Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Toyota Yariksen Gazoo Racing (GR) on rallipoluilta siviiliteille kehitetty menopeli.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Maahantuojan edustaja toivotti ”ilometrejä” luovuttaessaan Yariksen Itäväylän koeajoon. Lupa jääradalle menoon tuli kysyttyä samalla.
Vuoden autoksikin juuri valittu Toyota Yaris tunnetaan näppäränä pikkuautona. Rallipoluilla Gazoo Racing on niittänyt mainetta vahvasti suomalaisin voimin ja nyt tämä Toyotan kilpatalli on kehittänyt niin sanotun luokitteluauton siviililiikenteeseen.
Kirjaimet GR saavat autoista ja autourheilusta kiinnostuneiden aistit siis herkälle.
Käsijarru perinteistä mallia
Kun alle nelimetristä pikkuautoa kevennetään alumiiniovilla sekä hiilikuitukatolla ja siihen istutetaan tehokas bensaturbo nelivetotekniikalla, on odotettavissa ajamisen iloa radalla.
Käsijarru on perinteistä mallia ja se nappaa hienosti takapyöriin nelivedosta huolimatta. Nelivedon voi säätää etu- tai takapainotteiseksi; neutraalein asetus on tietysti se keskimmäinen, eli 50:50-vetosuhde.
Vaihteisto on kuusiportainen manuaali ja välityksiltään varsin tiheä, myös vaihdekepin liikkeet ovat napakan lyhyet.
Auton ohjaamossa on riittävästi tilaa pitkällekin kaverille.
Petri Matikainen
Tunnokas ja tarkka ohjattava
Ajoltaan Yaris GR on todella tunnokas ja tarkka. Sopivan nopean ohjauksen ja riittävän tehoreservin ansiosta auto tuntuu taipuvan mihin vain. Ainoastaan leveiden kitkarenkaiden pito asetti omat rajoituksensa jäisiin mutkiin ajettaessa, mutta varsinkin Sport-asetuksella auto oli todella hauska vietävä, sillä silloin 70 prosenttia voimasta tulee takapyöriltä.
Jääradan penkkoihin nojatessa puskurit tosin ovat kovilla ja niinpä tämänkin testiyksilön takapuskuri sai yhden osuman lisää. Kolmella eri radalla autoa kuitenkin testattiin ja jopa eräs autoa kokeillut ammattikilpakuljettaja kehui ajettavuutta kokonaisuudessaan.
Normaalissa tieliikenteessä Yaris GR:llä pärjää siinä missä perusmallillakin. Jousitus on toki hiukan tavallista jämäkämpi ja kaasua painettaessa kolmisylinterisen turbon murina kuuluu tuplapakoputkista, mutta mielestäni auton luonteeseen sopivasti.
Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa meni ripeästi aikaan 3,4 sekuntia ja kulutus vaihteli kymmenen litran molemmin puolin ajotavasta riippuen. Rauhallisessa matka-ajossa pääsee seitsemällä litralla ja jääradalla kulutus kaksinkertaistuu hetkessä.
Toyota Yaris GR:ssä ei ole liikoja tiloja. Kaksi pienikokoista henkilöä mahtuu sujahtamaan takapenkille.
Petri Matikainen
Todellinen ajajan auto
Suomessa suunniteltu ja kehitetty Toyota Yaris GR on todellinen ajajan auto. Kyytiin mahtuu pitkäkin kartturi ja takapenkille tarvittaessa kaksi pienikokoista henkilöä. Reput mahtuvat takakonttiin, mutta eihän se tietenkään tilava ole.
Kaupungissa auto on ketterä ja maantiellä kokoisekseen erittäin vakaa ajettava ja ohitukset onnistuvat vaikka kutosvaihteella mahtavan väännön ansiosta.
Parhaimmillaan GR on kuitenkin mutkateillä ja varsinkin muulta liikenteeltä suljetuissa olosuhteissa, sillä sinne se on suunniteltukin ja siviilikilpurin toteutuksessa on onnistuttu.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTA
Toyota GR Yaris 1,6 Turbo 4WD
* Hinta perusvarustein: 45?413 euroa
* Päästöt: 186 grammaa/kilometri
* EU-kulutus: 8,2 litraa/100 kilometriä
* Teho: 261 hevosvoimaa
* Vääntö: 360 newtonmetriä
* Kiihtyvyys 0–100 kilometriä tunnissa: 5,5 sekuntia
* Omapaino: 1?280 kiloa
* Kokonaispituus: 3?995 millimetriä
* Maavara: 124 millimetriä
* Tehopainosuhde: 4,9 kiloa/hevosvoima
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot