Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Mitsubishi Eclipse Cross on maasturilta näyttävä auto. Auto luokitellaan katumaasturiksi.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Mitsubishi on lienee kaikille tuttu merkki, osalle meistä se on jopa tuttu automerkkinä. Eclipse Cross on keskikokoinen katumaasturi, ja se on kooltaan ASX:n ja Outlanderin väliltä.
Heti alkuun on todettava, että kyseessä ei ole nelivetoinen maasturi eikä edes hybridi. Tämä maasturilta näyttävä koeajoauto oli varustettu 1,5-litraisella bensaturbolla, etuvedolla ja CVT-automaattivaihteistolla, joka tosin oli elektronisesti säädetty 8-vaihteiseksi vaihteiden vaihdosta tykkäävälle.
Auton tavaratila on perusasennossaan 378-litrainen, mutta laajenee 1 159 litran kokoon.
Petri Matikainen
Moottorissa puhtia ihan kivasti
Ensimetrit Mitsubishin ratin takana tuntuvat oikein kivalta, sillä auto on hiljainen ja materiaalit vaikuttavat laadukkailta. Ratin ja tuulilasin lämmitys sekä takapenkin kahden paikan lämmitys antavat osviittaa pohjolan oloihin suunnitellusta autosta.
Hiekkatiellä voimakkaasti kuuluva kivien ropina pyöräkoteloissa vähentää sitä tunnetta pikkuteiden kulkijasta kyllä jonkin verran, mutta reilu maavara ei varmasti ole meidän oloissa haitaksi.
Maantiellä Eclipse Cross tuntuu japanilaiselta autolta ja sitä se aika pitkälti onkin. Sähköinen ohjaustehostin ei anna parasta mahdollista tuntoa kuljettajalle, joten pieniä korjaavia liikkeitä joutuu ajon aikana tekemään.
Moottorissa on puhtia ihan kivasti, mutta kuminauhamainen CVT-automaatti syö siitä parhaan terän pois. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50–100 kilometriä tunnissa mittasin kuitenkin ihan kelvollisen ajan 6,1 sekuntia.
Kulutus 7–8 litraa satasella
Kulutus pyöri lyhyehkön koeajon aikana 7–8 litran välillä, mutta siihen vaikutti voimakkaasti ajotyyli. Mitsubishi Eclipse Cross on parhaimmillaan rauhallisessa ja nopeusrajoituksien mukaisessa ajossa, sillä sillä ei tee edes mieli kaahata tai ohitella.
Syksyn pimeillä keleillä Mitsubishin perinteiset halogeenivalot eivät todellakaan valaisseet tietä parhaiden nykyajan ledien tavoin ja tieliikennelainkin mukaan ajoneuvo on voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla.
Koeajajan mielestä Mitsubishin ratin takana tuntuu mukavalta. Auton materiaalit vaikuttavat laadukkaillta.
Petri Matikainen
Pieni kääntöympyrä lisää ketteryyttä
Takapenkkiä voi säätää 20 senttimetriä ja myös selkänojaa voi kallistaa. Tavaratilan luukussa on kaksiosainen lasi, jonka ansiosta taaksekin näkee kohtuullisen hyvin.
Myös isot peilit helpottavat kaupunkiajoa ja auto on kuin kotonaan kaupungin kaduilla ja kujilla. Pieni kääntöympyrä tekee autosta ketterän oloisen ja taajamassa portaaton automaattivaihteisto toimii mukavasti.
Mitsubishi Eclipse Cross vaikuttaisi olevan pätevä yleisauto. Se ei välttämättä säväytä ominaisuuksillaan, mutta pieniä puutteita lukuun ottamatta siinä ei myöskään mikään juuri ärsytä. Toki sillä on kovia kilpailijoita markkinoilla, mutta takavuosina Mitsubishin mainos väitti että timantit ovat ikuisia.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
* Tilat lennokkaasta muotoilusta huolimatta
* Laadukkaan tuntuiset materiaalit ja hyvä näkyvyys
Miinukset
* Ajo-ominaisuudet eivät säväytä
* Kulutus nousee helposti ison auton lukemiin
FAKTALAATIKKO
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Active Plus CVT 2WD
* Koeajoauton hinta: 32?990 euroa, mallisto alkaen 29?390 euroa
* Päästöt: 192 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 8,5 litraa/100 kilometriä
* Teho: 163 hevosvoimaa
* Vääntö: 250 newtonmetriä
* Omamassa: 1?535 kiloa
* Vetokyky: 1?600 kiloa
* Maavara: 183 millimetriä
* Tavaratila: 378–1?159 litraa
* Takuu: 5 vuotta/100?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot