Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Skoda Enyaq herättää tyylikkyydellään runsaasti huomiota.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Normaalisti kun reissuun lähdetään, otetaan tankki täyteen menovettä ja tankataan lisää aina sitä mukaa, kun ainetta hupenee. Tällä kertaa jouduttiin lähtemään eri asenteella liikenteeseen.
Täysin sähkön varassa liikuttaessa täytyy lataamista suunnitella hiukan etukäteen, sillä matkaa on tiedossa yli 500 kilometriä ja auto ilmoittaa latauksen jälkeen rangea olevan jäljellä maksimissaan 442 kilometriä.
Sähköautoissa jäljellä oleva matka ajotietokoneen näytössä harvemmin kasvaa, kuten esimerkiksi joissain taloudellisissa dieselautoissa, mutta onneksi on helteinen heinäkuu eikä kipakka pakkanen.
Sähköauton jäljellä olevaa ajomatkaa voi seurata ajotietokoneen näytöltä.
Petri Matikainen
Moottoritiellä nopeutta laskee vaistomaisesti samalla kun miettii jäljellä olevaa ajomatkaa. Satasen vauhdilla ja Eco-asetuksella mieli rauhoittuu ja stressi hiukan helpottaa, sillä perille sittenkin taidetaan päästä ilman ylimääräistä latausta.
Tavallaan sähköautolla ajo on siis hiljaista ja mukavaa, mutta samalla tulee mietittyä jo seuraavaa siirtoa ja keskinopeus jää helposti alle sallitun juuri säästösyistä. Koeajon keskikulutus olikin yllättävän alhainen lukemalla 17,4 kilowattituntia satasella.
Perillä kohteessa käy lievä tuuri, sillä saamme viimeisen vapaan latauspaikan heti käyttöön. Kaikki kuusi kylpylän laturia ovat ahkerassa käytössä ja niinpä pari jälkeemme tullutta ladattavaa sähköautoa jäävätkin odottamaan seuraavaksi vapautuvia paikkoja ja Enyaqin mittaristo ilmoittaa latausajaksi 5,5 tuntia 11-kilowattisella laturilla.
Tässä ajassa range kasvaa 130 kilometristä maksimiin, eli seuraavana aamuna taulussa on taas 442 kilometriä ajettavia kilometrejä ennen seuraavaa pakollista latausta.
Skoda tarjoaa hulppeat tilat.
Petri Matikainen
Tyylikkyytensä myötä Enyaq tuntuu herättävän runsaasti huomiota. Se on jyhkeästi muotoiltu takavetoinen katumaasturi ja tiloiltaan lähes Kodiaqin luokkaa.
Ajo-ominaisuudet ovat mukavalla tasolla, mutta yli kahden tonnin omamassa tuntuu selvästi. Sähkömoottorin välitön vääntö hurmaa ja saa auton tuntumaan suorastaan ripeältä, ohituskiihtyvyydeksi välillä 50–100 kilometriä tunnissa mittasin 4,7 sekuntia.
Ohjaustunto on hyvä ja kaupungissa takavetoinen auto yllättää ketteryydellään, myös jarrutuntuma on sähköautoksi varsin hyvä.
Skoda Enyaq on jyhkeästi muotoiltu takavetoinen katumaasturi.
Petri Matikainen
Soveltuuko tällainen täyssähköauto esimerkiksi kesälomareissun kulkineeksi? Kyllä se sopii, kunhan suunnittelee lataukset hyvin eikä ole tiukka aikataulu siirtymien välillä.
Normaalilla latausasemalla saa noin kilometrin ladattua virtaa minuutissa ja kotipistokkeella huomattavasti hitaammin, pikalaturilla parhaimmillaan taas todella nopeastikin.
Ajossa Enyaq on vallan mukava ja parkkipaikallakin sitä ihaillaan. Kehitys sähköautoissa on ollut viime aikoina aika hurjaa, joten oikeaan suuntaan ollaan näköjään menossa ja Skoda Enyaq on hyvä esimerkki nykyaikaisesta onnistuneesta sähköautosta.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Skoda Enyaq 80 iV
• Hinta vakiovarustein: 49?318 euroa, mallisto alkaen 44?156 euroa
• Päästöt: 0 grammaa/kilometri
• WLTP-kulutus: 16,9 kilowattituntia/100 kilometriä
• Teho: 204 hevosvoimaa/takaveto
• Vääntö: 310 newtonmetriä
• Akku/toimintamatka (brutto): 82 kilowattituntia/530 kilometriä
• Kokonaispituus: 4?649 millimetriä
• Omamassa: 2?308 kiloa
• Vetokyky: 1?000 kiloa
• Tavaratila: 585 litraa
• Maavara: 166 millimetriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot