Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajan mielestä kaupungin velvollisuus on valvoa, että myös kulkeminen uusilta asuinalueilta ja lähiöistä keskustan palveluihin sujuu.
Arkisto/Mia Smolander
Ennen markkinaehtoiseen järjestelmään siirtymistä Porvoon sisäinen liikenne sujui. Kun tuet loppuivat, muuttui liikennekin. Yhtiö säästää missä voi ja se näkyy ja tuntuu. Liikennöitsijän mukaan kaupungin taholta ei ole ilmaistu tyytymättömyyttä palvelutasoon (Uusimaa 15.1.). Kaupungin taholta ei liene selvityksiä aiemmin tehtykään eikä moni päättäjistä kaupungintalon parkkipaikoista päätellen juuri bussilla ajele. Ei voi tietää, jos ei ole kokemuksia.
Kun kaupunki rakentaa asuinalueita ja lähiöitä, sen velvollisuus on valvoa, että myös kulkeminen niistä keskustan palveluihin sujuu.
Monet delegaatiot ovat käyneet liikennöitsijän puheilla toiveitaan esittämässä. Asiaan on suhtauduttu ymmärryksellä, mutta mitään ei ole tapahtunut. Pahin käytännön moka ovat Tolkkisten vuorot iltapäivällä keskustaan, kun vuorot hoitavat Helsingistä palaavat bussit. Nämä vuorot ovat tuolloin jopa puoli tuntia myöhässä Helsingin ruuhkan takia ja ihmisiä seisotetaan hyisillä pysäkeillä turhan panttina. Joskus kokoukseen on tästä syystä jäänyt ehtimättä. Miksei aikataulua edes muuteta realistiseksi, ettei tarvitse turhaan seisoskella? Sama koskee päivävuoroja, jotka ilmeisesti kouluaikojen takia myöhästelevät.
Lipun hinta on mitä on – ei se kuitenkaan saisi olla esimerkiksi Helsingin hintoja kalliimpi – ja hyvä, jos vaihdon tunnin sisällä toiseen vuoroon saa edullisesti – vai saako? Onko kokeiltu edullisempaa hintaa luppoaikoina, lisäisikö se käyttäjiä? Silloinhan eläkeläiset, perheen äidit lapsineen ja muut kotona olivat ovat eniten liikenteessä eikä kaikilla ole omia autoja. Liikennöitsijän mainitsema edullinen lippu paikallisvuorolla yhdistettynä Helsingin busseihin on hyvä ja matka edullinen, mutta totta kai tässä yritetään sitoa asiakas oman liikenteen bussiin myös jatkoyhteyksissä, ei se pelkkää hyväntekeväisyyttä ole.
Ei ole ihme, jos matkustajat tätä menoa vähenevät, etsiytyvät kimppakyyteihin, yrittävät selvitä polkupyörillä keskustaan tai jäävät kotiin, ja kun näin on, yhtiö vähentää yhteyksiä entisestään.
Huhtisista kaupunkiin ja takaisin vuorot loppuvat kello 18, miten lienee Kevätkummun alueen tilanne. Sunnuntaina onkin sitten jo taidetta paikallisbussilla jonnekin päästä, ja lauantainkin kauppapäivänä vuorot harvenevat. Ja eikö joku vuoro voisi jatkaa Aleksanterinkatuakin, ja kaupunki siirtää bussipysäkin uimahalliin menevää risteystä lähelle, jotta sinne pääsisi jotenkin myös yleisillä vuoroilla.
On selvää, että yrittäjä tekee ratkaisut kannattavuuden perusteella. Sen vuoksi kaupungin mukanaolo on tärkeää. Sen on huolehdittava siitä, että lähiöistä pääsee kohtuullisessa ajassa palvelujen äärelle.
”Käyttäkää enemmän busseja, jotta yhteydet säilyvät” (erään virkamiehen heitto eli älkää tehkö kuten minä, vaan tehkää kuten minä sanon). Alkakaa tekin, arvoisat päättäjät ja virkamiehet, käyttää joukkoliikennettä ja jättäkää autonne kotiin, niin saadaan enemmän matkustajia busseihin, käytännön tietoa päätösten tekoon ja ilman saastuttajia vähemmän. Tätä suuntaahan te itsekin ajatte. On syytä tiedostaa, että kaikilla ei ole autoja, eivätkä kaikki halua ilmastosyistä yksin niillä ajella.
Julkinen liikenne on kaikkien etu.
SARI GLAD,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot