Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Venemessut aloittavat perinteisesti veneilyharrastajien kauden. Tänä vuonna messuilla on esillä noin 500 venettä ja näytteilleasettajia on 282. Veneily on vallannut Helsingin Messukeskuksen kaikki seitsemän hallia.
Mika Laine
HELSINKI–PORVOO–LOVIISA Suomen veneala on hyvässä vauhdissa: alan yritysten liikevaihto kasvoi viime vuonna yli 10 prosentia, työllisyys parani ja kansantaloudelle tärkeä vienti on vahvassa kasvussa.
–?Hyvä kevät ja kesä vaikuttivat etenkin mökkiveneiden ja vesijettien myyntiin. Myös veneilyyn liittyvät palvelut kasvoivat selvästi, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo totesi viime viikolla alkaneiden Venemessujen lehdistötilaisuudessa.
Pajusalo iloitsi kotimaan venerekistöintien neljän prosentin kasvusta.
–?Pieniä mökki- ja pulpettiveneitä on myyty viime vuonna ilahduttavasti. Niiden kasvu edellisvuodesta oli huimat 20 prosenttia.
Alan nokkamiestä ilahdutti myös 9–10 metrin moottoriveneluokan suosion jatkuminen tasaisena.
–?Tämä osoittaa sen, että retki- ja matkaveneiden aika ei suinkaan ole ohi, Pajusalo jatkoi.
Viime vuoden tukkutoimitustilaston mukaan Suomessa myytiin lähes 9 900 polttomoottorikäyttöistä ja noin 6 300 sähköperämoottoria.
Mika Laine
Vesijetit kasvattivat tuontilukuja
Maamme veneteollisuus on ollut hyvin pitkälti vientivetoinen.
–?Vientitilaston kärkimaat Ruotsi ja Norja olivat hienoisessa laskussa. Iso-Britannia oli huimassa kasvussa – kiitos isojen tilausten, Pajusalo kertoi.
Suomeen tuotiin lukumääräisesti lähes yhtä paljon vesikulkuneuvoja kuin täältä vietiin.
–?Maahamme tuotiin eniten kajakkeja ja vesijettejä. Jettejä tuotiin Meksikosta ja niistä suurin osa meni edelleen jälleenmyyntiin muualle, Pajusalo jatkoi.
Alalla havaittavissa pienoista kasvun taittumista
Veneala ui tuloksellisesti huippulukemissa vuonna 2008.
–?Niissä luvuissa emme vielä ole, mutta viime vuonna hätyyteltiin vuoden 2011 lukemia, Pajusalo sanoi.
Alan tulevaisuuden näkymiä luotaavan barometrin mukaan Finnboatin jäsenyritykset odottavat työllisyyden pysyvän edelleen hyvällä tasolla ja lähes puolet yrityksistä arvioi liikevaihdon kasvavan.
–?Havaittavissa on pienoista kasvun taittumista, mutta ei laskua. Maailmantalouden kehityksestä on vaikea sanoa mitään, Pajusalo analysoi.
Porvoolais-loviisalaisen E3-Marinin toimitusjohtaja Sebastian Henrikssonin kaipaa alalle lisää uusveneilijöitä. – Veneet monesti kilpailevat monien muiden harrastusten kanssa. Innostuksen syttyminen vie oman aikansa, hän totesi.
Mika Laine
"Kuluttajat miettivät yhä enemmän ympäristöasioita"
Veneitä maahantuovan ja jälleenmyyvän loviisalais-porvoolaisen E3-Marin Oy:n toimitusjohtaja Sebastian Henriksson, 35, kertoo, että viime kausi oli yhtiölle hyvä.
–?Kaupaksi meni isoja, yli 8-metrisiä daycruisereita ja niinsanottuja koppiveneitä. Lisäksi yli viisimetrisiä tuplapulpettiveneitä meni aika paljon. Ulkoperämoottoreiden koko kasvaa koko ajan, hän kertoi.
Yritys aloitti vuosi sitten Yamarin- ja Yamarin Cross -veneiden uutena jälleenmyyjänä itäisellä Uudellamaalla. Lisäksi yhtiö tuo ja jälleenmyy norjalaisen Askeladdenin ja Sagan veneitä. Yritys työllistää vakituisesti kuusi henkilöä.
Loviisalais-porvoolainen E3-Marin Oy tuo maahan norjalaisia Askeladden-veneitä. Malliston P92 sai Suomen ensiesittelyn Venemessuilla.
Mika Laine
–?Kuluttajat ja valmistajat miettivät yhä enemmän ympäristöasioita ja polttoaineen kulutusta. Varsinaista sähkö- tai ekologista ratkaisua ei tosin vielä veneissä ole niin kuin automaailmassa, joka on monta kymmentä vuotta edellä kehityksessä, Henriksson sanoi.
Loviisan Vanhastakylästä toimintansa aloittaneen yrityksen myymälä sijaitsee Porvoon Kuninkaanportissa. Yhtiön asiakaskunnassa ostajia on laidasta laitaan.
–?Mallistomme veneet ovat monikäyttöisiä: ne soveltuvat mökkiveneeksi, huvikäyttöön tai kalastukseen. Ikäluokatkin voivat olla nuoremmasta vanhempiin eläkeläisiin. Sellaisia, jotka eivät ole ikinä veneilleet, pitäisi saada innostumaan veneilystä, koko ikänsä veneilyä harrastanut Henriksson sanoo.
Kaksosveljekset Ben (oik.) ja Tom Fagerströmin luotsaaman sipoolaisen Marino Oy:n tehtaalla valmistetaan päiväretkikäyttöön sopivia Mustangeja eri värisävyissä. – Meillä on tällä hetkellä paremmat fiilikset kuin viime vuonna tänän aikaan. Ihmiset haluavat yhä päästä vesille, toimitusjohtaja Ben Fagerström sanoi.
Mika Laine
Marino möi viime vuonna 20–30 Mustangia
Sipoolaisen venevalmistaja Oy Marino Ab:n toimitusjohtaja Ben Fagerström, 65, on konkari Venemessuilla.
–?Olin 5-vuotias, kun ensimmäistä kertaa olin jakamassa venenäyttelyssä Marino-veneiden esitteitä Olympiaterminaalissa, jossa venemessut pidettiin ennen messuhalliin siirtymistä, hän kertoo.
Marinon näkymät ovat toimitusjohtajan mukaan hyvät.
–?Tämä (Mustang) on sellainen tuote, joka vastaa yhä enemmän ja enemmän asiakkaiden tarpeeseen. Miksi ostaa kallista ja isoa, paljon polttoainetta käyttävää venettä, kun edullisemmalla voi tehdä ihan samaa ja retkeillä, Fagerström pohtii.
Marinon veneiden pienelle kulutukselle löytyy taustaa kilpaveneilystä, josta yhtiö sai alkunsa ja siirtyi sittemmin kuluttajatuotteisiin,
–?Meidän veneillä voi pörrätä 3–4 litraa tunnissa, kun isot retki- ja matkaveneet vievät 40–50 litraa tunnissa, Fagerström kertoo.
Mustangeja myytiin viime vuonna enemmän kuin edellisenä vuonna, mikä lukumääräisesti tarkoittaa 20–30 venettä.
–?Veneet tehdään käsin ja saamme nykyisellä muottimäärällä yhden veneen/viikko laminoinnista ulos. Veneet saavat rauhassa kuivua omassa muotissaan, Fagerström selvittää.
Marino työllistää tällä hetkellä seitsemän henkilöä. Yritys vastaa itse myös valmistamisensa veneiden myynnistä.
Venemessut alkoivat Helsingin Messukeskuksessa viime viikonloppuna. Messut jatkuvat sunnuntaihin 16.2. asti. Ne avoinna yleisölle tänään perjantaina kello 11–19 ja tulevana viikonloppuna kello 10–18.
»» Lue myös: Venemessujen parhaat veneet valittu – Uusin TG-vene nappasi voiton
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot