Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Brändi-termin syntyy liittyy englannin kielen verbi 'brand', joka tarkoittaa polttomerkitsemisestä.
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Brändäys ohjaa asiakkaiden valintoja ja on yrityksen tärkein voimavara. Aava & Bang -kasvumarkkinointitoimiston liiketoimintajohtaja Vilja Laaksonen ja päävalmentaja Teemu Kankainen kertovat, mitä jokaisessa yrityksessä pitäisi ainakin tehdä.
–?Ennen kuin brändiä alkaa rakentaa, on tärkeä tietää kolme asiaa, he sanovat.
Ensimmäinen on se, että brändi on tunteistettu ydinviesti. Kun tehdään brändityötä, tehdään töitä yrityksen ytimen kanssa. Brändi ei ole vain osuva nimi ja logo – se on kaikkea sitä, mitä yritys tekee.
Toiseksi brändin kehittäminen on investointi. Siihen pitää satsata. Brändi elää yrityksen kasvun ja kehityksen mukana, ja se on aina prosessi.
Kolmanneksi onnistunut brändi sekä houkuttelee asiakkaita että sitouttaa henkilökuntaa. Asiakkaat eivät osta vain tuotteita ja palveluja, he ostavat tarinoita ja arvoja, joita brändin avulla nostetaan esille.
–?Brändäys on taiteenlaji, missä me suomalaiset olemme pääsääntöisesti vähän kehnoja, kiireisiä ja malttamattomia, Kankainen sanoo.
Ota siis hetki ja syvenny rauhassa näihin viiteen vinkkiin:
1. Aloita ytimestä: Yrityksen aidot vahvuudet löytyvät yrityksen sisältä. Brändäys vaatii aina itsetutkiskelua. Jokaisessa yrityksessä on jotain, joka tekee siitä kiinnostavan. Etsi se.
2.Kirkasta yrityksen visio ja lupaus: Brändinrakentamisen lähtökohtana pitäisi olla se, mitä yritys haluaa olla. Mitkä ovat suurimmat unelmanne ja arvot, joihin myös asiakkaat uskovat ja joiden vuoksi he ovat valmiita taistelemaan?
3 Luo tarina: Kiteytä visio tarinaksi tai ydinviestiksi, jota on helppo hyödyntää kaikessa markkinoinnissa. Tarinan kirjoittaminen voi tuntua kuormittavalta, mutta kun sen on kerran miettinyt ja tehnyt, se helpottaa ja tukee kaikkea yrityksen toimintaa.
4. Rakenna visuaalinen identiteetti: Satsaa visuaalisuuteen. Miltä yrityksesi näyttää? Millainen sen väri- ja kuvamaailma on? Mitä sillä halutaan viestiä? Panosta ainakin laadukkaisiin kuviin ja videoihin! Mieluummin pari laadukasta kuin monta huonoa kuvaa.
5. Jalkauta brändi kaikkiin kanaviin: Brändin tulee näkyä kaikissa kanavissa ja kaikille sidosryhmille. Brändiä rakennetaan 24/7, se on osa jokaista asiakastapaamista. Varmista, että yrityksessäsi jokainen osaa toimia brändin mukaisesti.
Usein yrityksissä satsataan verkkosivuihin, mutta unohdetaan kertoa omalle tiimille brändistä. On tärkeää, että koko lähipiiri ymmärtää, mikä yrityksen olemassaolon tarkoitus on ja mikä rooli kullakin henkilöllä siinä on.
MERJA FORSMAN
toimitus@itavayla.fi
FAKTALAATIKKO
Osallistu ilmaiseen brändikoulutukseen
PORVOO Porvoon CoSpacessa järjestetään maanantaina 15.4. kello 17–20 Tulostakomo-koulutus, jossa perehdytään brändäykseen käytännön tekemisen kautta.
Teemana ovat ensiaskeleet: mistä brändi koostuu ja mitkä rakennuspalikat tulee olla kunnossa, jotta brändiä pystytään lähteä rakentamaan. Aihetta jatketaan tiistaina 28.5. visuaalisuuden, tarinoiden ja johtamisen näkökulmista. Tilaisuuden järjestää Posintra yhdessä Aava & Bang -kasvumarkkinointitoimiston kanssa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot