Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Sähköauton irronnut latausluukku kaipaa fiksausta. Sisäosan hinta on 400 euron arvoinen.
Mika Laine
LOVIISA Itäväylä onnittelee 40-vuotiasta Loviisan Automaalaamoa, joka on vuosikymmenet huolehtinut loviisalaisten autojen korjaamisesta ja maalaamisesta. Loviisan Automaalaamon perustaja, nykyinen johtaja Matti Sjöstedt on nähnyt niin autokannan kuin korjaamokäytäntöjenkin muutokset.
– Yleensä kun asiakas tulee ovesta sisään, hän kysyy auton vaurioiden korjauskustannuksista. Asiakkaalle tehdään selvitys auton vaurioista ja korjauskustannuslaskelma. Se lähetetään vakuutusyhtiöön, jos vakuutusyhtiö korvaa vahingon, Sjöstedt kertoo.
Varaosien saatavuus vaikuttaa korjausaikaan. Maailmantilanteesta johtuen saatavuusongelmat ovat lisääntyneet. Toki auto voi välillä olla ajossakin, jos puuttuva osa ei vaikuta ajoon. Autokorjaamotyö on edelleen henkilökohtaista asiakaspalvelua, mutta muuten asiointi muun muassa varaosatoimittajien ja vakuutusyhtiöiden tarkastajien kanssa on muuttunut sähköiseksi.
– Aiemmin soitettiin puhelimella ja keskusteltiin. Ei kukaan enää puhelimeen vastaa, vaan toimitaan sähköpostilla. Meillä on kyllä ihan hyvin toimivat sähköiset systeemit, Sjöstedt sanoo.
Mika ja Matti Sjöstedt ovat työskennelleet yhdessä 10 vuotta.
Mika Laine
Haastatteluhetkellä korjaamohallissa on suuri pakettiauto, jonka kyljissä näkyvät maalausta edeltävät pohjatyöt. Pakettiauto oli kellahtanut kyljelleen liukkailla talvikeleillä, mutta onneksi pehmeään lumipenkkaan. Vieressä komeilee Tesla, jonka hymy ei ole tällä hetkellä kovinkaan kaunis, sillä sen etupuskuri on irrotettu. Se oli saanut osumaa johonkin kovaan.
Sjöstedt kertoo, että Teslan korjaus tulee maksamaan noin 9 000 euroa, mutta korjata kannattaa, sillä auton arvo pyörii edelleen 25 000 euron tienoilla.
– Aiemmin autoja arvostettiin eri tavalla kuin nykyään. Auto oli arvokas ja kallis hankinta. Toki auto on yhä ihmisille tärkeä kapine, mutta nykyään vaihdetaan helpommin uuteen kuin korjautetaan. Vakuutusyhtiö tietenkin tekee aina arvion muun muassa siitä, meneekö auto lunastukseen vai ei.
Sjöstedt ottaa käteensä sähköauton latausluukun, joka on vääntynyt irti. Sen pelkkä sisäosa on 400 euron hintainen. Ennen vanhaan varaosat olivat varmasti edullisempia kuin nykyään. No, miten sen nyt ottaa.
– Aikoinaan Toyotan puskuri maksoi 800 markkaa, mutta Fordin 1 800 markkaa, Sjöstedt vertaa.
Teslan etupuskuri on irrotettu korjausta varten.
Mika Laine
Loviisan Automaalaamon toimistossa on hauska jäänne entisajoilta. Se on jo ulkoisestikin aikaa nähnyt opus vuodelta 1947, nimeltään Uusi autokirja. Sen Sjöstedtin äiti aikoinaan osti miehelleen, joka työskenteli autokorjaajana Tampellassa. Ehkä kaikki perusasiat eivät olekaan vuosin varrella muuttuneet?
– Kyllä minäkin olen tätä joskus selaillut ihan mielenkiinnosta, Sjöstedt hymyilee.
Hän itse ajautui autoalalle vuonna -77 osallistuttuaan autoalan työttömyyskurssille. Sen jälkeen Sjöstedt työskenteli Kotkassa ja Haminassa alan yrityksissä, ja sittemmin Loviisassa Hankkijan automaalaamossa yhdessä tulevan yhtiökumppaninsa Stefan Willströmin kanssa. Kun Hankkija lopetti korjaamotoiminnan Loviisassa, kaverukset Sjöstedt ja Willström perustivat oman autokolarivauriokorjaamon Loviisaan.
– Olimme nuoria ja innokkaita. Ei silloin yrittäjäksi lähteminen arveluttanut, eikä Loviisassa ollut automaalaamoa ollenkaan, Sjöstedt toteaa.
Toiminta lähti heti hyvin käyntiin. Lehti-ilmoittelu toi tulosta, mutta ehkä vielä tärkeämpi oli puskaradio. Kun kaveri tai tuttu kertoi saaneensa hyvää ja ammattitaitoista palvelua, niin asiakaskunta käänsi pian autonnokkansa kohti Loviisan Automaalaamon hallia. Sjöstedt toteaa, että ilmeisesti ihmiset ovat tykänneet saamastaan palvelusta, koska ovat tulleet uudemmankin kerran.
– Pienessä kaupungissa sana kiirii nopeasti. Jos sutta teet, niin tieto leviää varmasti. Työn laatu on ollut meille aina tärkeää. Joskus tuntuu hassulta, kun asiakas autoaan hakiessaan ihmettelee, että tulipas hyvää jälkeä. Totta kai teemme aina parhaamme.
Kun Willström lopetti työt automaalaamossa kymmenisen vuotta sitten, Sjöstedt jatkoi toimintaa poikansa Mikan kanssa. Mikalla on helikopteriasentajan koulutus, ja hän suoritti oppisopimuksella myös automaalarin tutkinnon. Molemmat ovat huomanneet, että alalle on vaikea löytää osaajia. Autoalallakin on tekijäpula.
– Aluksi ajatus tästä työstä voi tuntua kiehtovalta, mutta mieli voi muuttuu myöhemmin, Mika pohtii.
Kun korikorjaamoyrittäjien perustama Awux-ketju perustettiin, Loviisan Automaalaamo liittyi ketjuun mukaan.
– Kyllä siitä on ollut meille monenlaista hyötyä, Sjöstedt kiittää.
Aluksi Loviisan Automaalaamossa oltiin töissä myös lauantaisin, mutta nykyään vain arkisin. Ei sillä, että Sjöstedtillä olisi ollut vapaa-ajan ongelmia. Työmatkat Anjalasta ja takaisin haukkaavat pari tuntia päivästä, ja yrittäjäthän ovat tunnetusti oikeastaan koko ajan töissä. Kun Sjöstedt täyttää tänä vuonna 70 vuotta, hän on jo hieman kääntänyt katsettaan eläkepäiviä kohti. On vielä auki, lopetetaanko toiminta, vai löytyykö yritykselle jatkaja. Mikakin jo suunnittelee alan vaihtoa. Kun Sjöstedtiltä kysyy tämänhetkisen työn parhaita puolia, hän miettii hetken.
– On tässä hyviäkin hetkiä ollut, hän toteaa vaatimattomasti.
REIJA KOKKOLA
toimitus@itavayla.fi
Mika Laine
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot