Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Uudenmaan maakuntahallitus päätyi, että Uusimaa 2050 -kaavan luonnokseen lisätään yhteystarve nopealle junaratayhteydelle Helsingistä Porvoon ja Loviisan Koskenkylän kautta Kouvolaan.
Arkisto/Mika Mykkänen
ITÄ-UUSIMAA Uudenmaan maakuntahallitus päätti tällä viikolla, että lausuntokierrokselle lähtevässä Uusimaa 2050 -kaavassa esitetään nopeaa junaratayhteyttä Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan Loviisan Koskenkylän kautta
Sen sijaan maakuntahallitus päätti, että itäisen rantaradan osuus Porvoosta itään Kotkan suuntaan pitkällä aikavälillä säilyy toteutettavan pääradan ohjeellisena linjauksena.
Maakuntajohtaja muutti kokouksessa esityslistan esitystä siten, että yhteystarvenuoli Kouvolan suuntaan lisätään kaava-aineistoon.
Loviisan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mia Heijnsbroek-Wirén (r.) esitti, että yhteystarvenuolta ei merkitä. Äänestyksen tulos oli 13–2 yhteystarvenuolen puolesta.
Tallinnan-tunneli Helsingin keskustasta ja Pasilasta
Tallinnan tunnelista vain Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkeva linjausvaihtoehto. Tämä on vaihtoehdoista ainoa, joka kulkee liikenteen valtakunnallisten solmukohtien kautta ja kytkee näin tunnelin riittävän hyvin osaksi valtakunnallista liikennejärjestelmää.
Maakuntahallituksen espoolainen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) esitti, että kaavassa säilytetään kaikki luonnosvaiheessa olleet linjausvaihtoehdot, mutta esitys raukesi äänestyksessä äänin 10–5.Nurmijärveläisen Kirsi Lompolon (kok.) esitys siitä, että Nurmijärven Rajamäki merkitään kaavakarttaan keskuksena pieni keskus-merkinnän sijaan hyväksyttiin äänin 7–8.
Lisäksi helsinkiläinen Kaarin Taipale (sd.) esitti, että ”Uusimaa-kaavassa on varmistettava, että sen merkinnät vastaavat Östersundomin alueella hyväksytyn yhteisen yleiskaavan merkintöjä.” Äänestyksessä hyväksyttiin maakuntajohtajan pohjaesitys äänin 8–7.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot