Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Cupra Formentor polveutuu Seatista, mutta on nykyään oma automerkkinsä.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Seatista polveutuva Cupra on nykyään aivan oma automerkkinsä. Sen urheilullinen katumaasturi kantaa nimeä Formentor ja sellainen saatiin Itäväylän koeajoon kunnon talvikelissä.
Paperilla tekniset tiedot näyttävät aika houkuttavilta: tehoa 310 hevosvoimaa, neliveto ja nollasta sataan alle viisi sekuntia sekä alle 48?000 euron lähtöhinta.
Ärhäkän näköisen Formentorin äänimailmakin on mielenkiintoinen Cupra-moodilla. Moottorijarrutuksissa seitsemänvaihteinen automaattivaihteisto antaa automaattisesti murisevaa välikaasua pienemmälle vaihdettaessa. Neljästä pakoputkesta kuuluva soundi tehostetuine imuäänineen sopii mainiosti auton sporttiseen luonteeseen.
Cupra Formentorin neljä pakoputkea antavat mukavan äänimaailman.
Roope Matikainen
Ajettavuus on mallikasta
Suorituskykyä voisi luonnehtia sanalla loistava, sillä ohituskiihtyvyydeksi välillä 50–100 kilometriä tunnissa kellotin 3,5 sekuntia.
Ajettavuus on muutenkin mallikasta, mutta leveiden kitkarenkaiden sivuttaispito on jäätiköllä aika heppoista. Ohjaus on välitetty sopivan nopeaksi, joten kierroksia ääriasennosta toiseen on vain aavistuksen yli kaksi.
Brembon jarrut toimivat myös hienosti, jos vain tien pinnassa kitkaa riittää, mutta manuaalista käsijarrua olisin vielä toivonut tietyissä tilanteissa.
Ajonvakautuksen saa pitkään nappia painamalla kokonaan pois päältä ja niin asian kuuluukin mielestäni olla tällaisessa kuljettajan autossa.
Auton ohjaamo on tyylikkään oloinen kokonaisuus.
Roope Matikainen
Tilat riittävät viisihenkiselle perheelle
Formentorin tilat riittävät viisihenkiselle perheelle ja maavara riittää myös mökkitielle. Kyseessä on siis monelle perheelliselle varsin mielenkiintoinen auto, varsinkin jos tykkää sporttisista autoista.
Tunne ja järki on yhdistetty aika kiehtovasti, ja normaalilla ajoasetuksella tunnelma on kuin missä tahansa crossoverissa.
Nätisti ajaen pääsee helposti alle yhdeksän litran keskikulutukseen maantiellä, mutta Cupra-moodilla kulutus pomppaa heti muutaman litran reippaasti käskettäessä.
Vaikka auto toimi normaalina perheautona, se tarjoilee mahdollisuuksia myös hieman leikkisämpäänkin menoon suljetulla alueella.
Roope Matikainen
Aktiivinen kuljettaja viihtyy ratin takana
Vinhaa vauhtia sähköistyvässä automaailmassa tulee silloin tällöin vastaan piristäviä poikkeuksia ja Cupra Formentor kuuluu ehdottomasti niihin.
Sitä voi käyttää normaalina perheautona, tai sillä voi pitää hauskaa vaikkapa jääradalla. Logo maskissa on vielä niin tuntematon, että koeajon aikana auton merkkiä kyseltiin useampaan otteeseen.
Vähemmälläkin teholla tulee loistavasti toimeen, mutta tämän auton ratissa aktiivinen kuljettaja viihtyy kilometristä toiseen. Harvoin on harmittanut näin paljon auton palauttaminen maahantuojalle koeajon jälkeen.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
+ Tehokas auto järkevän sporttisessa korissa
+ Ajettavuus ja suorituskyky myös talvella
Miinukset
- Vauhti karkaa huomaamattakin
- Sähköinen käsijarru ei oikein sovi fiilikseen
FAKTA
Cupra Formentor 2.0 TSI 228 kW 4Drive DSG
* Koeajoauton hinta perusvarustein: 47?892 euroa
* Päästöt: 192 grammaa/kilometri
* EU-kulutus: 8,4 litraa/100 kilometriä
* Teho: 310 hevosvoimaa
* Vääntö: 400 newtonmetriä
* Kiihtyvyys 0–100 km/h: 4,9 sekuntia
* Auton pituus: 4?450 millimetriä
* Vetokyky: 2?000 kiloa
* Takuu: 5 vuotta/100?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot