Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Itäväylä
Kuntalaiset keskiössä ovat yhdentekeviä, jos heitä ei oteta osaksi kehittämistä. Tulee asettua kuntalaisten rooliin ja parantaa palvelua yhdessä heidän kanssaan. Näin tapahtuu kunnissa liian harvoin, vaikka se olisi toimivien palveluiden taikaresepti.
Kuntalaiset ovat parhaita palveluiden asiantuntijoita. He tietävät missä kohdassa eivät löytäneet etsimäänsä tietoa tai mikä ohje oli epäselvä. Henkilöstön näkökulmasta kaikkiin epäkohtiin ei hoksata kiinnittää huomiota.
Illuusio kuntalaisten tarpeista on harmittavan yleinen. Henkilökunnalla on oma näkemyksensä asiakkaiden tarpeista. Päättäjien mielikuvat rajoittuvat omiin kokemuksiin. Nämä eivät riitä.
Parantamalla kuntalaisten kokemusta saavutetaan tyytyväisyyttä ja säästetään aikaa toistuvilta ohjeistuksilta. Asiakasnäkökulma on myös henkilöstölle löytöretki tarkoituksenmukaisiin toimintatapoihin.
Paras palvelu muodostuu, kun sen vaiheet käydään läpi asiakkaiden kanssa, heidän näkökulmastaan. Kuntalaiskokemus muodostuu pienistä asioista, kuten tiedon helposti löydettävyydestä. Tulee poistaa pienetkin kompastuskivet, jotka kuntalainen kohtaa.
Tarvitaan määrätietoista palvelumuotoilua ja kuntalaisten osallistamista. Kuntalainen on keskiössä vasta asiantuntijan roolissa. Kuntalaisten havainnot ja ideat ovat parasta kunnan kehittämistä.
Mitä parempaa kunta voi palveluillaan saavuttaa kuin tyytyväisen kuntalaisen, joka kokee tarpeensa tyydytetyksi?
HANNA SIMOLA,
KUNNANVALTUUTETTU,
KUNTAVAALIEHDOKAS (SD.),
ASKOLA
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot