Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Olemme jo melkein vuoden ajan kärsineet Eestinkolmiossa lähes päivittäisistä hiilipäästöistä ja ne jatkuvat edelleenkin. Valtioneuvoston asetuksessa 38/2011 annetaan raja-arvot pienhiukkasille käsittäen mm. hiilipölyn, mutta kun niitä käytetään, niin ne tulee myös mitata.
Mittausalue tulee valita siten, että saadaan tietoja pitoisuuksista alueilla, joilla väestön altistuminen suoraan tai epäsuorasti ilman epäpuhtauksille on suurinta ja altistumisen kesto on merkityksellistä raja-arvon laskenta-aikaan nähden; saadaan tietoja pitoisuuksista alueilla, jotka edustavat väestön yleistä altistumista
Mittausalueen tulee olla riittävän edustava. Näin sanotaan valtioneuvoston asetuksessa nro38/2011, johon Helsingin Sataman Loviisan yksikön johtaja vetoaa vastineessaan VHO:lle ja yleensäkin eri tilaisuuksissa. En ole nähnyt vielä yhtään virallista tai epävirallista mittauspistettä alueellamme, josta voisi tarkistaa raja-arvot. Myös viimeaikaiset laskeumat.
Myös naapuruussuhdelain 17 §: immissiokielto täyttyy liki päivittäin. Vielä kerran haluan myös oikaista hiilen käsittelypaikan merkityksen. Lahti Energian alkuperäinen ympäristöluvan mukainen käsittelypaikka sijaitsi sataman silloisessa pohjoispäässä ja koski hiilen transitoliikennettä Lahteen, aluksi junalla, myöhemmin rekoilla tunnetuin seurauksin.
Vuoden 2011 ympäristöluvalla siirrettiin myös hiilen varmuusvarastointi Lahdesta Valkoon. Kyseistä varmuusvarastointia vastustettiin. Myöhemmin käräjäoikeudessa antamassaan lausunnossa Lahti Energian edustaja toteaa Valkon/Loviisan sataman sopimattomaksi hiilen käsittelyyn. Hiiltä ei siis ole käsitelty 35 vuotta ikkunoidemme alla. Lisäksi hiilen käsittelykerrat olivat vähäisemmät. Silloin ei purettu vaunuja mobiilinosturilla, kuljetettu traktorilla kasaan ja laivaan, etenkään hiiltä ei murskattu ja lajiteltu.
Helsingin Satama toimii merellisen ympäristön ja kaupungin rajapinnassa. Meillä on halu kantaa vastuuta ympäristöstä ja huomioimme ympäristön kaikessa toiminnassamme. Helsingin Satama määrittelee vuosittain ympäristötavoitteita, joiden toteutumista seurataan, Helsingin Satama kertoo verkkosivullaan.
Loviisan sataman ympäristövaikutukset koostuvat pääsääntöisesti ilmapäästöistä mitä syntyy polttoaineiden käytöstä aluksissa, työkoneissa, kumipyörä- sekä raideliikenteessä, satamatalon öljylämmityksestä sekä välillisesti satamassa esim. valaistukseen käytetyn sähkön tuotannosta. Muut päästöt, kuten mm. melu, pöly ja hajavalaistus on todettu hyvin vähäiseksi oikeiden työskentelytapojen sekä automatisoidun valaistusjärjestelmän johdosta, kerrotaan Loviisan Sataman verkkosivulla.
Näin sekä emo että alayksikkö vakuuttavat ympäristöystävällisyyttään. Todellista sanahelinää, saamme aina vaunuerän saavuttua kokea, mitä tämä ympäristöystävällisyys merkitsee.
Vaikka kaikkien osapuolten missiot ovat hienoja, niin asenteet ovat toista, kuten satamajohtajalla, jonka mukaan ehdotetut pakkas- ym. rajoitukset ovat täysin mahdottomia toteuttaa, koska liiketoiminta kärsii (LS:n vastine VHO:lle). Ilmeisesti sopimusehdot ovat liian kovat ja mahdollisia ympäristövaikutuksia huomioon ottamattomat. Yleensä, kun on näin hienot missiot, ne otetaan huomioon jo sopimista tehdessä, jolloin ei pääse tapahtumaan nykyisen kaltaisia konflikteja
KALERVO PELLIKKA
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot