Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoolaisen telakkayhtiön telakkamestari, yrittäjä Ludwig "Ludde" Johansson (vas.) ja yrityksen hallinnosta vastaava Jori Lassila muistuttavat, että nykyveneiden huoltoja ei kannata opetella itse kantapään kautta.
Marko Wahlström
PORVOO, EMÄSALO Syksyinen aurinko kimmeltää kauniisti ja luo loistettaan Orrbynselälle. Emäsalon venetelakan rannassa ja laiturilla on veneitä, jotka odottavat huoltoa tai nostoa talvisäilytykseen.
Kuluvan vuoden heinäkuu oli porvoolaisen telakkayhtiön historian paras viiden viimeisen vuoden seurantajaksolla.
Vesiliikenteen kasvu on ollut voimakasta kuluvana vuonna. Koko maassa on rekisteröity noin 6?000 uutta ja käytettyä venettä enemmän kuin niinsanottuna normaalina vuonna. Tämä tarkoittaa sitä, että vesillemme tuli myös noin 6?000 uutta veneilijää.
Telakkamestari Ludwig "Ludde" Johansson on tunnettua porvoolaista veneenrakentajasukua. Hänen sukulaisensa Bror-Henrik Johansson loi ja rakensi Utö-veneitä veistämöllään Kråkössä 1960- ja 1970-luvuilla.
Marko Wahlström
Yhden miehen vastuu painoi liikaa
Kiireinen venetelakka on ollut pitkälti yhden miehen, telakkamestari Ludwig "Ludde" Johanssonin vastuulla. Yrittäjän aika ei vain tahtonut riittää hoitamaan kaikkia yrityksen velvollisuuksia.
–?Tulin telakalle töihin noin 10 vuotta sitten. Sittemmin minulle tarjoutui mahdollisuus jatkaa telakan toimintaa yrittäjänä, Johansson sanoo.
Johansson huomasi usein asettavansa veneilyä harrastavien ihmisten tarpeisiin auttamisen yritystoiminnan edelle.
–?Kun halu auttaa on iso, yrityksen velvoitteet jäävät helposti taka-alalle. Hallinnolliset asiat siirtyvät ja kasaantuvat.
Konkurssi peruttiin viikko päätöksen jälkeen
Perinteinen venetelakka ajautui taloudellisiin vaikeuksiin verovelkojen takia. Verottajan konkurssihakemus hyväksyttiin käräjäoikeudessa viime kesäkuun alussa.
–?Konkurssi peruttiin viikko päätöksen jälkeen. Se onnistui ulkopuolisen rahoituksen avulla, telakkayhtiön hallinnosta nykyisin vastaava Jori Lassila kertoo.
Lassila lähti mukaan yrityksen toimintaan viime kesäkuussa. Hänellä on entuudestaan kokemusta teollisuuden alalta.
–?Tilanne raukesi ja yrityksen tilanne helpottui. Halusin lähteä auttamaan kaveriani, Johanssonin jo pitkään tuntenut Lassila sanoo.
Paljon selvityötä ja aivojumppaa
Konkurssin peruminen aiheutti paljon selvitystyötä ja aivojumppaa.
–?Kun kaikki Asiakastiedon rekisterissä olevat velat oli maksettu, perintäyhtiön häikäilemättömyys REF-merkinnän (maksuhäiriömerkintä) poistamiseksi yllätti, Jori Lassila sanoo.
Hän muistuttaa, että yrityksen saneeraus luottokelpoiseksi ei ole ohi vain maksamalla kertyneet laskut.
–?Luottohäiriömerkintöjen poistaminen on todella työlästä, Lassila sanoo.
Nyt Emsalö Båtupplag Oy:n luottoluokitus on noussut, koska yritys on pystynyt maksamaan laskunsa ennen eräpäivää.
–?Koko ajan on ollut kaikille työntekijöille töitä tarjolla, Lassila sanoo.
Aluehallintovirasto (AVI) suoritti tarkastuksen yrityksessä äskettäin.
–?Olemme tehneet työpaikkaselvityksen ja kiinnittäneet huomiota työturvallisuuteen liittyviin asioihin kesän jälkeen., Lassila sanoo.
Emsalö Båtupplag on toiminut Porvoon Emäsalossa 1970-luvun lopulta alkaen. Telakkayhtiö perustettiin vuonna 1982.
Marko Wahlström
Useita pitkäaikaisia asiakkaita
Porvoon tunnetuimmalla venetelakalla on paljon pitkäaikaisia asiakkaita.
–?Meillä on asiakkaina sellaisia, jotka ovat täällä jopa 20 vuotta säilöneet veneensä, Jori Lassila sanoo.
Telakan asemasta paikkakunnalla kertoo se, miten asiakkaat reagoivat telakkayhtiön luopuessa Volvo Pentan huoltotoiminnoista.
–?Siitä huolimatta vanha asiakaskunta tulee edelleen meille. Volvon tilalle otimme Huyndain ja Solé Dieselin huollot. Lisäksi toimimme edelleen Yanmarin ja Perkinsin merkkihuoltoliikkeenä, Lassila jatkaa.
600 neliötä uutta lämmintä hallitilaa
Venetelakalla katsotaan luottavaisena tulevaisuuteen.
–?Ensi keväänä aloitamme 600 neliömetrin lämpimän hallitilan rakentamisen. Eristämme yhden nykyisistä kylmäsäilytyshalleistamme, Lassila kertoo
Telakka-alueella on tällä hetkellä 120 talvisäilytyspaikkaa.
–?Lisäksi rakennamme 300 neliömetriä kokonaan uutta kylmää hallitilaa.
Telakkayhtiö on erikoistunut purjeveneiden telakoimiseen.
–?Meillä on aika paljon sellaisia asiakkaita, joille toimimme täyden palvelun talona veneen nostosta laskuun, Lassila jatkaa.
Telakkayhtiö pyrkii nostamaan liikevaihtoaan tänä vuonna 10 prosentilla viime vuodesta..
–?Rekrytoimme uusia työntekijöitä ja laajennumme maltillisesti, Lassila valottaa tulevaisuuden suunnitelmia.
"Ihmiset soittavat iltaisin ja kysyvät tilannetta"
Telakointien lisäksi yhtiö tekee myös perämoottorihuoltoja, laiteasennuksia, pintakäsittelyä (vahaukset), kestopinnoitteita ja teippauksia, joihin se käyttää tuusulalaista alihankkijaa.
–?Tekniikan koko ajan kehittyessä ja sähköistyessä, joudumme usein antamaan neuvoja ja ohjeita varsinkin iäkkäämmille veneilijöille, Lassila sanoo.
Eräs nyky-yhteiskunnan piirre näkyy myös telakan toiminnassa.
–?Vapaa-ajallaan ihmiset saattavat usein soittaa meille illalla kysyäkseen, mikä hänen veneensä tilanne on. Sen takia meillä on päivystysajat.
–?Toki asiakas on ruokkiva käsi, jonka auttamiseksi teemme kaikkemme. Tällöin seurauksena saattaa olla väsymys, Lassila jatkaa.
FAKTALAATIKKO
Emsalö Båtupplag Oy
* Venetelakan toiminta alkoi vuonna 1977.
* Telakkayhtiö perustettiin vuonna 1982. Yrityksen perustivat Harry Thuneberg ja Leif Janhonen.
* Venetelakan omistaa tällä hetkellä Ludwig "Ludde" Johansson.
* Yritys työllistää viisi ulkopuolista työntekijää.
* Yhtiö ylsi viime vuonna 550?000 euron liikevaihtoon. Kuluvana vuonna yhtiö tavoittelee noin 10 prosentin liikevaihdon nousua.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot