Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Mercedes-Benz C300 de pmn parhaimmillaan matka-ajossa hiljaisena ja mukavana kilometrinnielijänä.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA C-mallin Mersu ei ole nyt uudistunut ulkoisesti. Viisi vuotta sitten ajoin lähes samannäköistä autoa ja silloin se oli juuri uudistunut. Tästä autosta erikoisen tekee se, että diesel ja sähkö on nyt yhdistetty, eli kyseessä on dieselhybridi.
Näitä ladattavia hybrideitä olisi pidettävä piuhan päässä mahdollisimman usein ja tällä kertaa siihen tarjoutui loistava mahdollisuus koko koeajoviikon ajaksi. Latasin auton käytännössä joka päivä ja parhaina päivinä parikin kertaa.
Tällä tyylillä ja rauhallisesti rajoituksia noudattaen keskikulutus oli pienimmillään 2,8 litraa dieseliä satasella. Ilman lataamista moottoritieajossa kulutus nousi viiteen litraan, ihan kohtuullisen vähän mielestäni sekin tämän kokoiselle autolle.
Sähkömoottori tarjoaa 122 hevosvoimaa lisätehoa
Toki lataaminen omat järjestelynsä vaatii, mutta säästön lisäksi myös sähkömoottorin tarjoama lisävoima suorastaan houkuttelee siihen. Kaksilitraisen turbodieselin 194 hevosvoiman lisäksi sähkömoottori tarjoaa 122 hevosvoimaa boostia.
Todella väkevä 700 newtonmetrin vääntö tekee ajamisesta nautinnollista ja esimerkiksi ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa vei aikaa vain 3,6 sekuntia.
Takavetoisena auto pyrkii sutimaan kuivallakin asfaltilla, mutta ajonvakautusjärjestelmä kitkee nätisti luistot pois. Suorituskyvystä jotain kertoo se, että valmistaja lupaa auton kiihtyvän nollasta sataan 5,7 sekunnissa ja siltä se kyllä tuntuukin.
Uuden C-sarjan dieselhybridin ohjaamo on tyylikäs kokonaisuus.
Petri Matikainen
Tiloiltaan ei riitä taksikäyttöön
Tiloiltaan C-sarjan Mercedes hybridinä ei kunnolla riitä taksikäyttöön. Takapenkille keskimittainen toki mahtuu, mutta liikaa tilaa ei siis ole.
Tämän ladattavan dieselhybridin heikkous löytyy kuitenkin tavaratilasta; akusto muodostaa melkoisen patin taka-akselin päälle ja tavaratilan käytännöllisyys on aika heikko esimerkiksi tavalliseen dieselfarkkuun verrattuna. Se kertoo myös omaa kieltään auton malli-iästä, tätä mallia ei ole alunperin suunniteltu hybridiksi.
Latausluukku löytyy takapuskurin oikeasta nurkasta, joten auto on sihdattava vaikka peruutuskameran avulla sopivalle etäisyydelle latauspisteestä. Kesällä muoviluukku ei välttämättä jäädy, mutta pölyinen ja kurainen se voi olla useinkin.
Parhaimmillaan matka-ajossa
Matka-ajossa C300 de on parhaimmillaan. Se on hiljainen ja mukava kilometrinnielijä, tankillisella ja täyteen ladatuilla akuilla ajaa yhteensä noin 1?300 kilometriä.
Pelkästään sähkömoottorin avulla voi ajaa 39 kilometriä ja jopa moottoritiellä mennään parhaimmillaan lähes äänettömästi sähkön voimalla.
Automaattinen Hybrid-moodi on paljon ajavalle varmaan se järkevin, sillä kulutus on pieni ja tarvittaessa voima on läsnä. Myös matriisiled-ajovalot tekevät vaikutuksen pimeillä taipaleilla, näkyvyys on nimittäin loistavan turvallinen eikä valoja tarvitse itse vaihdella pitkiltä lyhyille ja päinvastoin.
Tavaratila osoittautuu käytössä epäkäytännölliseksi, sillä lataukseen tarvittavat johdot vievät tilaa.
Petri Matikainen
Tekniikka teki vaikutuksen koeajajaan
Mercedeksen tekniikka teki vaikutuksen allekirjoittaneeseen. Jos vielä olisin käyttänyt adaptiivista vakionopeudensäädintä enemmän ja olisin aina jaksanut naputella naviin halutun osoitteen, olisi kulutus tippunut ehkä jopa alle kahden litran.
Näillä toimenpiteillä ja ahkeralla lataamisella joku sellaisiin lukemiin on kuulemma päässytkin. Mutta toisaalta räväkkä suorituskyky ja hyvät ajo-ominaisuudet houkuttelivat myös ei niin säästeliääseen ajoon hetkittäin.
Kaikesta huolimatta valitsisin juuri tämän mallin ajokikseni, jos kilometrejä kertyisi useita kymmeniä tuhansia vuodessa eikä hintalapun numerot muodostaisi estettä hankinnalle.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
Suorituskyvyn ja kulutuksen suhde
Auton yleinen laadukkuus
Miinukset
Epäkäytännöllinen tavaratila
Voimaa jopa liikaa takavetoiselle autolle, nelivetoisena ei tarjolla vielä
FAKTALAATIKKO
Mercedes-Benz C300 de T EQ Power
* Koeajoauton hinta vakiovarustein: 54?702 euroa, mallisto alkaen 44?963 euroa
* Päästöt: 34 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 1,3 litraa/100 kilometriä
* Moottori: 2,0 litran diesel, turbo + sähkö
* Voimansiirto: 9-vaihteinen automaatti, takaveto
* Yhteisteho: 306 hevosvoimaa
* Paras vääntö: 700 newtonmetriä
* Auton pituus: 4?702 millimetriä
* Omamassa: 1?955 kiloa
* Tavaratila: 315 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot