyytämään naapurilta apuvirtaa.
– Autoissa on nykyään niin paljon hienoa tekniikkaa, että pahimmassa tapauksessa vaurioittaa sekä omaa että virtaa antavan naapurin autoa. Suosittelen, että paikalle soitetaan tiepalvelu, akkupalvelu tai hinauspalvelu. Heillä on asianmukaiset laitteet ja osaamista. Ja jos tässä kohtaa sattuu vahinko, heillä on myös vastuuvakuutus, joka korvaa vahingot.
Vesalainen suosittelee etenkin lyhyitä matkoja ajaville ylläpitolaturia ja/tai akkulämmitintä.
– Silloin kun autolla ei tule käytyä kovin pitkällä, niin talvipakkasilla ongelma on siinä, että kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan. Kannattaa miettiä kiinteän ylläpitolaturin asentamista autoon. Se lataa akkua aina, kun pistää auton johdon päähän.
– Jos haluaa pelata vielä varmemman päälle, voi hankkia akkulämmittimen. Niitä on kahdenlaisia, sellaisia jotka ottavat virtaa verkkovirrasta, silloin kun auto on johdon päässä ja sitten on sellaisia, jotka ottavat virtaa auton omasta latausjärjestelmästä joko ajon aikana tai ylläpitolaturilla ladattaessa.
Mika Laine
Auto on tehty ajamista varten
Auto pitää siitä, että sillä ajetaan.
– Akun kannalta autolla pitäisi ajaa ainakin kerran viikkoon.
Myös sillä on merkitystä missä autoa säilytetään silloin, kun sillä ei ajeta. Ideaalitilanteessa autolla on lämmin, hyvällä ilmanvaihdolla varustettu autotalli tai -halli.
– Jos auto seisoo pihalla tai kadun varressa, niin olennaista olisi muistaa harjata lumet säännöllisesti pois auton päältä, vaikka sillä ei ajettaisikaan. Ensinnäkin pahimmassa tapauksessa aurakuski luulee autoa lumikasaksi, jos se on kokonaan lumen peitossa. Lumi on myös helpompi harjata pois, kun sen tekee heti.
– Auton ympärille voi muodostua aurauspenkka, ja sitten kun tulee plussakelit ja sen jälkeen pakastaa uudelleen, penkka jäätyy kovaksi auton ympärille. Sitten sitä on aika hankala ruveta hakkaamaan pois.
Huono keli huomioitava aikataulussa
Huonolla kelillä etätyöt ovat suositeltava vaihtoehto.
– Jos luvataan kovaa myräkkää, kannattaa miettiä onko pakko lähteä vai voisiko jäädä etätöihin. Jos on pakko lähteä liikenteeseen, huono keli on huomioitava aikataulussa.
Lumisella iglulla ei ole liikenteeseen asiaa.
– Auton puhdistamisessa lumesta ja jäästä ei saa oikoa, Vesalainen painottaa.
Auton puhdistamiseen kuluu aikaa, jota moni ei huomioi aamukiireessä.
– Auton puhdistamiseen menee äkkiä 5-10 minuuttia puhumattakaan siitä, jos sitä joutuu kaivamaan aurausvallin sisältä esiin. Siinä vierähtääkin jo puolesta tunnista tuntiin.
– Pahalla kelillä myös liikennevirta soljuu hitaammin kuin normaalisti ja matkalla voi olla erilaisia liikennehäiriöitä. Jos työpaikalla ei ole korvamerkittyä parkkipaikkaa, senkin etsimiseen menee tovi. Lumikaaoksen aikana kadunvarsipaikat ovat kortilla.
FAKTALAATIKKO
Poliisin muistilista talviautoilijalle
Talviliikenteessä tarvitaan ylimääräistä malttia. Komisario Ilkka Kantolan talviautoilijalle tekemä muistilista auttaa lumen ja pakkasen keskellä.
• Aikaista herätyskelloa, jotta aamulla ehdit kaapia tuulilasin puhtaaksi ja työmatkaa jää vähän pelivaraa.
• Jos auton ikkunat ovat jäässä, on käynnistä ensin auto, säädä lämmityslaite puhaltamaan tuulilasille, putsaa tuulilasi ja vähintään etusivuikkunat. Putsaa tarvittaessa myös suuntavilkut ja valaisimet.
• Pudota konepelliltä ja katolta lumet, koska ne voivat kulkeutua tuulilasille ajon aikana tai jarrutettaessa. Etenkin suurempien ajoneuvojen osalta kannattaa muistaa, että autoilija on vastuussa autonsa katolta putoavan lumen tai jään aiheuttamista vaurioista muille ajoneuvoille.
• Kopistele mahdolliset lumet vaatteista ja jalkineista, koska autossa sulaessaan ne höyrystyvät ja saattavat jäätyä tuulilasiin.
• Muista, että talvikelillä pysähdysmatkat ovat huomattavasti pidempiä kuin kesällä, ja liikenteessä täytyy varoa myös muita autoja, joiden lasit ovat heikosti putsattuja.
• Puutteellisesti putsatusta lasista saattaa kotipihassa nähdä kohtuullisesti läpi, mutta auringon paiste tai vastaantulijoiden valot voivat vaikuttaa näkyvyyteen.
• Autossa on hyvä olla mukana talviaikaan apukäynnistyskaapelit, hinausköysi, tuulilasin pesurin säiliössä riittävän "pakkasenkestävää" pesunestettä ja vaikka lisäystä varten nestettä pienessä kanisterissa. Myös lumiharja ja ikkunaraappa ovat tarpeen. Vaikka sinulle ei tulisikaan niille tarvetta, joku lähimmäinen saattaa tarvita apua.
• Pukeudu lämpimästi tai varaa lämmintä vaatetta mukaan, koska auto jäähtyy nopeasti pakkasella moottorin sammuessa.
• Huolehti, että autosta löytyy varoituskolmio ja heijastinliivi onnettomuuden tai muun matkan keskeytyksen turvaksi.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot