Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
ITÄ-UUSIMAA Taas on aika alkaa valmistautua tulevaan talveen ja nelivetoinen katumaasturi on silloin vahva vaihtoehto monelle.
Kesällä ja hyvällä kelillä normioloissa pärjää hyvin ilman nelivetoakin, mutta esimerkiksi asuntovaunun vedossa siitä voi olla apua esimerkiksi jo märällä nurmikolla. Audin nelivedosta käytetään nimitystä Quattro ja koeajoon saatiin bensaturbolla varustettu ladattava plug-in hybrid.
Yhdentoista kilowatin pikalaturilla tyhjästä täyteen lataus kestää reilut kolme tuntia ja latauksen jälkeen sähköllä voi ajaa auton oman ajotietokoneen mukaan 56 kilometriä. Toki sähkön tuoma sadan hevosvoiman lisävoima tuntuu myös normaalissa ajossa, sillä yhteistehoa on peräti 367 hevosvoimaa.
Audin plug-in hybridin 100 lisähevosvoimaa liikuttaa reilun parin tonnin katumaasturia ripeästi.
Petri Matikainen
Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa sujui todella ripeästi aikaan 3,4 sekuntia. Nollasta sataan ehditään ladatulla autolla viiden sekunnin pintaan, eli suorituskyky on sanalla sanoen loistava. Ilmajousitteisen auton perä laskee ja keula kohoaa selvästi reippaassa kiihdytyksessä.
Audin Q5 on varsin kompaktin kokoinen perheauto. Siinä on takapenkilläkin aikuiselle hyvät tilat, mutta auto ei ole kooltaan häiritsevän iso. Leveyttä kylläkin löytyy peilien kera keskimääräistä enemmän, mutta auto tuntuu sopivan myös naisväelle kaupungin vilinään kevyen ohjauksen ansiosta.
Maantiellä meno on vakaata ja mukavan äänetöntä, vauhti siis karkaa ihan huomaamatta ylinopeuden puolelle jos ei ole tarkkana.
Kulutuksen mittaaminen oli jälleen kerran mielenkiintoinen operaatio. Välillä ajotietokone näytti hyvinkin pieniä keskikulutuksia, mutta silloin ajettiin ladatulla autolla lyhyitä siirtymiä. Moottoritiellä taas kulutus nousi selvästi pitkällä matkalla ja niinpä koeajon keskikulutukseksi muodostui 6,2 litraa satasella lopputankkauksen yhteydessä.
Tämä tulos saavutettiin siis kolmella latauksella viikon aikana, ahkera lataaja pudottaa tästä lukemasta reilusti pois halutessaan.
Audi S-Line vakiovarustus on kattava ja lisävarustelistalta löytyy tarvittaessa lisää.
Petri Matikainen
Pimeän tullen Audin valot pääsevät loistamaan, sillä matriisiledit ovat todella hyvät. Pitkät päällä ajellessa melkeinpä hävettää vastaantulijoiden puolesta, mutta ilmeisesti häikäisyä ei tapahtunut kun kukaan ei valoja vilkutellut takaisin.
Audi Q5 ei ole halpa auto, mutta se on jopa hintaisekseen hyvä auto ominaisuuksiltaan. Kovin paljon tämänkertainen koeajoauto ei jättänyt enää toivomisen varaa, olisin voinut ajella tällä autolla vaikka koko talven.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
• Hieno voimalinja
• Todella tehokkaat ajovalot
Miinukset
• Lataaminen kotioloissa saattaa kestää yön yli
• Laatuauton hintalappu
Audi Q5 S-Line 55 TFSI e Quattro S tronic
• Koeajoauton hinta varusteineen: 69?872 €
• Päästöt: 41 g/km
• WLTP-kulutus: 1,8 l/100 km
• Yhteisteho: 367 hv
• Vääntö: 500 Nm
• Omamassa: 2?150 kg
• Vetokyky: 2?000 kg
• Kokonaispituus: 4?682 mm
• Tavaratila: 465-1?405 l
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot