Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
ITÄ-UUSIMAA Itäväylä sai koeajoon kahdeksannen sukupolven uuden Golfin ja edellistä korimallia valmistettiin vuodesta 2012 alkaen, joten nyt voidaan puhua melko merkittävästä uutuudesta.
Maanteillämme liikkuu noin 120?000 Volkswagen Golfia ja ensimmäinen versio esiteltiin vuonna 1974 Kuplan seuraajaksi.
Ulkoisia muutoksia on tehty perinteitä kunnioittaen ja auto on helppo tunnistaa Volkwagenin suosikkimalliksi. Suurimmat muutokset huomaa kuljettajan paikalle istuessaan, sillä näkymiä hallitsevat suuret diginäytöt.
Perinteisiä kytkimiä ei juuri enää ole, joten toimintojen opetteluun menee hetki aikaa. Myös vaihteenvalitsin on näppärän kokoinen pieni patukka ja sitä on erittäin helppo käyttää. Seitsemänvaihteisen automaatin pykäliä voi syöttää myös ratin takana olevista siivekkeistä ja kaikki hallintalaitteet toimivat kevyen jämäkästi.
Uutuus tuntuu laadukkaalta ensimetreistä alkaen
Uusi Golf tuntuu laadukkaalta autolta aivan ensimetreistä alkaen. Muuten hiljaisen auton rengasäänet kuuluvat ohjaamoon karkealla asfaltilla alle satasen nopeuksissa, mutta moottoritiellä muu humina tavallaan häivyttää ne taustalle.
Laadukkaasta äänentoistosta voi tässä autossa nauttia täysin siemauksin ja ajettavuus on todella miellyttävällä tasolla. Materiaalit ja varusteet vahvistavat kuvaa laadukkaasta autosta, ja sellaisena Golfia on pidetty aina.
Kevythybridi sammuttaa moottorin jo rullausvaiheessa ja liikkeelle lähdetään aina bensiinimoottorin voimalla. Kevythybridijärjestelmästä johtuen jarrupolkimen vaste on ajoittain aika keinotekoinen.
Voimaa 1,5-litraisessa turbokoneessa on riittävästi ja niinpä ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa vei aikaa vain 5,5 sekuntia. Auto vastaa siis hyvin kaasuun, mutta alle kuuden litran kulutukseen päästäkseen täytyy kaasujalan olla kevyt. Koeajon kilometreistä noin puolet kertyivät moottoritieajosta, joten todelliseksi keskikulutukseksi mittasin 6,2 litraa satasella.
Digitaalisen nuorekas auto
Uusi Golf on monelle aika sopivan kokoinen auto. Sen takapenkille mahtuu kolmekin keskimittaista ja tavaratilaa on lastenvaunuillekin riittävästi. Etuistuimien säätövarat riittävät niin pitkille kuin pätkillekin ja auto on alle 4,3-metrisenä sopivan kompaktin kokoinen.
Lämmitettävä ratti tuntuu hyvältä ja digitaalista näyttöä oppii aika helposti käyttämään, jos on aikaisempaa kokemusta vastaavista, mutta muuten sen sulava käyttö vaatii opiskelua.
Edellisen sukupolven Golf oli luokkansa kärkisijoilla kahdeksan vuoden ajan, joten tuskin rimaa on nyt yhtään laskettu. Auto on vain niin digitaalisen nuorekas, että aika näyttää miten vanhemmat autoilijat ottavat sen vastaan ja tuleeko siitä edeltäjiensä kaltainen kansansuosikki.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat:
Laadukas yleisvaikutelma
Erittäin miellyttävät ajo-ominaisuudet
Miinukset:
Digipaneelin opettelu vie aikaa
Jarrupolkimen outo tuntuma ajoittain
FAKTALAATIKKO:
Volkswagen Golf 1,5 eTSI 110 kW MHEV DSG
* Koeajoauton hinta varusteineen: 30?324 euroa
* Päästöt: 130 grammaa/100 kilometriä
* WLTP-kulutus: 5,7 litraa/100 kilometriä
* Teho: 150 hevosvoimaa
* Vääntö: 250 newtonmetriä
* Omamassa: 1?380 kiloa
* Auton pituus: 4?284 millimetriä
* Tavaratila: 380 litraa
* Vetokyky: 1?500 kiloa
* Takuu: 2 vuotta
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot