Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Avajaisnauhan leikkasivat vs. kunnanjohtaja Juha Rehula (taustalla), tienhoitotoimikunnan puheenjohtaja Mika Tervo (2. oik.), sihteeri Jani Pirhonen (3. vas.) ja jäsen Antti Laurinen (2. vas.). Nauha-airueina toimivat tiekunnan osakkaat Matti Pirhonen (vas.) ja Eero Mölsä (oik.).
Marko Wahlström
PUKKILA, SYVÄNOJA Maamme pisin yksityistiesilta avattiin käyttöön juhlallisin menoin viime viikolla. Kyläläisille oli tarjolla kuohuvaa, hernekeittoa ja nokipannukahvit kera munkein.
IImassa on kyläjuhlan tuntua. Kuohuviinilasit odottavat telttakatoksen pöydällä. Kutsu käy. Syvänojantien silta-avajaisiin kokoontunut väki siirtyy turvavälein noutamaan juhlajuomansa. Kippis sille, sillalle!
Silta-avajaisissa juhlaväelle tarjoiltiin alkajaisiksi kuohujuomaa.
Marko Wahlström
–?Se, että silta yhdistää Porvoonjoen itä- ja länsipuolen, on tämän hankkeen läpivieminen yhdistänyt tiehoitokunnan osakkaita. Yhteistyöllä isot hankkeet saadaan toteutettua, tiehoitokunnan puheenjohtaja Mika Tervo sanoi maljapuheessaan.
Hän toivotti uudelle sillalle pitkää ikää ja onnea.
–?Mika, se ei ole enää meidän murhe, miesääni yleisön joukosta kommentoi.
Pukkilan vs. kunnanjohtaja Juha Rehula kiitteli sillan partaalle kokoonnuttua juhlaväkeä yhteisen tekemisen mallista. – Onhan tuo hieno! Tämä on kiitoksen päivä sille, että kaikki varmasti hyötyvät sillasta, hän sanoi.
Marko Wahlström
"Tässä on yhteisen tekemisen malli"
Nauhanleikkuun suoritti Pukkilan vs. kunnanjohtaja Juha Rehula.
–?Toivottavasti nyt on kerralla tehty niin hyvää työtä, että liikennöinti sillalla on mahdollista mahdollisimman pitkään. Toivon, että sillalla olisi mahdollisimman paljon käyttäjiä.
Rehula muistutti, että silta ei vielä tarkoita mitään.
–?Vain sillä on merkitystä, että sillalla on käyttäjiä. Mitä enemmän sillalla on liikennettä, tarkoittaa se sitä enemmän elinvoimaa ja tulevaisuuden uskoa.
Pukkilan vs. kunnanjohtaja Juha Rehula pitelee nauhaa, kun tiehoitokunnan sihteeri Jani Pirhonen (vas.) leikkaa oman kappaleensa muistoksi. Vierellä tiehoitokunnan puheenjohtaja Mika Tervo.
Marko Wahlström
Vs. kunnanjohtaja korosti, että siltahankkeen takana on useamman vuoden työ.
–?Tällä on iso merkitys ja paljon suurempi merkitys kuin sillä, että silta on valmis ja rahaa on mennyt. Sillalla sanana on muitakin merkityksiä. Silta on yhdistävä tekijä, Rehula jatkoi.
Hän muistutti, että ihmisen arki ja elo ei aina ole yksiviivaista.
–?Välillä joutuu tekemään niitä kuuden kilometrin mittaisia kiertolenkkejäkin päästäkseen päämääräänsä. Tämänkin sillan on mahdollistanut useiden ihmisten yhteinen idea, tavoite ja päämäärä.
Rehula painotti, että sillalla on kymmenien, jopa satojen ihmisten arjessa merkitystä.
–?Kunnan näkökulmasta hankkeessa on montakin hyvää asiaa, joista Pukkilassa voitaisiin ottaa esimerkkiä muuallekin. Tässä on yhteisen tekemisen malli. Ei odoteta, että odoteta sitä hetkeä, jos kunnalla sattuisi vuonna 2039 olemaan rahaa.
Valvojana toiminut projektipäällikkö Lasse Minkkinen antoi kiitosta siltahankkeen puuhamiehille Mika Tervolle ja Jani Pirhoselle, jotka olivat hankkeeseen lähtiessä vihreitä. – Mitään selittämistä ei tarvinnut loppujen lopuksi tehdä, vaan tässä oli helppo toimia, Minkkinen jatkoi.
Marko Wahlström
"Suomen helpoin yksityisasiakas"
Tamperelainen siltasuunnittelija Pentti Koivisto laati luonnokset sillan piirustuksista. suunnittelujohtaja Kari Niemi A-Insinöörit Oy:stä vastasi sillan rakennesuunnittelusta ja urakkaohjelman laatimisesta.
– Tämä on ensimmäinen kerta, kun toimin valvojana yksityistiehoitokunnalle. Tämän mittapuun siltoja rakentaa maassamme lähinnä Väylävirasto , projektipäällikkö Lasse Minkkinen Sitowise Oy:ltä sanoi.
Marko Wahlström
Siltaurakan valvojina toimivat projektipäälliköt Lasse Minkkinen ja Teija Räihä Sitowise Oy:stä.
–?Olen antanut tiehoitokunnalle epävirallisen kunniakirjan "Suomen helpoin yksityisasiakas", Minkkinen tunnusti.
– Tämä jäi oikeasti mieleen hankkeena, jossa näkee konkreettisesti oman työnsä tuloksen ja sen merkityksen paikallisille ihmisille. Siltoja on tullut suunniteltua satoja, mutta tällaisia juhlia ei ole ollut kuin muutamia, suunnittelujohtaja Kari Niemi A-Insinöörit Oy:stä sanoi.
Marko Wahlström
– Sillasta tuli hienompi kuin osasin kuvitellakaan. Tämä on parantunut matkan varrella kaiken aikaa. Uskon, että sillan käyttöaika tulee olemaan pidempi kuin asiantuntijat puusillalle lupaavat, sillan alkuvaiheen luonnokset tehnyt tamperelainen siltasuunnittelija Pentti Koivisto sanoi.
Marko Wahlström
Siltainsinööri Juha Noeskoski Uudenmaan ELY-keskuksesta vastasi uusien suunnitelmien hyväksymisestä.
–?Hän myös mahdollisti hankkeen etenemisen uuden urakkakierroksen kautta, tiehoitokunnan puheenjohtaja Mika Tervo sanoi.
Sillan kansirakenteeksi valittiin Verso Wood Oy:n ajoneuvoliikenteen palkkisilta. Pääurakoitsijana toimi GRK Rail Oy (entinen Winco Oy). Betonitöistä vastasi Ratacom Oy. Korotusvalut ja -palkit teki Rakennus Laprip Oy. Vanhan sillan purku- ja maansiirtotöistä vastasi pukkilalainen Tomi Hannula Maxi-Kaivin Oy:stä.
Tiehoitokunnan osakas Antti Laurinen nosti toistamiseen maljan uudelle sillalle. – Silta palvelee meitä vuosikymmeniä eteenpäin, hän sanoi. Taustalla tiehoitotoimikunnan puheenjohtaja Mika Tervo.
Marko Wahlström
"Silta palvelee meitä vuosikymmeniä eteenpäin"
Tiehoitokunnan osakas Antti Laurinen muistutti, että silta on yksi Suomen pisimmistä, ellei jopa pisin, yksityistiehoitokunnan toteuttama.
–?Tämä silta palvelee meitä vuosikymmeniä eteenpäin. Siltaa tulevat käyttämään niin meidän lapset, lapsenlapset kuin vielä lapsenlapsenlapsetkin näillä näkymin. Silta helpottaa täällä asuvien, vapaa-aikaansa viettävien ja työskentelevien ihmisten menemistä ja olemista, hän sanoi.
Itä-Uudenmaan ja Porvoonjoen vesien- ja ilmansuojeluyhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Niemi kiitteli siltaurakan jälkien siivousta.
–?Se tehtiin hyvin ja työn jäljet kunnostettiin sellaiseksi kuin alue oli ennen rakennustöiden alkua. Katsoimme, että se jäi Porvoonjoen eliöstön ja melojien kannalta hyväksi. Täällä esiintyy vuollejokisimpukkaa, joka on EU:n direktiivilajeja ja pitää huomioida tällaisissa projekteissa.
Pukkilalainen Tauno Pirhonen, 80, näyttää kuvaa vanhasta sillasta, jota hän oli itse rakentamassa. – Ennen tätä siltaa joen ylitti vielä pienempi silta. Eli nyt valmistunut uusi silta jo kolmas, hän sanoi.
Marit Björkbacka
Tauno Pirhonen: "Luottamus hyvä, kontrolli paras"
Kutsuvieraiden joukossa mukana ollut Tauno Pirhonen, 80, oli mukana rakentamassa edellistä siltaa. Hän on ainoa, joka vanhoista sillanrakentajista on vielä hengissä.
–?Rakentamista edelsi puiden kerääminen jokaisesta talosta puut kevättalvella.
Kyläläiset tekivät talkoilla kaikki aina perustuksia eli betonivaluja myöten.
–?Olin mukana betonimyllärinä ja betoni vietiin kottikärryillä siltahäkkeihin. Isot tukikivet raahattiin lähistöltä. Seuraavana vuonna kiristimme veljeni kanssa kaikki siltapultit.
Hän peräänkuulutti, että asioiden pitää sujua, päätökset pitää pystyä tekemään nopeasti ja toteuttaa välittömästi.
–?Lähtökohta on se, että jokaisella on työmoraali tehdä aina hyvää niin, että valvontaa ei tarvittaisi. Tosin vanha sanonta sanoo, että "luottamus hyvä, kontrolli paras", Pirhonen hymähti.
– Molemmille pääkokeille, tuleville siltainsinööreille Janille ja Mikalle on annettava kiitosta. He ovat vieneet läpi tämän projektin hikeä säästämättä unesta tinkien, tiehoitokunnan osakas Mikko Penttinen.
Marko Wahlström
– Meillä on nyt riittävän hyvä ja pitkäikäinen silta, tiehoitokunnan sihteeri Jani Pirhonen kiitteli ja sanoi oppineensa siltahankkeesta itsekin paljon.
Marko Wahlström
"Meillä on nyt hyvä ja pitkäikäinen silta"
Tiehoitokunnan sihteeri Jani Pirhonen kertoi, että paikalla sijainnut vanha silta oli tullut rakenteellisesti tiensä päähän.
–?Tarkemmissa tutkimuksissa se osoittautui huonokuntoiseksi, eikä sitä voinut enää kannattavasti korjata.
Hän toivoi, että vastaavaan urakkaan ei hetkeen pienessä Syvänojan kylässä jouduta.
–?Meillä on nyt riittävän hyvä ja pitkäikäinen silta. Me teimme tämän sillan yhdessä. Kiitos!, Pirhonen sanoi.
Pukkilan Syvänojantien uusi silta on mitä todennäköisimmin maamme pisin yksityistiehoitokunnan ylläpitämä silta. Sillalla on pituutta 62 metriä ja siltakansi yltää noin kuuden metrin korkeudelle.
Marko Wahlström
FAKTALAATIKKO
Syvänojantien silta lukuina
* Pituus: 62 metriä.
* Korkeus: noin kuusi metriä.
* Kustannus: 870?000 euroa (Uudenmaan ELY-keskuksen tuki 450?000 euroa ja Pukkilan kunnan avustus 250?000 euroa.)
* Rahoitus: Tiehoitokunta, Pukkilan kunta ja ELY-keskus.
* Tiehoitokunnan osakkaat: 14.
Syvänojantien silta avattiin virallisesti liikenteelle perjantaina 9.10.
Marko Wahlström
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot