Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Hyundai Ioniq 5 on sisätiloiltaan melko iso auto, jota ei ulkonäöstä uskoisi.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Uusi Hyundai Ioniq 5 on erikoisen näköinen auto. Allekirjoittaneelle tuli jotenkin mieleen muuan 1980-luvun pikkuauto, tosin reilusti pullistuneena ja muutenkin nykyaikaistettuna.
Hämmästys jatkuu kuljettajan paikalle istuessa, sillä kojelauta on erittäin pelkistetty ja ratistakin puuttuu logo. Automaattivaihteiston pykälä valitaan erikoisesta käännettävästä viiksestä ja liikkeelle lähdetään sähkön voimalla äänettömästi.
Ohjaus on kevyt ja ensimmäiset kilometrit yllättävät positiivisesti ainakin testikuljettajan.
Kojelauta on erittäin pelkistetty ja ratista puuttuu logo.
Petri Matikainen
Ulkonäkö hiukan hämää tässäkin
Uusi Ioniq 5 on itseasiassa aika iso auto, ulkonäkö hiukan hämää tässäkin. Siinä on leveyttä ja korkeutta runsaasti ja sen huomaa hyvin myös takapenkillä. Tavaratila on laaja, mutta sähkömoottorista johtuen melko matala.
Nykyisten täyssähköautojen tapaan koeajoyksilö oli takavetoinen, mutta tehokkaampi nelivetoinen löytyy myös mallistosta. Akseliväli on täydet kolme metriä, joten tilavasta autosta todellakin on kyse.
Alkuhämmästyksen jälkeen auto tuntuu oikein mukavalta ajettavalta. Sähköauton reipas paino hiukan tuntuu, mutta ei häiritsevästi. Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa sujui pirteästi aikaan 4,9 sekuntia, mutta satasen jälkeen ei voiman tunnetta enää samalla tavalla ole tarjolla. Toisaalta ei sille järkevää perustetta olekaan, sillä vallitsevilla rajoituksilla kenenkään jalkoihin ei tarvitse jäädä, mutta kulutus kasvaa reilusti moottoritienopeuksissa muiden sähköautojen tapaan.
Autolla on leveyttä ja korkeutta runsaasti.
Petri Matikainen
Yhdellä latauksella pääsee noin 400 kilometriä
Koeajon keskimääräinen sähkönkulutus oli tasan 19 kilowattituntia sataa kilometriä kohden ja tulosta voi pitää suorastaan ilahduttavana, sillä käytännössä yhdellä latauksella pääsee noin 400 kilometriä rauhallisesti ajellen.
Suurteholaturilla Ioniqin saa ladattua nopeastikin, mutta käytössäni olevalla 11 kilowatin laturilla kolmessa tunnissa ajomatkaa kertyi vain ”normaalit” sata kilometriä, saman verran rangea saa ladattua kotipistokkeesta puolen vuorokauden aikana.
Eräs mielenkiintoinen havainto tuli tehtyä ihan vahingossa, sillä takavetoisella täyssähköautollakin voi hiukan huvitella tarvittaessa. Lyhyellä napin painalluksella saa luistoneston pois päältä ja pitkä painallus poistaa myös ajonvakautuksen.
Tämän jälkeen vahva vääntö saa takapyörät jauhamaan joutavaa märällä asfaltilla ja ratissa tuntee niin sanottua ajamisen iloa. Pitkällä akselivälillä varustettu Ioniq ei ole kääntösäteeltään normaalisti kovin ketterä, mutta edellä mainituilla kikoilla se pyörähtää lähes paikallaan ympäri.
Kuljettajan paikalla näyttää tältä.
Petri Matikainen
Valtio poisti sähköautoista autoveron
Valtio poisti sähköautoista autoveron viime vuonna ja lisäksi alle 50?000 euron sähköautoille myönnetään kahden tuhannen euron hankintatuki.
Ioniqin edullisin versio täyttää tuonkin kriteerin ja kokonaisuudessaan auto haastaa kilpailijansa vahvasti kaikilla osa-alueilla.
Voisin helposti kuvitella, että suurin piirtein tältä ne muutkin autot tulevat näyttämään ja tuntumaan muutaman vuoden päästä.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
+ Suunniteltu onnistuneesti sähköautoksi
+ Kaikki avustimet voidaan kytkeä myös pois
Miinukset
- Näyttävät, mutta eivät kovin tehokkaat valot
- Hiukan kankea kokoisekseen
FAKTA
Hyundai Ioniq 5 Style 217 hv
* Koeajoauton hinta varusteineen: 55?284 euroa, mallisto alkaen 48?719 euroa
* Päästöt: 0 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 16,8 kilowattituntia/100 kilometriä
* WLTP-toimintamatka: 481 kilometriä
* Akkukapasiteetti: 78 kilowattituntia
* Teho: 217 hevosvoimaa
* Vääntö: 350 newtonmetriä
* Omamassa: 2?030 kiloa
* Vetokyky: 1?600 kiloa
* Tavaratila: 527 litraa + 57 litraa edessä
* Maavara: 160 millimetriä
* Takuu: 5 vuotta
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot