Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Seat Leon on tasapainoinen ja urheilullisen oloinen.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Seat Leonissa käytetään samaa tekniikkaa kuin hiljattain Itäväylän koeajossa olleessa Volkswagen Golfissa. Ja mikäpä on käyttäessä, sillä 150 hevosvoimaa vievät autoa riittävän ripeästi ja seitsemänvaihteinen automaatti toimii kuin ajatus. Ajaminen on todella helppoa ja Leonissa on hiukan isomman auton tuntua kuin Golfissa.
Takapenkillä huomaa viisi senttiä pidentyneen akselivälin parhaiten ja tavaratilaa piisaa perhekäyttöönkin. Ohjaus on nopea, vain aavistuksen yli kaksi kierrosta ääriasennosta toiseen, mutta ajossa varsin tunnokas ja tuntumaltaan luonteva. Ainoastaan ahtaissa paikoissa huomaa Golfin olevan ketterämpi, mutta kyllä Leonia ihan mielikseen parkkeeraa normaaliin parkkiruutuun. Ainoastaan törmäyksenesto saattaa joskus yllättää äkkipysäytyksellä, sillä se reagoi välittömästi vaikkapa pensaiden lehtiin.
Maantiellä ohitukset sujuvat turvallisesti, sillä ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa sujui aikaan 5,6 sekuntia. Auton oman ajotietokoneen mukaan runsaan tuhannen kilometrin testilenkin keskikulutus oli 5,9 litraa, mutta lopputankkauksen yhteydessä laskin todelliseksi kulutukseksi 6,3 litraa satasella. Ei tätäkään huonona voi pitää ja taloudellisemminkin olisin voinut ajella, mutta mielestäni Sport –ajotila sopi parhaiten sporttisen auton luonteeseen.
Leonissa on digitaalinen mittaristo.
Uudistunut Seat Leon kilpailee ostajista kaikkein kovimmassa luokassa. Sen tasaväkisiä kilpailijoita ovat Golfin lisäksi Focus, Corolla ja esimerkiksi kovat korealaiset suosikit. Autona Seat Leon on tasapainoinen ja aika urheilullisen oloinen, kovahkoa alustaa ei saa säädettyä pehmeäksi edes Comfort –ajotilassa. Myös digitaalinen mittaristo vaatii totuttelua, mutta sen sujuvaan käyttöön oppii onneksi melko nopeasti. Tosin virhepainallusten määrä oli ainakin allekirjoittaneella runsasta ja esimerkiksi radion ja lämpötilan säädöt menevät ruudulla helposti sekaisin. Ainoastaan montuissa kuuluva pieni jousituksen kolahtelu hiukan laski laatuvaikutelmaa, eikä äänentoistokaan nyt aivan huippua edustanut.
Hintaansa nähden Leon tarjoaa paljon sporttisista perheautoista pitävälle. Jos taas mukavaa ja pehmeää ajokkia etsii, saattaa muilta merkeiltä löytyä miellyttävämpiäkin vaihtoehtoja. Nuorekas ulkonäkökään ei moitteita kerännyt, joten kisa ostajista varmasti käy jatkossakin kuumana. Kevythybrid ei käytännössä juuri tuo säästöä polttoainekuluihin, mutta se yllättävän edullinen ladattava hybrid tulee myyntiin lähiaikoina ja auton perusrakenne näyttäisi jo olevan kunnossa.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
* Tilava ja silti sporttisen näköinen
* Turvallisen tunnokkaat ajo-ominaisuudet
Miinukset
* Totuttelua vaativat hienosäädöt mittaristossa
* Tällä rengastuksella turhankin kova alusta
Faktaa
Koeajoauton hinta perusvarustein 29.794 €
Päästöt 135 g/km
WLTP –kulutus 5.9 l/100 km
Teho 150 hv
Vääntö 250 nm
Auton pituus 4368 mm
Akseliväli 2686 mm
Tavaratila 380 l
Takuu 5 vuotta/100 000 km
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot