Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoolainen taksiyrittäjä Jonas Carlander tekee kauppaostokset asiakkaansa puolesta ja toimittaa ne asiakkaan kotiovelle, jossa asiakas maksaa palvelusta.
Marko Wahlström
PORVOO Koronaviruksen leviämisen myötä porvoolainen taksiyrittäjä Jonas Carlander, kuten moni hänen kollegansa, on saanut miettiä uusia palvelumuotoja. Ihmisten liikkumisen rajoittamisen myötä ovat myös henkilökuljetukset pysähtyneet kuin seinään.
Palveluammatissa ikänsä työskennellyt Carlander alkoi pohtia, miten voisi olla hyödyksi tässä tilanteessa ja pitää oman yrityksensä elossa.
–?Monien kanavien kautta havaitsin, miten kauppojen kotiinkuljetusten kapasiteetti ei tässä poikkeustilanteessa riitä kattamaan kysyntää.
Kyseltyään kaupoilta Carlander huomasi, että tilanne johtuikin siitä, että itse ostosten poimimiselle kaupoissa ei ollut resursseja.
–?Tämähän on hyvinkin ymmärrettävää tässä tilanteessa, kun toimitusmäärät ovat kasvaneet paljon normaalista, hän toteaa.
Sinänsä muutos henkilökyytien tarjoamisesta kauppatavaroiden kuskaamiseksi ei ole loppujen lopuksi taksiyrittäjälle iso asia.
–?Työssänihän olen muutoinkin useasti ollut esimerkiksi ikäihmisten apuna heidän asioidessaan kaupassa tai kantanut heidän ostoksiaan kotiin, Carlander sanoo.
Tasan 20 vuotta taksia Porvoossa ajanut Jonas Carlander punnitsee asiakkaansa appelsiineja Kevätkummun S-marketissa.
Marko Wahlström
Yhteistyöhön Näsin S-marketin kanssa
Lähipiirinsä kanssa Carlander alkoi pohtia asiaa tarkemmin.
–?Ajattelimme, että yrityksenihän voisi alkaa tekemään ostoksia riskiryhmiin kuuluville ja toimittamaan ne kotiovelle asti. Toiminta-ajatukseni on, että asiakas antaa minulle ostoslistan, jonka perusteella käyn kaupassa ostoksilla ja sitten ajan ostokset heille kotiin, hän kertoo.
Toimituksen yhteydessä asiakas maksaa tuotteet ja kuljetuksen. Palvelun hinta koostuu itse tuotteiden poiminnasta ja kilometrikorvauksesta.
Viime päivinä sosiaalisessa mediassa on näkynyt samantyyppisiä palveluita muilla paikkakunnilla. Myös Porvoossa on muutama Carlanderin yrittäjäkollega aloittanut samantyylisillä palveluilla.
Carlander on ollut yhteydessä eri kauppoihin yhteistyöstä ja tällä hetkellä hän tekee yhteistyötä Näsin S-marketin kanssa.
–?Toiminta alkoi virallisesti viime maanantaina. Päivittäin on ollut muutamia yksittäisiä asiointikäyntejä, hän sanoo.
Porvoolaisella Jonas Carlanderilla on ajossa kaksi taksiautoa, joista toinen on Peukku-brändin ja toinen Lähitaksin alla.
Marko Wahlström
Hybridiyrittäjä kahdessa ketjussa
Porvoolainen Jonas Carlander (ent. Fredrikson) on työskennellyt taksiyrittäjänä vuodesta 2000.
–?Aloitin yrittäjänä markka-aikana. Paljon on ehtinyt tapahtua näiden 20 vuoden aikana, hän tuumaa.
Carlanderilla on kaksi taksiautoa, joista toinen, rengin ohjastama auto ajaa Lähitaksi Oy:n väreissä. Hän itse ajaa PRO-Taksi Oy:n Peukku-tunnuksin varustettua autoa.
FAKTALAATIKKO
Taksi Jonas Fredriksonin palvelu
* Ostoslistan voi jättää soittamalla numeroon 040?588?5560 tai sähköpostitse osoitteella taxi.fredrikson@gmail.com.
* Palvelun hinta: ostosten poimintamaksu 4 euroa, kuljetusmaksut: 0–3 kilometriä 5 euroa, 3–10 kilometriä 10 euroa ja yli 10 km 1,5 euroa/kilometri.
* Palvelua saa viikon jokaisena päivänä.
»» Onko yrityksesi keksinyt koronaviruksen vuoksi uusia palveluja tai uusia tapoja palvella asiakasta? Millaisia "koronainnovaatioita" olet bongannut? Kaipaatko kenties jotakin palvelua koronavirustilanteen vuoksi? Yrittäjä, mitä haluaisit sanoa asiakkaille näinä päivinä? Kerro näistä meille sähköpostitse osoitteella toimitus@itavayla.fi tai some-kanavaa pitkin. Yritetään yhdessä selvitä näistä vaikeista ajoista eteenpäin!
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot