Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Toyota eniesitteli C-HR:n neljä vuotta sitten. Nyt esitellyssä uudessa versiossa ulkoisesti suurimmat erot ovat uudentyyppisissä led-valoissa.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Neljä vuotta sitten esitelty C-HR on uudistunut. Ulospäin eroa edelliseen malliin ei juuri ole uuden tyyppisiä ledivaloja ja pieniä muokkauksia lukuun ottamatta, mutta nyt pellin alla on kaivattua potkua uuden moottorin ansiosta.
Toyota ui tavallaan vastavirtaan hybriditekniikan osalta verrattuna kilpailijoihin. Kun muut pienentävät moottoreitaan ja esittelevät ladattavia PHEV-mallejaan, Toyota luottaa isoon kaksilitraiseen moottoriin ja ajon aikana itsekseen lataavaan järjestelmään.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että latauspaikkoja ei tarvitse etsiä eikä aikaa tarvitse kuluttaa auton latautumista odotellessa. Mallivalikoima käsittää nykyään ainoastaan 1,8- ja 2,0-versiot ja auto on aina etuvetoinen CVT -automaatti.
Liikkeelle äänettömästi sähköllä
Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähkön voimalla. Reippaammin kaasua poljettaessa bensamoottori herää eloon ja kiihtyvyys tuntuu sopivalta.
Aikaisemmin koeajamassani pienempi moottorisessa versiossa oli kuminauhamainen tunnelma, mutta nyt auto myös liikkuu sähäkän ulkomuotonsa mukaisesti.
Portaattomasta automaattivaihteistosta löytyy myös kuusi kiinteää pykälää Sport-asennolla ajettaessa.
Ohjaamossa riittää säätövaaraa niin pitkille kuin lyhyille kuljettajille. Näkyvyys varsinkin takaviistoon on pienistä ikkunoista johtuen heikohko.
Petri Matikainen
Näkyvyys takaviistoon heikohko
Muotoilu on mennyt C-HR:n suunnittelussa selvästi tilojen edelle. Tavaratila riittää vain pienen perheen matkatavaroille ja takapenkki tuntuu jo 180-senttisen mielestä hiukan ahtaalta.
Pitkä kuljettaja pystyy sentään säätämään ajoasennon sopivaksi runsaiden säätövarojen ansiosta, samoin kuin lyhytkin.
Toyotassa istutaan hiukan korkeammalla kuin normaalisti, mutta näkyvyys varsinkin takaviistoon on pienistä ikkunoista ja muotoilusta johtuen aika heikko.
Keskikulutus 5,5 litraa satasella
Kulutuksen mittaaminen oli oikeastaan tämän koeajon päätavoite. Olen aikaisemmin mitannut sekä pienemmälle että isommalle Toyotan hybridille koeajon keskikulutukseksi hiukan yli viisi litraa satasella.
Viikon koeajon keskikulutukseksi tällä kaksilitraisella versiolla mittasin 5,5 litraa satasella samalla ajotyylillä kuin ennenkin. Lukemaa voi pitää suorastaan hyvänä, sillä ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa kesti vain 5,3 sekuntia.
Moottoritieajossa kulutus nousee kuuden litran pintaan, mutta taajamassa ja rauhallisessa maantieajossa mennään reilusti alle viidellä litralla.
Sähkönsininen Toyota C-HR herättää ulkoisella olemuksellaan huomiota.
Petri Matikainen
Ruutia on nyt riittävästi
Sähäkän sininen C-HR sai viikon koeajon aikana paljon kehuja ulkonäöstään. Ajettavuudeltaan se ei ole aivan niin sporttinen kuin kuoren perusteella voisi päätellä, vaan pikemminkin perinteisen Toyotan tuntuinen.
Ruutia on nyt kuitenkin riittävästi 1,8-litraiseen verrattuna, mutta tavaratila on myös aavistuksen sitä pienempi akustosta johtuen. Ajaminen on kuitenkin helppoa ja melutasoltaan mukavan vaimeaa varsinkin sähköllä ajettaessa.
En ainakaan itse ikävöinyt lataamista ja piuhojen käsittelyä viikon koeajon aikana, sillä niillä saavutettu säästö olisi ollut aika minimaalinen luontevan latausmahdollisuuden puuttuessa.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
Massasta erottuva ulkonäkö
Voimalinja toimii nyt vakuuttavasti
Miinukset
Ei erityisen tilava auto
Muotoilusta johtuvat katvealueet
FAKTALAATIKKO
Toyota C-HR 2.0 Hybrid Style
* Koeajoauton hinta: 36?347 euroa, mallisto alkaen 29?959 euroa
* Päästöt: 119 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 5,3 litraa/100 kilometri
* Teho: 184 hevosvoimaa
* Vääntö: 190 newtonmetriä
* Sähkömoottorin paras vääntö: 180 newtonmetriä
* Auton pituus: 4?395 millimetriä
* Omamassa: 1?485 kiloa
* Tavaratila: 358–862 litraa
* Maavara: 142 millimetriä
* Vetokyky: 725 kiloa
* Takuu: 3 vuotta/100?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot