Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Volkswagen ID.3 on takavetoinen täyssähköauto. Auto on Golfin kokoinen.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Keskellä kovinta talvea Itäväylälle tarjottiin maahantuojan toimesta koeajoon takavetoinen täyssähköauto.
Volkswagen ID.3:a on verrattu jopa legendaariseen Kuplaan. Automaailma sähköistyy ja kompaktin kokoinen ID.3 on esimerkiksi kojelaudaltaan yllättävänkin pelkistetty.
Toki näyttöruudun syövereistä löytyy kaikki nykyajan avustimet ja hienoudet, mutta sisustus on kokonaisuudessaan kansanautomainen. Takapenkillä on vielä hyvät tilat, mutta tavaratilan alla sijaitseva sähkömoottori madaltaa tavaratilaa aika paljon.
Auto on ripeä ohitustilanteissa
Suurin mielenkiinto allekirjoittaneella kohdistui takavetoisen auton ajokäytökseen talvisen liukkaissa olosuhteissa.
Kitkarenkailla varustettu auto ei jäänyt kertaakaan paikoilleen sutimaan, vaan takamoottorin ja elektroniikan avustamana eteni mallikkaasti kunnon pöperössäkin. Toisaalta ajonvakautusta ei saa kytkettyä pois päältä, joten autoa on käytännössä mahdoton saada peräluistoon.
Luistonestovalo vilkkui kiihdytyksissä liukkaalla pinnalla lähes jatkuvasti, sillä täysi vääntö 310 newtonmetriä on käytössä koko kierrosalueen tasaisesti.
Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa vei aikaa ainoastaan viisi sekuntia, joten ripeästä autosta on kyse.
Koeajoviikon aikana oli reipasta paikasta. Tehokas ilmalämpöpumppu huolehti siitä, että auto lämpeni nopeasti.
Petri Matikainen
Auto lämpeni pakkasaamuina nopeasti
Pakkasaamuina tuli pantua merkille, että auto lämpeni kiitettävän nopeasti tehokkaan ilmalämpöpumpun ansiosta ja myös ratin lämmitykseen löytyy kolme eri tasoa.
Toki lämmitys syö virtaa samoin kuin suorituskyvystä nauttiminen, mutta ajaminen on kuitenkin helppoa, mukavaa ja jopa turvallisen tuntuista hienosti toimivan elektroniikan ansiosta.
Start/stop-nappia ei muuten tarvitse painaa missään vaiheessa; riittää että avain on mukana.
Auton kojelauta on yllättävän pelkistetty, mutta esimerkiksi näyttöruutu sisältää kaikki nykyajan avustimet ja hienoudet.
Petri Matikainen
Ketterä takavetoisuuden ansiosta
Golfin kokoinen ID.3 on kokoisekseen todella ketterä takavetoisuudesta johtuen, sillä kääntöympyrä on vain hiukan yli kymmenen metriä.
Yksivaihteisen automaatin suunnanvaihdin sijaitsee näppärästi ratin oikealla puolella ja on todella helppokäyttöinen.
B-asennossa moottorijarrutus on niin tehokasta, että jarruvalotkin syttyvät automaattisesti, mutta silloin auto myös lataa itseään tehokkaasti.
VW ID.3:n akun kapasiteetti on 58 kilowattituntia ja yhdellä latauksella pitäisi ihanneolosuhteissa päästä jopa yli 400 kilometriä.
Petri Matikainen
Keskikulutus 25 kilowattituntia
Kymmenen asteen pakkasessa keskikulutus oli luokkaa 25 kilowattituntia sadalla kilometrillä, joten todellinen ajomatka latausten välillä on vain runsaat parisataa kilometriä.
Optimaalisissa olosuhteissa tällä autolla pitäisi päästä jopa yli 400 kilometriä yhdellä latauksella, mutta opettelua ja erittäin rauhallista ajotyyliä se vaatii.
Volkswagen ID.3 on eittämättä eräänlainen suunnannäyttäjä muille tulevaisuuden sähköautoille. Kaikesta huomaa, että se on suunniteltu vain ja ainoastaan sähkökäyttöiseksi malliksi.
Viikon tutustumisen jälkeen voin todeta, että kyllä sillä Suomen talvessakin hyvin pärjää. Kesällä sillä on varmasti luvassa edullisia ja äänettömiä kilometrejä, sillä auto itsessään on aika vakuuttavan oloinen.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTA
Volkswagen ID.3 Family 150 kW automaatti
* Koeajoauton hinta: 44?356 euroa
* Päästöt: 0 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 15,8 kilowattituntia/100 kilometriä
* Akun kapasiteetti: 58 kilowattituntia
* WLTP-toimintamatka: 417 kilometriä
* Teho: 204 hevosvoimaa
* Vääntö: 310 newtonmetriä
* Huippunopeus: 160 kilometri tunnissa (rajoitettu)
* Omamassa: 1?805 kiloa
* Auton pituus: 4?261 millimetriä
* Tavaratila: 385–1267 litraa
* Vetokyky: 0 kiloa
* Maavara: 150 millimetriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot