Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Skodan mallisarjan uutuus, Scala, vaikuttaa kokoaan isommalle autolle.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Itäväylän koeajossa ollut Skodan uutuusmalli on hinnoiteltu houkuttelevasti ja järkevältä se vaikuttaa muutenkin. Puolifarmarin näköinen perheauto irtoaa edullisimmillaan alle 20?000 eurolla.
Fabiaa isompi, mutta Octaviaa ulkomitoiltaan pienempi Scala korvaa Skodan mallistossa Rapidin.
Koeajoon saatiin isompi bensiinimoottorinen eli 1,5-litrainen turbo automaattivaihteistolla varustettuna. Dieseliä ei ole lainkaan tähän malliin tarjolla, mutta kaasuversio on tulossa lähiaikoina.
Tilan tuntua ohjaamoon ja matkustamoon tuo todella laaja lasikatto.
Petri Matikainen
Tilan tunnetta tuo iso lasikatto
Sisältä Scala vaikuttaa kokoistaan isommalta autolta, ylimääräistä tilan tunnetta tuo varmasti myös koeajoauton todella laaja lasikatto. Vaikka pitkä henkilö säästäisi etupenkin taka-asentoon, mahtuu 190-senttinen istumaan takapenkillä kohtuullisesti, sillä polvitilaa on runsaasti.
Korin muodoista johtuen takapenkillä on myös pääntilaa hyvin. Tavaratila ei aivan ole farmaritasoa, mutta perhekäyttöön tilaa on sielläkin mukavasti.
Takapenkillä mahtuu 190 senttimetriä pitkä ihminen istumaan kohtuullisesti, vaikka etupenkit olisikin säädetty taka-asentoon.
Petri Matikainen
Ajettavuudeltaan luokkansa parhaimmistoa
Ajettavuudeltaan Scala on myös luokkansa parhaimmistoa. Tässä kohtaa osa kiitoksista johtuu varmasti myös maltillisesta rengastuksesta, sillä normaalin kokoiset (205/55x16”) renkaat ovat perusmukavat, eivätkä pidä turhaa melua itsestään.
Ohjaus on tunnokas ja puhtia on sopivasti, mutta DSG-vaihteisto hiukan arpoo välillä ja tämä tuntui myös suorituskykyä mitattaessa: ohituskiihtyvyydeksi välillä 50–100 kilometriä tunnissa mittasin 5,9 sekuntia. Olisin odottanut tehojen puolesta hiukan nopeampaa aikaa.
Skoda Scalassa voi valita kolme eri ajomoodia tai sitten sellaisen voi rakentaa itse. Eco-moodilla ajettaessa auto lepuuttaa kahta sylinteriä maantieajossa aika usein.
Sport-asennossa taas vaihteisto jättää liian pienen vaihteen päälle toisinaan ja moottori huutaa silloin turhaan. Mukavin moodi on siis normaali ajotila ja osa avustimista pois kytkettynä, silloin auto tuntui ainakin omaan käteen sopivalta.
Viikon mittaisen koeajon keskikulutus nousi lukemaan 6,2 litraa satasella ja osa tästä johtui varmasti sopivan balanssin etsimisestä. Toisaalta lukema on myös sama kuin autolle ilmoitettu WLTP-kulutus, ajotietokone näytti tosin vitosella alkavia lukemia sekalaisessa ajossa.
Scala korvaa Skodan mallistossa Rapidin.
Petri Matikainen
Scala pärjännee autolehtien vertailuissa
Skodalla menee hyvin, ainakin käsittääkseni. Sillä on tällä hetkellä hieno mallisto pikkuautoista isoon maasturiin. Jos yhtään osaan ennustaa, tulee Scala pärjäämään autolehtien vertailuissa hyvin ja varmasti myös myyntitilastoista tämä on luettavissa ensi vuonna.
Kohtuulliseen hintaan se tarjoaa todella fiksuja ratkaisuja ja tällaiset autot ovat usein olleet suosittuja kansalaisten keskuudessa. Kyseessä taitaa siis olla perusauto parhaasta päästä.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTALAATIKKO
Skoda Scala 1,5 TSI Style DSG
* Hinta varusteineen: 28?566 euroa, mallisto alkaen 19?925 euroa.
* Päästöt: 140 g/kilometri
* WLTP-kulutus: 6,2 litraa/100 kilometri
* Teho: 150 hevosvoimaa
* Vääntö: 250 newtonmetriä
* Auton pituus: 4?362 millimetriä
* Akseliväli: 2?649 millimetriä
* Omamassa: 1?240 kiloa
* Vetokyky: 1?200 kiloa
* Tavaratila: 467–1?410 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot