Viikon kysymys
A-
A+
Porvoon Ajojen palkintojenjako Keskusurheilukentällä 27. toukokuuta 1969. Palkintopallilla pyöräilijät Pekka Hovi, Raimo Suikkanen ja Eero Karhu.
Museovirasto/Journalistinen kuva-arkisto/Borgåbladet/Leif Wikström
Porvoon Ajot täytti 100 vuotta. Onnittelut siitä. Porvoon Energian asiakaslehden sivuilla oli juttu aiheesta ja kuva Porvoon Ajoista vuodelta 1969. Ja miten ollakaan: korkeimmalla palkintopallilla seisoo serkkuni, Lahden Pyöräilijöiden Raimo Suikkanen.
Muistan lehdessä mainitut muutkin nimet hyvin: Ole Wackströmin, Harry Hannuksen jne. Näitä ajoja nimittäin pidettiin Porvoon lisäksi myös Lahdessa ja Turussakin, jossa opiskeluaikana kävin usein kilpailuja seuraamassa. Turussa palkinnoista olivat taistelemassa myös Simo Klimscheffskin luotsaaman Turun Urheiluliiton pyöräilijät, muun muassa Mauno Uusivirta.
Joukkueissa oli useampia kilpailijoita, mutta Lahden Pyöräilijöiden puolesta sai palkinnosta taistella vain yksi, Raimo Suikkanen, joka useimmiten palkintopallille nousikin.
Hänen tarinansa Lahden jive-mestarista pyöräilyn Suomen-mestariksi on kertomisen arvoinen. Raimo aloitti maastohiihdosta, mutta Salpauselän kisoissa , joissa hänen enonsakin kilpailivat aikoinaan, ei tullut kummempia sijoituksia. Kerran hän oli seuraamassa Lahden Fellmanin ajoja, lainasi kilpapyörän kaveriltaan – ja voitti seuraavat ajot. Siitä urkeni uusi ura.
Kilpapyöräily oli hänen lajinsa, tuloksena seitsemän Suomen-mestaruutta, ratalajeissa useita ennätyksiä, edustus Meksikon olympialaisissa ja Vuoden Suomen pyöräilijän arvonimi kaksi kertaa, vuosina 1969 ja 1970.
Pyöräily on kova rääkki varsinkin polville, ja monet kortisonipiikit tekivät tehtävänsä. Välillä kivuliaitakin eläkepäiviä Raimo vietti sisarensa mökillä Vääksyssä ja talvet Espanjassa, ja valmensi nuorempaa sukupolvea. Hän menehtyi 78-vuotiaana vuonna 2020.
SARI GLAD,
PYÖRÄILIJÄKOMEETAN SERKKU,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot