Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoon terveyskeskuksen palvelumalli uudistuu ensi maaliskuussa. Vastaava järjestelmä on jo ollut käytössä terveyskeskuksen hammashoitolan Sujuva suuklinikka -palvelussa.
Arkisto/Mika Laine
PORVOO, KESKUSTA–NÄSI Terveyskeskuksessa otetaan ensi maaliskuussa käyttöön uusi palvelumalli. Palvelu perustuu niinkutsuttuun monihuonemalliin, jossa henkilökunta siirtyy huoneesta toiseen potilaiden hoitotarpeen mukaan. Myös hoidon alkamisajankohta ja vastaanoton pituus ovat joustavia. Vastaanottoa ohjataan tietojärjestelmällä.
Muutokset näkyvät asiakkaille ajanvarauksia tehdessä jo nyt, varsinaiset muutokset tulevat vastaanotolla käyttöön maaliskuun puolivälissä. Tähän saakka asiointi terveyskeskuksessa toimii nykyisellään.
–?Vastaava järjestelmä on ollut käytössä jo Sujuva suuklinikka -palvelussa ja meillä on siitä erittäin hyvät kokemukset, johtava lääkäri Kati Liukko kertoo.
–?Toimintamalliamme on hyödynnetty paljon suun terveydenhuollossa sekä terveyskeskusten päivystyspalveluissa, muttei aiemmin yhtä laajasti kuin nyt Porvoossa. Kokeilemme rohkeasti yhdessä uutta kokonaisuutta ja uskomme, että tämä parantaa asiakkaiden palvelua ja henkilöstön tiimityötä, johtaja Atte Niittylä Hygga Oy:stä.
Näin ajanvaraus muuttuu
Varatessaan aikaa, asiakas saa kiinteän vastaanottoajan sijasta tunnin aikaikkunan, jonka sisällä hoito tulee alkamaan. Aika on joustava ja asiakas saa tekstiviestin tarkemmasta ajasta 30 minuuttia ennen vastaanoton alkua. Aikaa ei varata enää tietylle lääkärille tai hoitajalle vaan tämä määräytyy vasta saavuttaessa vastaanotolle.
–?Jatkossa terveyskeskuksen lääkärin ja hoitajan vastaanotolle saavuttaessa tullaan pääaulaan ja ilmoittaudutaan itseilmoittautumislaitteella. Tämän voi tehdä viivakoodillisella henkilökortilla, kelakortilla, ajokortilla tai näppäilemällä henkilötunnuksensa. Laite opastaa asiakkaan odottamaan oikeaan paikkaan, johtava lääkäri Kati Liukko kertoo.
Näin kiirevastaanotto muuttuu
Myös kiirevastaanotolle saapuvat tulevat itseilmoittautumislaitteen kautta, josta he saavat vuoronumeron pääaulassa sijaitsevaan palvelupisteeseen. Siellä tehdään suppea hoidontarpeen arvio, jonka perusteella asiakkaat asetetaan kiireellisyysjärjestykseen. Samalla määritellään, tarvitaanko hoitajan vai lääkärin vastaanottoa.
–?Tiedotamme tarkat ohjeet vastaanotolle hakeutumiseen ja asioimiseen vielä, kun muutokset maaliskuussa tulevat käyttöön. Parhaillaan Näsissä tehdään tilamuutoksia ja järjestelyjä uuteen palvelumalliin liittyen. Pahoittelemme näistä muutostöistä asiakkaille aiheutuvaa haittaa, Liukko jatkaa.
Ajanvarausten muutos ei koske asiakkaita, joilla on säännöllistä hoitoa vaativa sairaus, jota hoidetaan terveyskeskuksen Omatiimissä. Omatiimin asiakkaat saavat jatkossakin vastaanottoajat Omatiimin ammattilaisille entiseen tapaan.
Toiminta terveyskeskuksen Piispankadun toimipisteessä jatkuu vielä kesään saakka, jonka jälkeen kaikki vastaanottotoiminta, myös Omatiimi-toiminta keskitetään Näsin terveyskeskukseen.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot