Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Rautatieinvestoinnit on tehtävä hyötynäkökohdat edellä. Tärkein mielestäni on Lahti-Heinola-Mikkeli-Kuopio-Kajaani-Rovaniemi-Kemijärvi-Sodankylä ja edelleen Kemijärveltä vanhaa Sallan ratapohjaa pitkin Murmanskiin ja Kirkkoniemelle.
Miksi? Rata palvelee raskasta teollisuutta ja turismia, koska esimerkiksi aasialaiset ovat tottuneita junien käyttäjiä. Lisäksi vanhan Sallan ja Murmanskin alueet pystyvät täydentämään sellutahtaiden puutarvetta. Lisäksi raide Heinolasta Jyväskylään saa Keski-Suomen teollisuuden nopean yhteyden piiriin sekä alle kahden tunnin junan Jyväskylään. Myös lentoliikennettä nopeutuneiden ratayhteyksien vuoksi voidaan vähentää, koska keskustasta keskustaan rautatiet ovet huomattavasti nopeampia ainakin Kajaaniin asti uudella yhteydellä.
Toiseksi Helsinki-Veikkola-Nummela-Lohja-Salo-Turku, saadaan Turuntien ruuhkat loppumaan ja tuhansia uusia julkisen liikenteen käyttäjiä.
Kolmanneksi Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka-Vaalimaa-Viipuri. Rajakauppaa ei ole direktiiveissä kielletty. Saadaan miljoonia asiakkaita kahden tunnin matkan päähän. Ja tunnin juna Karhulasta Helsinkiin.
Huonoin vaihtoehto Porvoon kautta Kouvolaan ei loppujen lopuksi hyödytä ketään, koska esimerkiksi henkilöliikenteen lisä potentiaali on nolla, koska Askola tai Koskenkylä ei lisää riittävästi matkustajamäärää.
KALERVO PELLIKKA
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot