Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Mikään ei kaudesta jäänyt harmittamaan, vaikka kauden alku oli täynnä ongelmia. Onneksi saimme ne selätettyä ja ensimmäinen MM-kisa Kotkassa sujui ongelmitta, Tuukka Lehtonen tuumasi ja kohotti pokaalit kohti kattoa.
Marko Wahlström
PORVOO Ratamoottoriveneilyn Formula 4 -luokan tuore maailmanmestari, porvoolainen Tuukka Lehtonen, 23, hymyilee vaatimattomasti kameralle. Nuorella miehellä on jalat tukevasti maassa ja pää kylmänä.
Italian Viveronessa MM-kultaa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna ottanut Lehtonen kertoi fiiliksistään porvoolaisille tukijoilleen viime viikolla järjestetyssä tilaisuudessa.
–?Ilman teitä tämä homma ei onnistuisi, joten suuri kiitos. Tästä ensimmäisestä kaudesta Tuukalle ei paljon parannettavaa jäänyt kansainvälisissä kilpailuissa ja SM-sarjassakin hän ajoi hyvin, tallipäällikkö Filip Roms kiitteli.
Hän uskoi, että ensi kaudelle Filip Roms Junior Teamin kuljettaja lähtee tavoittelemaan vähintään samaa kuin kuluneella kaudella. Vaikka kaikki on vielä auki, niin mitä todennäköisimmin Lehtonen ajaa ensi vuonna samassa sarjassa kuin tällä kaudella.
Maailmanmestaruuden lisäksi Lehtonen kuittasi nimiinsä myös tämän vuoden Euroopan-mestaruuden Italian Brindisissä elokuun lopulla.
Mikään ei jäänyt harmittamaan kaudelta
Nuoren kuljettajan kisabudjetti on noin 30?000 euroa. Porvoolaisia tukijoita Lehtosella on kymmenkunta.
–?Minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin, että kiitos kaikille paikalle saapuneille. Jatketaan tästä yhdessä ensi vuonna, vaatimaton kuski sanoi paikallisille tukijoukoilleen.
Tallipäällikkö Filip Romsin isä, rakennusalan yrittäjä Markus Roms on seurannut junioritiimin nuorten kilpauraa läheltä.
–?On ollut ilo nähdä, millä innolla nuoret (Leevi Paasonen ja Tuukka Lehtonen) ovat tehneet työtä ja miten niin moni paikallinen yritys on lähtenyt heitä tukemaan. Onnistuminen on tällöin myös mukavaa kaikille.
Lehtosen mukaan päättyneeltä kaudelta mikään ei jäänyt harmittamaan.
–?Tosi huono alku kaudelle oli: ensimmäisessä SM-kisassa ponttooni repesi, jonka seurauksena kone hajosi seuraavassa kisassa ja sitä seuraavassa kisassa oli sähköongelmia.
Lehtonen kiittelee tuuriaan siitä, että ongelmat kasautuivat kauden kolmeen ensimmäiseen kilpailuun.
–?Sen jälkeen hommat alkoivat toimia, eikä ensimmäisessä MM-osakilpailussa ollut mitään ongelmia.
Kauden SM-tilastoissa Lehtonen sijoittui lopputuloksissa neljänneksi.
Porvoolainen moottorivenekuljettaja Tuukka Lehtonen ajoi tänä vuonna F4-luokan Euroopan-mestariksi ja maailmanmestariksi. Taustalla tallipäällikkö Filip Roms Filip Roms Junior Teamista.
Marko Wahlström
"Alkukauden kisat saimme selätettyä"
Lehtonen ajoi päättyneen kilpailukauden aikana yhteensä seitsemän kilpailua, joista viisi kotimaassa ja kaksi ulkomailla.
Hän myöntää, että kilpailukausi oli henkisesti raskas epäonnistuneen alun takia.
–?Hieman helpotti, kun yksi MM-kisa ajettiin Kotkassa. Kesät ovat vielä rankempia, jos on viidet kisat Suomessa sekä kisoja Englannissa, Italiassa ja Ranskassa, Lehtonen jatkoi.
–?Kotkaan kisaan ei ollut helppo lähteä, mutta onnistuimme selättämään ongelmat ja tuuri kääntyi. Kalusto käytiin teknisesti läpi ja varmistettiin viimeistä osaa myöten.
Salonkikelpoista kisavenettään nuori mies kiitteli hyväksi veneeksi ajaa.
"Sain muutaman vuoden harjoitella yksin"
Moottoriveneilystä porvoolainen kiinnostui isoveljensä antaman esimerkin innoittamana.
–?Veljeni ajoi kilpaa ennen minua. Sieltä se lähti, Lehtonen kertoi.
Hänen piti kasvaa lajiin muutaman vuoden.
–?Faija sanoi, ettei hän ota kahta venettä hoidettavakseen samaan aikaan. Sain muutaman vuoden harjoitella yksin mökin rannassa ja broidi sai pärjätä yksin.
Lehtonen on ajanut vesillä kilpaa noin 10- vuotiaasta lähtien. Formula 4 -luokassa hän ajoi nyt neljättä kautta. Nykyiseen luokkaan hän siirtyi vuonna 2015. Yksi ajovuosi on jäänyt väliin armeijan takia.
–?Nykyisillä vähäpäästöisillä moottoreilla varustetussa luokassa olen kolmas suomalainen Euroopan-mestari ja toinen maailmanmestari.
Purettua kisavenettä testataan syksyn aikana
Lehtonen asuu Porvoossa ja työskentelee sähköasentajana pääkaupunkiseudulla toimivassa sähköliikkeessä.
–?Suurimmaksi osaksi kunto kehittyy töissä, jossa tulee askelia päivän aikana melkoisesti. Vähäisessä määrin muuten treenaan. Kisakaudella on vaikea aloittaa äärimmäistä kuntosalitreeniä, koska paino yritetään pitää kurissa. Kunto pitää olla sellainen, että jaksaa ajaa kilpaa, nuori mies sanoi.
Lehtonen harjoittelee pääasiassa Sipoon Kalkkirannassa tai Mikkelin Otavassa.
–?Kisavene on purettu kauden jälkeen kampiakselia myöden. Tämän syksyn aikana teemme vielä testiajot veneellä, hän jatkoi.
Ei saa pelottaa, mutta jännitys kuuluu lajiin
Porvoolaisen kilpailuluokassa veneiden kisanopeus on 110–120 kilometriä tunnissa. Kilpailua edeltävissä aika-ajoissa nopeus nousee 120 kilometriin tunnissa.
Lehtosen mukaan veneeseen täytyy pystyä luottamaan, sillä kilpailussa ajetaan monesti pelkän ”perstuntuman” varassa näkemättä eteensä.
Nuori mies on neljästi onnistunut kaatamaan F4-luokan veneen ympäri – myös täydestä vauhdista. Ensimmäinen hänen kaatonsa tapahtui Hirvensalmella ensimmäisellä kilpailukaudella.
–?Silloin vene jäi oikein päin. Kaatumisessa täytyy malttaa odottaa, että vene on pysähtynyt ennen kuin alkaa availla turvavöitä.
–?Ei saa pelottaa, mutta jos lakkaa jännittämästä, niin silloin pitää lopettaa ja alkaa miettiä jotain muuta lajia, Lehtonen jatkoi.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot