Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Vuoden Autoksi valitussa Skoda Kamiqissa on kaikki ainekset nousta suosikiksi suositussa autoluokassa.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Arvovaltainen auto- ja liikennetoimittajista koostuva raati valitsi vuoden tulokkaaksi Suomessa Skodan pienimmän katumaasturin, joka kantaa mallinimeä Kamiq. Itäväylä sai tuoreeltaan koeajoon Vuoden Auto 2020 -tittelillä palkitun voittajan.
Kamiq tuntuu jotenkin isommalta kuin Seatin ja Volkswagenin samalle pohjalevylle perustuvat mallit. Mittanauha myös paljastaa Skodan korin ja akselivälin olevan muutaman sentin pidemmän kuin sisaruksilla. Nämä sentit tuntuvat takapenkillä ja näkyvät myös tavaratilassa.
Neljä aikuista matkustaa mukavan väljästi, mutta kolmen hengen miehityksellä takapenkki käy ahtaaksi leveyssuunnassa. Kuljettajan ajoasento on korkean ryhdikäs, eikä pääntila lopu pitkältäkään kuljettajalta.
Kohtuullinen ohituskiihtyvyys ja tunnokas ohjaus
Ajoltaan Skoda Kamiq on sanalla sanoen miellyttävä. Kitkarenkailla varustettuna se on kaikilla pinnoilla hintaluokkaansa nähden todella hiljainen; ehkäpä juuri siitä syystä pienet kolahdukset etupyörien suunnalta kuuluivatkin isoimmissa montuissa.
Ohjaus on tunnokas ja litrainen bensaturbo toimii hienosti seitsemänvaihteisen automaatin parina. Ainoastaan täydellä kaasulla kiihdytettäessä kolmisylinterisen pörinä kuuluu kunnolla, normiasetuksilla ja rauhallisesti ajettaessa DSG-vaihteisto pitää kierrokset matalina ja hyödyntää parasta vääntöä kiitettävästi.
On itse asiassa aika harvinaista, että allekirjoittaneen mielestä paras ajomoodi oli tällä kertaa keskimmäinen eli Comfort. Yleensä pidän sporttisista ominaisuuksista, mutta Kamiqin liiankin kova Sport-asetus ei viehättänyt, sillä ei suorituskyky voi olla mitenkään räjähtävää näillä tehoilla millään asetuksilla.
Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50–100 kilometriä tunnissa mittasin ihan kohtuullisen 6,9 sekuntia eli nollasta sataan mennään lähes kymmenessä sekunnissa. Toki koeajon kulutus nousi lähes seitsemään litraan näitä ominaisuuksia testatessa, mutta kyllä sitä vain nykyään litraisella koneellakin pärjää jopa moottoritiellä. Rauhallisessa ajossa talvinopeusrajoituksilla kulutuksen saa painettua alle kuuteen litraan. Sattumalta autoa kokeillut kaveri arvioi moottorin olevan 1,4-litrainen eli voimalinja on harvinaisen onnistunut kaikin puolin.
Kamiqista on tulossa kaasuversio myyntiin lähiaikoina. Sen sijaan dieseliä eikä nelivetoa ole tulossa mallistoon.
Petri Matikainen
Skoda Kamiq on tasapainoinen tuote ja koeajon jälkeen ymmärrän hyvin, miksi juuri se valittiin Vuoden Autoksi 2020. Hinnat alkavat vain hiukan yli 20?000 eurosta, mutta hyvin varusteltuna koeajoauton hinta kohosi jo reilusti yli 30?000 euron.
Silloin varusteluun sisältyy iso lasikatto ja esimerkiksi hienosti erottuvat dynaamiset vilkut edessä ja takana sekä tehokkaat ledivalot automaattisella valojen vaihtajalla.
Nelivetoa Kamiqiin ei ole tarjolla eikä sitä saa dieselinä lainkaan, mutta kaasuversio tulee piakkoin myyntiin. Kohtuullisella hinnalla saa siis kokoisekseen tilavan auton hieman runsaammalla maavaralla ja miellyttävillä ajo-ominaisuuksilla. Suosikin ainekset ovat siis koossa.
PETRI MATIKAINEN
Plussat
Tarjoaa paljon vastinetta rahalle
Pieni päältä, suuri sisältä
Miinukset
Kulutus nousee reilusti vauhdin myötä
Nelivetoa ei saatavilla
FAKTALAATIKKO
Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 Style DSG
Koeajoauton hinta: 31?992 euroa, mallisto alkaen 20?510 euroa
Päästöt: 138 g/km
WLTP-kulutus: 6,2 litraa/100 kilometriä
Teho: 115 hevosvoimaa
Vääntö: 200 newtonmetriä
Auton pituus: 4?241 millimetriä
Tavaratila: 400–1?395 litraa
Omamassa: 1?231 kiloa
Vetokyky: 1?200 kiloa
Maavara: 181 millimetriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot