Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Uusi Focus on sporttisen näköinen.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Uusi Ford Focus näyttää sporttiselta, mutta voiko litran moottorilla varustettu auto olla oikea sportti? Itäväylän autotoimittaja Petri Matikainen otti siitä selvää.
Isot vanteet, matala alusta ja takapuskurin alta pilkistävä tuplapakoputkisto kuuluvat ST-Linen varusteluun. Koeajoauto oli varustettu kolmisylinterisellä bensiiniturbolla ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla; pienestä moottorista puristetaan kipakat 125 hevosvoimaa.
Ajettavuus on erittäin helppoa ja kevyttä ensi metreistä alkaen. Vaihteet kytkeytyvät napakasti ja ohjaus on tunnokas. Pieni pörinä kuuluu reippaasti kiihdytettäessä ja vaihtoilmaisin pyytää syöttämään isompaa pykälää silmään lähes jatkuvasti.
Vääntöä on alakierroksilla mukavan pontevasti; kierrättäminen tuntuu siis aika turhalta tässä autossa. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50–100 kilometriä tunnissa mittasin kelpo ajan 7,2 sekuntia.
Focus on kasvanut ulkoisesti hieman edellisestä mallista.
Petri Matikainen
Focus kasvanut ulkoisesti hiukan
Focus on kasvanut ulkoisesti hiukan entisestä mallista, mutta takapenkin jalkatilat ovat kasvaneet jo tuntuvasti. Enemmän tilaa tarvitseville on tulossa farmari-malli loppuvuodesta, mutta kyllä viisioviseen töpöperäänkin pieni perhe mahtuu matkatavaroineen.
Turvavarustelu uudessa Focuksessa on myös ajan tasalla. Pari kertaa auto varoitti ruuhkaliikenteessä edellä menevän jarruttaessa voimakkaasti sanomalla "Varo!".
Jos kuljettaja ei siitä huolimatta jarruta, hoitaa auto itse jarruttamisen. Myös älykkäät led-valot toimivat upeasti, sillä auto hoitaa valojen vaihtamisen täysin automaattisesti tarjoten mahdollisimman paljon näkyvyyttä pimeällä.
Uusi Focus on järkevällä tavalla sporttinen auto, varsinkin ST-Linen varusteilla. Puhtia on aivan riittävästi nopeusrajoitetuille teillemme ja todelliset tehomallit tulevat sitten myöhemmin myyntiin.
Ajettavuus on tunnokasta ja laadukkaan tuntuista. Koeajon keskikulutus oli tasan seitsemän litraa satasella kiltisti rajoitusten puitteissa ajellen.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTALAATIKKO
Ford Focus ST-Line 1,0 EcoBoost
* Koeajoauton hinta: 28?942 euroa, mallisto alkaen 21?692 euroa
* Päästöt: 128 grammaa/kilometri
* EU-kulutus: 6,4 litraa/100 kilometri
* Teho: 125 hevosvoimaa
* Vääntö: 170 newtonmetriä (yliahdolla 200 newtonmetriä)
* Tavaratila: 375–1?354 litraa
* Omamassa: 1?322 kiloa
* Vetokyky: 1?100 kiloa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot