Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Peugeot Rifter on kätevän kokoinen.
ITÄ-UUSIMAA Vanha kunnon Peugeot Partner on saanut nykyaikaisen seuraajan, nykyään sen nimi on Rifter. Citymaasturin näköinen etuvetoinen kompakti tila-auto vaikutti etukäteen järkevältä autolta.
Konsepti uutuudella on sama kuin esi-isälläänkin: kätevän kokoinen, mutta korkea kaappimainen olemus sivuliukuovilla varustettuna. Rifterissä on Peugeotin nykytyylin mukainen erittäin pieni ratti, joten mittaristoa katselee lyhytkin kuljettaja kulmikkaasti muotoillun ”formularatin” yli.
Koeajoautoksi valikoitui sataheppaisella dieselillä ja perinteisellä viisivaihteisella manuaalilla varustettu versio. Jo auton ulkonäkö kertoo, että urheilullisuutta ei ole ehkä luvassa. Mittausten perusteella näin juuri asia onkin, sillä ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa kesti peräti kymmenen sekuntia. Pienitehoisen 1,5-litraisen turbodieselin koeajon keskikulutus oli kohtuulliset 5,8 litraa naftaa satasella.
Rifterin konsepti on sama kuin esi-isälläänkin; kätevän kokoinen, mutta korkea kaappimainen olemus sivuliukuovilla varustettuna.
Takapenkit kääntämällä pakettiautoksi
Ajoltaan hiljainen ranskalainen on varsin leppoisan oloinen. Jousitus on mukavan pehmeäksi viritetty, mutta ulosjoustoissa esimerkiksi kuopissa kuuluu pieniä kolahduksia jostain. Korkea kori tuo tullessaan pientä huojakkuutta ajoon, mutta se oli oikeastaan jo aika ennalta arvattavaa. Kätevän ratin ja ketterän olemuksen ansiosta Rifter on helppo parkkeerata ahtaaseenkin väliin.
Tämän auton tärkein ominaisuus on tilat ja monikäyttöisyys. Viisi henkeä mahtuu vaivatta runsainekin matkatavaroineen kyytiin ja takapenkit kääntämällä Rifter muuttuu pieneksi pakettiautoksi.
Harvaan henkilöautoon mahtuu esimerkiksi polkupyörä kokonaisena kyytiin, mutta Rifteriin se menee heittämällä. Sivuliukuovilla ei kolhi naapurin autoa ahtaillakaan parkkipaikoilla ja niistä kulkeminen on harvinaisen helppoa.
Rifterissä on erittäin pieni ratti.
Rifteristä löytyy myös 7-paikkainen versio
Peugeot Rifter on varsin järkevä auto. Parhaimmillaan siitä löytyy kolme kuutiota tavaratilaa ja pidemmällä akselivälillä varustetussa mallissa jopa noin neljä kuutiota takapenkit käännettynä. Maavaraa on reilusti ja nelivetoisenakin Rifteriä on tarjolla.
Tällä myydyimmällä perustekniikalla varustettuna auto on aika verkkainen suorituskyvyltään, mutta toki tehokkaampiakin moottoreita on saatavana. Rifteristä löytyy myös 7-paikkainen versio sellaista tarvitsevalle ja ulkonäkökin tässä järkevässä tila-autossa on nykymuodin mukainen.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTALAATIKKO
Peugeot Rifter Allure BlueHDi 100 L1
* Koeajoauton hinta perusvarustein: 24?086 euroa
* Päästöt: 108 grammaa/kilometri
* EU-kulutus 4,1 litraa/100 kilometriä
* Teho: 102 hevosvoimaa
* Vääntö: 205 newtonmetriä
* Pituus: 4,4 metriä
* Korkeus: 1,78 metriä
* Tavaratila: 775–3?000 litraa
* Maavara: 180 millimetriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot