Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Nissanin Ariyan ja X-Trailin hinta- ja kokoluokka ovat samoja. Molempia liikuttaa sähkömoottorit, mutta X-Trailissa akkujen lataus onnistuu vain polttomoottorilla.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Japanilaiset ovat tulleet viime aikoina rytinällä mukaan sähköautobuumiin, Porvoon Hedin Automotive tarjosi Itäväylälle koeajoon Nissanin uusimmat versiot.
Ariya on nimeään myöten täysin uusi automalli ja sitä saa ainoastaan täyssähköisenä. Koeajoon saatiin isommalla akulla varustettu etuvetoinen versio.
Kyseessä on varsin isokokoinen perheauto ja muotoilu on Nissaniksi jopa hämmästyttävän rohkeaa. Kuljettajan paikalle istuttuaan huomaa heti, että tilaa piisaa kaikille matkustajille kunhan he ovat alle kaksimetrisiä.
X-Trail on nimenä tuttu jo parinkymmenen vuoden takaa. Se on muutenkin perinteisemmän oloinen ja näköinen, niin ulkoa kuin sisältäkin. Nelivetoinen kaupunkimaasturi liikkuu sähköllä, mutta siihen tankataan silti bensiiniä, sillä energia liikkumiseen tuotetaan bensiiniturbon avulla ja autoa ei voi muuten edes ladata.
Suurin ero käyttökustannuksissa
Koko- ja hintaluokka autoilla on sama, joten vertailusta tuli varsin mielenkiintoinen.
Suorituskyvyltäänkin varsin identtisten sähköautojen suurin ero tuntuisi löytyvän käyttökustannusten puolelta. Harmaa ladattava Ariya kulutti sähköä viikonlopun talvisissa ajo-olosuhteissa ainoastaan 14,4 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Valkoinen X-Trail kulutti bensaa vastaavassa ajossa seuraavana viikonloppuna keskimäärin 7,8 litraa satasella.
Lataushinnat voivat tietysti vaihdella jonkin verran latauspaikasta johtuen, mutta käytännössä yhden bensalitran hinnalla saa vähintään kuusi kilowattia sähköä nykyhinnoilla. Tällä kaavalla laskettuna X-Trailin kilometrikustannukset ovat noin kolminkertaiset Ariyaan verrattuna.
Vertailu käänsi vaa'an ladattavan Ariyan puolelle
X-Trail on varteenotettava vaihtoehto sellaiselle henkilölle joka miettii nykyaikaisen hybridin hankkimista. Sen ajaminen on helppoa, eikä se juuri eroa normaalista bensa-autosta missään olosuhteissa. Jos bensiini loppuu, katkeaa myös matkanteko. Mutta niinhän se akun tyhjeneminen tekee myös täyssähköisessä Ariyassa.
Sähköauton lataaminen saattaa tuntua aluksi vaivalloiselta ja aikaa vaativalta operaatiolta. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti ja laturitkin kehittyvät ja yleistyvät vauhdilla. Perinteisen polttoaineeen tankkaaminen on helppoa ja nopeaa, mutta ei todellakaan edullista lataamiseen verrattuna.
Allekirjoittanut ei ole ollut erityisen innokas sähköautomies koskaan, mutta tämä vertailu käänsi vaa’an selkeästi ladattavan Ariyan puolelle juuri kustannussyistä.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat:
+ Ariya on todella taloudellinen sähköauto
+ X-Trail on helppokäyttöinen sähköauto
Miinukset:
- Lataamisen vaiva ja suunnittelu
- Ajovalojen teho molemmissa vain keskinkertainen
FAKTA
Nissan Ariya FWD 87 kwh Evolve
» Sähkömoottori: 178 kW (238 hv), 300 Nm
» Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,6 s
» Huippunopeus: 160 km/h
» Toimintamatka: 520 km
» Ajoakku: 87,0 kWh (netto)
» Kulutus: 18,5 kWh/100 km
» CO2-päästöt: 0 g/km
» Voimansiirto: A, etuveto
» Mitat: pituus 4 595 mm, leveys 1?850 mm, korkes 1?660 mm
» Akseliväli: 2?775 mm
» Omamassa: 2?126 kg
» Tavaratila: 468 litraa
» Hinta: 60 200 euroa
Nissan X-Trail e-Power e-4orce 4WD
» Hybridi-bensiinimoottori: 1 447–1 497 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, ei vaihteistoa, neliveto
» Polttomoottori: 157 kW (210 hv), 4 600 r/min
» Yhteisteho: Ei ilmoitettu
» Vääntö: 330 Nm (2 400–4 400 r/min)
» Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,2s
» Huippunopeus: 180 km/h
» WLTP-kulutus: 6,7 (yhd.)
» CO2-päästöt: 152 g/km
» Mitat: pituus 4 680 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 725 mm, akseliväli 2 705 mm
» Tavaratila: 485–1 298 litraa
» Omamassa: 1 961–2 024 kg
» Perävaunumassa: jarrullinen 1 650 kg, jarruton 750 kg
» Takuu: 3 vuotta/100 000 km
» Hinta: 54 800 euroa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot