Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoosta matkaan lähtenyt Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro kuvattuna Levin maisemissa.
Petri Matikainen
PORVOO–LEVI, KITTILÄ Tällä kertaa koeajon agenda oli päästä täyssähköautolla Porvoosta Leville ja takaisin. Aikaa oli viikko, budjetti pieni ja matkaa kertyisi noin 2?500 kilometriä.
Ensimmäisenä päivänä kilometrejä kertyi alle 300 ja yöksi auto jätettiin 80 prosentin varaustilassa verkkovirtalataukseen.
Tämä tosin edellytti puolen tunnin suurteholaturilla käyntiä matkan varrella ja muutenkin tarkkaa nopeusrajoitusten noudattamista.
Pellosta löytyneellä suurteholaturilla koeajoautoa ladattiin varmuuden vuoksi vartin tauon verran.
Petri Matikainen
Varmistus kaupan pihan 22 kilowatin laturilla
Toisen päivän aamuna 500 kilometrin taipaleelle lähdettiin täysin akuin; rangea oli ajotietokoneen mukaan 430 kilometriä.
Aamupalan aikana huoltoasemalla autoa ladattiin puoli tuntia ja sillä saatiin noin 150 kilometriä toimintamatkaa vajaalla kymmenellä eurolla ja akut olivat jälleen täynnä.
Tällä sähköllä olisi päässyt Tornioon asti, mutta ruokailun aikana Audia ladattiin tunnin ajan Oulussa varmuuden vuoksi kaupan pihasta löytyneellä 22 kilowatin laturilla.
Kolmantena päivänä matka alkoi täysin akuin
Kolmannen päivän aamuna päästiin jälleen matkaan täysin akuin ja tällä kertaa suoraan porvoolaisen Enston laturista.
Vaikka matkaa päätekohteeseen oli vajaa 300 kilometriä, päätettiin pitää vartin tauko latauskartasta löytyneen suurteholaturin kohdalla Pellossa.
Näillä virroilla päästiin sitten jo helposti Leville ja siellä olikin tarjolla jo useampi vaihtoehto lataukseen.
Porot väistävät sähköautoa polttomoottoriautoa laiskemmin
Vuokrasin mökin porvoolaiselta tuttavaltani ja hän lupasi ystävällisesti, että seinästä saa ottaa ”etanasähköä” tarvittaessa.
Yön aikana auton toimintamatka lisääntyi hidaslaturissa yllättäen runsaat sata kilometriä ja niinpä lyhyet siirtymät Lapissa hoituivat tällä sukopistokkeesta saadulla sähköllä parin päivän ajan.
Sellainenkin havainto tuli tehtyä, että porot väistävät sähköautoa vielä laiskemmin kuin polttomoottoriautoa, sillä ääntä siitä ei juuri kuulu.
Kuljettaja viihtyy tämän auton ratin takana, eikä matkustajienkaan mukavuudessa ole moitteen sijaa.
Petri Matikainen
Rauhallinen ajo tiputti kulutuksen alle 16 kilowattitunnin
Kuudennen päivän aamuna lähdettiin paluumatkalle lähes äänettömällä autolla toimintamatkan näyttäessä samaa 460 kilometriä kuin navigaattorin ilmoittaman matkan seuraavaan majapaikkaan.
Yksi kuljettajista ajoi todella rauhallisesti ja kulutus tippui parhaimmillaan alle 16 kilowattitunnin satasella. Siitä huolimatta riskiä ei otettu, vaan auto ladattiin lähes täyteen Keminmaalla varmuuden maksimoimiseksi ruokailun yhteydessä.
Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi, sillä Raahessa kolmen vartin lataus vei aikaa lähes pari tuntia lataushäiriön vuoksi.
Audi Q4 osoittautui koeajossa erittäin miellyttäväksi matka-autoksi.
Petri Matikainen
Reissun keskikulutus 18,9 kilowattituntia
Viimeisen ajopäivän tavoitteena oli ajaa noin 600 kilometriä kotiin kahden pysähdyksen taktiikalla. Tämä onnistui, mutta matkaan meni aikaa yli yhdeksän tuntia latauksineen ja niihin jonottaessa.
Kuljettajien ajotyyleissä on eroja, joten ripeästä suorituskyvystä nauttineen kuljettajan kulutus kohosi yli 20 kilowatin varsin helposti.
Koko reissun keskikulutukseksi ajotietokone näytti lukemaa 18,9 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Rahaa latauksiin kului hiukan yli sata euroa ja kokonaismatkaksi tuli 2?600 kilometriä.
Audi Q4 osoittautui erittäin miellyttäväksi matka-autoksi jokaisen kolmen kuljettajan mielestä, ratin takana siis viihdyttiin hyvin.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
+ Edulliset kilometrikustannukset
+ Ajajan auto ja matkustajatkin viihtyvät
Miinukset
- Lataaminen vaatii suunnittelua ja aikaa
- Ajaminen on edullista, auton hankkiminen ei
FAKTA
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro
» Koeajoauton hinta vakiovarustein: 64?897 euroa
» Päästöt: 0 grammaa/kilometri
» WLTP-kulutus: 18,8 kilowattituntia/100 kilometriä
» WLTP-toimintamatka: 470 kilometriä
» Teho: 300 hevosvoimaa
» Vääntö: 460 newtonmetriä
» Akun energiasisältö: 82 (brutto), 77 (netto) kilowattituntia
» Omamassa: 2?215 kiloa
» Vetokyky: 1?200 kiloa
» Tavaratila: 535/1?460 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot