Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Korealainen Kia Sorento on ensivaikutelmaltaan laadukas auto.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Koreasta on tullut viime vuosina varteenotettava haastaja autoteollisuudelle. Pikkuautojen lisäksi Kian mallistosta löytyy myös isoja autoja, uusin uutuus on malliston suurin Kia Sorento.
Seitsemänpaikkainen Sorento on nelivetoinen itsestään lataava Hybrid. Automaattivaihteisena ja 1,6-litraisella bensaturbolla varustettuna hintalappu lähentelee jo 60?000 euroa, lisävarusteltuna mennään reilusti ylikin. Sillä rahalla saa jo kilpailijoiltakin hienoja autoja.
Sorento on seitsemänpaikkainen perheauto. Takapenkin takana olevalla kolmannella rivillä on kaksi matkustajapaikkaa.
Petri Matikainen
Laadukas ensituntuma
Ensivaikutelmaltaan Sorento on laadukas. Sen nahkaverhoilu on sopivan pehmeän tuntuista ja varustelu näyttää olevan nykymuodin mukaista, jopa lähellä huippua nykyaikaisuudessaan.
Autoon on saatavilla esimerkiksi kaukosäätöinen parkkiavustin eli kuljettaja voi ohjata auton parkkiruutuun tai sieltä pois auton vieressä seisten.
Kamerat, avustimet ja varsinkin todella miellyttävän tuntuinen lämmitettävä ratti luovat mielikuvaa aidosta laatuautosta.
Autossa on nahkaverhoilu, joka on koeajan mielestä sopivan pehmeää.
Petri Matikainen
Ajossa suorituskyky keskinkertainen
Ajossa Sorento ei tunnu aivan niin hyvältä kuin ennakkotunnelma antaa ymmärtää. Kaistavahti on suorastaan ärsyttävän aktiivinen ja paperilla tehokas auto tuntuu vain keskinkertaiselta suorituskyvyltään.
Kuusivaihteinen automaatti yrittää tehdä parhaansa 1,6-litraisen ylävireisen pikkuturbon parina. Lisäksi hiekka rapisee pyöräkoteloissa turhankin äänekkäästi, sillä sileällä pinnalla auto on kuitenkin melko hiljainen.
Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50–100 kilometriä tunnissa mittasin 6,3 sekuntia ja koeajon keskikulutus pyöri yhdeksän litran paikkeilla pikku pakkasessa, lopullinen tulos oli 8,7 litraa satasella.
Automaattivaihteisena 1,6-litrainen Kia Sorento maksaa lähes 60 000 euroa.
Petri Matikainen
"Moni kakku päältä kaunis"
Sanonta ”moni kakku päältä kaunis” tuli hakematta mieleen tämän koeajon aikana. Sorento näyttää hienolta ja siinä on paljon autoa jopa seitsemälle matkustajalle.
Ajettavuudeltaan se ei kipua luokkansa kärkeen, mutta toki kokonaisuutena ihan kelvollinen ajopeli Sorento kyllä on. Neliveto osoitti ylivoimansa talven ensiliukkailla ja ajovaloautomatiikka toimii paremmin kuin monessa muussa uutuudessa, mutta varsinkin pitkät valot voisivat olla tehokkaammatkin.
Kilpailu tässä hintaluokassa on vain niin kovaa, että keskinkertaisella suorituksella ei vaan pärjää. Aika näyttää, tuleeko jyhkeäkeulaisia Sorentoja usein vastaan maantiellä, vai jääkö se harvojen herkuksi.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTALAATIKKO
Kia Sorento 1,6 T-GDI Hybrid AWD AT
* Koeajoauton hinta perusvarustein: 58?067 euroa, mallisto alkaen 48?390 euroa
* Päästöt: 165 grammaa/kilometri
* EU-kulutus: 7,1 litraa/100 kilometriä
* Yhteisteho: 230 hevosvoimaa
* Vääntö: 350 newtonmetriä
* Vetokyky: 1?650 kiloa
* Tavaratila: 697–2?085 litraa
* Maavara: 174 millimetriä
* Takuu: 7 vuotta/150?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot