Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Eino Lampinen vuonna 1935 Harley Davidson 1200 ksm sivuvaunupyörällä.
PORVOO Voidaan väittää että moottoripyöräurheilu ja kilpaileminen on alkanut Suomessa Kerkkoon kylästä Porvoossa. Sen varsinainen alullepanija oli suksitehtailija Emil Lampinen. Jo vuonna 1907 mainitaan, että hän voitti kilpailun ja sai pokaalin.
Eräs myös varhainen kisatapahtuma oli Lampisilla Kerkkoossa jo vuonna 1914. Tämä nopeuskilpailu käytiin noin 90 kilometriä pitkällä maantiellä. Kilpailun voitti Oskari Lampinen Rudgellä. Vuonna 1919 järjestettiin myös Kerkkoossa kilpailu. Kerrotaan että Emil Lampinen ja Otto Brandt kilpailivat keskenään Kerkkoosta Porvooseen ja takaisin.
Lampisen suvun sisällä oli useita henkilöitä jotka harrastivat moottoripyöräilyä. Edellä mainittujen henkilöiden lisäksi voidaan mainita Raine Lampinen, Olavi Lampinen, Jorma Lampinen, Eino Lampinen, Toimi Lampinen ja Simo Lampinen.
Eino Lampisen käytössä oli useita eri merkkisiä sivuvaunupyöriä. Ensin Rudge, sitten Norton ja viimeiseksi Harley Davidson 1200 ksm. Kaikki pyörät olivat varustettu sivuvaunulla.
Kuva Kerkkoon kylästä 1930. Vasemmalta Jorma Lampinen Ariel 500 ksm, Eino Lampinen Rudge 500 ksm ja Toimi Lampinen Rudge 500 ksm.
Simo Lampinen, Raine Lampisen poika, aloitti moottoriurheilun, rallin lisäksi, moottoripyörällä. Hänellä oli 1950-luvulla käytössä Triumph 200 ksm 4-tahti pyörä.
Samanlainen pyörä oli myös Kerkkoon pojilla Pertti Gumbergillä ja Risto Koskenniemellä. Nuoret pojat ”päristelivät” kovasti näillä pyörillä Kerkkoon kylässä.
Tunnetuin Lampinen oli Raine Lampinen (1912-1984). Rainen isä Emil hankki 1920-luvun lopulla Rudge sivuvaunupyörän kilpakäyttöön. Emil ajoi ja poika Raine istui sivuvaunussa. Tammisaaressa järjestettiin vuonna 1928 kilpailu missä sivuvaunuluokan voitti Emil ja Raine. Tämä oli Rainen ensimmäinen kilpailu mihin nuori poika otti osaa.
Tästä alkoi Rainen loistelias kilpaura, joka kesti peräti 34 vuotta. Viimeisen kilpailun hän ajoi vuonna 1962 Pyynikin Ajoissa Hämeenlinnassa. Kilpailu oli TT-ajojen MM-osakilpailu. Hän otti osaa Eläintarhanajoihin 21 kertaa ja voitti kolme kertaa. Ruissalon TT-ajot hän voitti kahdeksan kertaa. Hänen paras kilpavuotensa oli 1939, jolloin hän voitti kaikki kilpailut mihin hän otti osaa. Suurimpia voittoja oli vuoden 1935 Estonian Grand Prix kilpailu Piritan radalla Husqvarna 500 ksm pyörällä. Hän voitti myös Suomen mestaruuden 13 kertaa maantieajossa.
Kerkkoon kylä on tullut tunnetuksi moottoripyöräilystä. Suuri osa kylän elämästä pyöri moottoripyöräurheilun ympärillä.
OLLI LAMPINEN
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot