Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Pertti Laakso oli pukeutunut kuorma-autonsa hengen mukaisesti 50-luvun vaatteisiin. Laakson auto oli aikoinaan WSOY:n käytössä.
Jukka Pinonummi
PORVOO-ASKOLA-PUKKILA Viime lauantaina itäisen Uudenmaan teillä koettiin entisaikojen tunnelmaa, kun 95 veteraanikuorma-autoa rymisteli Porvoon Kokonniemen kentälle.
–?Odotimme, että autoja tulisi 50–70, mutta ajoihin ilmoittautui lähes sata harrastajaa! Ari Perttilä Veteraanikuorma-autoseura ry:stä kertoi.
Veteraanikuorma-autojen eli vetkulaisten jokavuotisessa, jo 25. kerran järjestetyssä, Loska-ajossa oli esillä kuorma-autoja 1930–1980-luvuilta.
Yleisöä ja harrastajia oli saapunut ympäri Suomen.
–?Kun pääsemme samalle pihalle ja näemme näitä muita höyrähtäneitä hengenheimolaisia, ei ole väliä, onko 30- vai 70-vuotias. Täällä kohtaa vilpittömiä kavereita, joilla on sama kiinnostus kuorma-autoihin. Kirsikkana kakun päällä on se, että tuomme museon ihmisten luo ja saamme myönteistä julkisuuskuvaa näille vanhoille autoille, Perttilä kertoi.
– Ei niin nuorta kansaa, mutta jäsenmäärä kasvaa koko ajan ja mukaan tulee myös nuoria. Itsekin lasken itseni nuorempaan kaartiin, Loska-ajoja järjestänyt 70-luvun lopulla syntynyt Perttilä nauraa. Perttilä osallistui Loska-ajoihin vuoden 1968 Volvo F88:lla.
Jukka Pinonummi
Loska-ajon näyttävä veteraaniletka starttasi Kokonniemen kentältä ja körötteli 50 kilometrin tuntivauhdilla Askolan ja Pukkilan kautta Hollolaan.
Teiden varsille oli kerääntynyt vilkuttelevaa väkeä ja pihoille koottu kisakatsomoita.
–?Se on tämän tapahtuman suola, kun meitä odotellaan. Olemme se pieni tientukko, joka saa liikenteen takkuamaan, mutta silti meille ei näytetä nyrkkiä vaan meille vilkutellaan, Perttilä nauroi.
Perttilä kiinnostui vanhoista autoista jo lapsena. Ensimmäisen kuorma-autonsa hän hankki vuonna 1995, samana vuonna, kun hän sai ajokortin.
–?Näin tämän kuorma-auton 90-luvulla liikenteessä ja jo silloin minulle tuli sellainen tunne, että kun tämä tulee myyntiin, haluan olla mukana, Perttilä kertoi.
Toisen kuorma-autonsa, vuosimallia 1981 olevan Volvo F12:n, mies hankki muutama viikko sitten.
–?Pari viikkoa sitten tein löydön ihan sattumalta! Se on vastaavanlainen auto, jonka kyydissä matkustin 5–6-vuotiaana ja jota ajoin nuorena, kun olin kesätyöläisenä. Kun kiipesin kyytiin, näky oli sama kuin vajaa 40 vuotta sitten, Perttilä kertoi.
–?Tässä lajissa palataan omaan nuoruuteen. Se on se, mikä harrastajia ja yleisöäkin kiinnostaa: oman nuoruuden ja lapsuuden kamppeet.
Esko Pohjolan Volvo L223, vuosimallia 1951, oli 50–60-luvuilla käytössä Porvoossa ja palasi Loska-ajon myötä kotiseudulleen.
Jukka Pinonummi
Vetkulaisten tapahtumiin aktiivisesti osallistuva Pertti Laakso oli pukeutunut autonsa hengen mukaisesti 50-luvun vaatteisiin. Jalassa oli pussihousut ja päässä kuskin hattu.
Laaksolla on yhteensä 16 museoautoa.
–?Tämä homma on karannut lapasesta. Mitään en raaski myydä, mutta olen valmis kyllä aina ostamaan uutta. Vaimo olisi kyllä eri mieltä, Laakso nauroi.
Laakso on ollut koko ikänsä kiinnostunut vanhoista autoista.
–?Isäni oli autoilija ja minä jatkoin samalla alalla. Hengitin pikkupoikana varmaan niin paljon pakokaasua, etten osannut muuta tehdä, kuljetusalan yrittäjänä toiminut Laakso pohti.
Etenkin Volvot ja Mersut ovat lähellä Laakson sydäntä.
Porvooseen hän ajoi vuoden 1958 Mersulla, joka kuului aikoinaan porvoolaiselle WSOY:lle.
–?Ajattelin, että tämä auto osaa varmaan mennä automaattisesti Porvooseen, Laakso kertoi.
–?WSOY:llä oli näitä kaksi, ja tämä on nyt sellainen juttu, että haluaisin tietää tämän auton historiasta.
Noin kymmenen vuotta sitten Laaksoa haastateltiin Ylen radioon, kun eräs kuulija vanhainkodista soitti, että hän on aikoinaan ajanut kyseisellä kuorma-autolla.
– Sovimme, että hän tulisi Karkkilaan, mutta hän ei koskaan saapunut. Kun auto on sen verran vanha, oli mieskin varmaan iäkäs.
Laakso toivookin, että porvoolaiset kertoisivat, jos auto näyttää tutulta ja jakaisivat tietonsa Veteraanikuorma-autoseuran Facebook-sivuilla.
Tunnistatko tämän auton, joka aikoinaan kuului WSOY:lle? Oletko joskus istunut sen kyydissä tai ajoiko isäsi tai naapurisi tätä kaunotarta? Ilmianna tietosi osoitteessa: facebook.com/groups/vetku.
Jukka Pinonummi
Loska-ajon järjestää vuosittain valtakunnallinen Veteraanikuorma-autoseura eli Vetku. Vetku perustettiin 1987 ja siihen kuuluu noin tuhat jäsentä.
Jäseninä on sekä yksityishenkilöitä että yrityksiä. Keskivertojäsen on vuonna 1957 syntynyt mies, ja suuri osa jäsenistä on toiminut aikoinaan kuljetusliikkeessä tai kuljettajana.
Harrastukseen kuuluu läheisesti kuorma-autojen entisöinti ja huolto.
–?Veteraanikuorma-autoissa on valitettavasti se puoli, että ne ovat aikoinaan olleet monesti kovassa aktiivikäytössä, joka jättää autoihin omat jälkensä Perttilä kertoi.
30–50-luvun kuorma-autot ovat nykyisiin verrattuna pieniä, ja niillä tehtiin raskaita töitä.
Aktiiviuransa jälkeen autot ovat usein olleet pitkiä aikoja vajaakäytössä tai pihan perällä odottamassa parempia aikoja.
–?Seisomaan jättäminen on pahinta autolle, sillä autot tykkäävät, kun niillä ajetaan, Perttilä harmitteli.
Loska-ajoihin päätyvät onnekkaimmat autovanhukset. Ne, jotka on saatu kuntoon ja kulkemaan.
–?Ja ajaminenhan se on sitten tavattoman mukavaa. Jos ei ole mikään kiire, Perttilä nauroi.
MERJA FORSMAN
toimitus@itavayla.fi
Vetkun keskimääräinen jäsen on vuonna 1957 syntynyt mies, joka on toiminut ikänsä kuljetusalalla.
Jukka Pinonummi
1930–1950-luvun kuorma-autot ovat nykyisiin verrattuna pieniä. Yhteen nykykuorma-autoon mahtuu 4–5 kertainen määrä rahtia.
Jukka Pinonummi
Tapahtuman vanhin auto oli Ford 51-157 vuodelta 1936. Kuljettajana Kari Rousku Kotkasta.
Jukka Pinonummi
Esko Pohjolalla on Raul Hellbergin vanha auto.
Jukka Pinonummi
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot