Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Netta Tiitinen maalaa jo seuraavaa teostaan Villa Albertin terassilla. Suuntaa antavana mallina toimii Edelfeltin vanha asuinrakennus.
Mika Laine
PORVOO, HAIKKOO Viime vuonna valmistunut Villa Albert, jossa pidetään joka kesä muutamia taidenäyttelyitä, avasi ovensa yleisölle 2.6. Tämän kesän näyttelykausi aukeaa Mielenmaisemia-näyttelyllä ja myöhemmin syksyllä nähtäville tulee näyttely Tuokiokuvia.
Albert Edelfeltin säätiön asiamies Hanna Kaarina Syrjäläinen ja säätiön puheenjohtaja Markku Välimäki ovat tehneet suunnitelmia siitä, kuinka Villa Albertissa vierailu onnistuu pandemian aiheuttamien suositusten mukaisesti.
–?Jos vierailijoita tulee lukumääräisesti paljon, toivottavasti jopa bussilastillinen, niin meidän henkilökunta jakaa sen niin että osa ovat Ateljeessa toisten ollessa Villassa. Toivomme, että taiteesta ja kulttuurista kiinnostuneet todella löytäisivät tämän paikan, Välimäki tuumaa Syrjäläisen nyökytellessä vieressä.
Markku Välimäki ja Hanna Kaarina Syrjäläinen kertovat Villan suunnitelmista tälle kesälle.
Mika Laine
Hyvät ystävät – Edelfeltistä uusia näkökulmia
Tällä hetkellä käynnissä olevaan Mielenmaisemia-näyttelyyn osallistuu kolme taidemaalaria, Netta Tiitinen, Carin Bengts ja Satu Laurel, sekä kuvanveistäjä Kaj Lindgård.
Edelfeltin 1883 valmistunut asuinrakennus on käytössä ateljeena, jossa on nähtävillä hänen maalaamansa Hyvät ystävät -taulun tekovaiheita, hänen alkuperäisiä piirustuksia, heliogravyyrejä sekä valokuvia hänen ajoistaan Haikkoossa.
Haikkoon upeat maisemat inspiroivat aikoinaan Edelfeltiä esimerkiksi maalaamaan teoksen "Merellä", ja inspiraatiota Haikkoossa riittää vielä tänäkin päivänä.
Netta Tiitinen ja Carin Bengts keskustelevat siitä kuinka upea kokonaisuus Mielenmaisemia-näyttely on.
Mika Laine
Tiitisen taide ja sen taustat
Suuri osa Netta Tiitisen teoksista Mielenmaisemia-näyttelyyn onkin maalattu Haikkoon alueella. Hänen omalaatuisiin maalauksiinsa on ovelasti kiteytetty myös linkkejä Edelfeltin maalauksiin, esimerkiksi ottamalla Edelfeltin maalauksista yksittäisiä henkilöitä oman maalauksensa maailmaan.
Tiitisen maalauksissa on myös havaittavissa taustatarinaa ja hän kertookin olevansa erityisen kiinnostunut maalauksien takaisista tarinoista, niiden psykologiasta, filosofiasta sekä sosiologisista näkökulmista. Maalauksien lisäksi hän ilmaisee itseään myös kirjoittamalla.
Tiitinen on itseoppinut taiteilija. Hän kertoi ihmettelevänsä sitä, kuinka taiteilijat ilman koulutusta tuntuvat pitävän itseään vähempiarvoisina, eivätkä pitkänkään maalausuran jälkeen välttämättä kehtaa esimerkiski pitää omaa näyttelyä.
–?Riittää, että olet riittävän hyvä, Tiitinen huomauttaa.
Hän viittaa siihen, että kenenkään ei tarvitse olla tai yrittää olla täydellinen tai paras. Hän on itsekin päässyt pitämään näyttelyitä maailmalla 2011–12 olleiden katapultti vuosien jälkeen, jolloin hänen hakemuksensa taidekeskus Salmelaan ja saksalaiseen Eunique -messuun hyväksyttiin.
–?Ajatteleminen ei vaadi tutkintoa, toteaa Tiitinen kertoessaan edellisestä näyttelystään.
Hän ottaa töissään myös jonkin verran kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, esimerkiksi vaihtamalla Edelfeltin Leikkiviä poikia rannalla -malauksesta yhden lapsen tytöksi.
–?Näin täyttyy naiskiintiö, Tiitinen naurahtaa.
Kantaaottavuutta lisää myös se, että vanhanaikaisia leluja kuten kaarnaveneitä on hänen tauluissaan vaihdettu moderneihin tavaroihin, kuten tabletteihin. Tärkeintä Tiitisen mielestä kuitenkin on saada kokea ja maalata itselle merkityksellisiä hetkiä.
Kuvassa kaksi Kaj Lindgårdin veistosta sarjasta Winter People, sekä taustalla tauluja Mielenmaisemia-näyttelystä.
Mika Laine
Lindgårdin näkemykset valmistuvat lehmuksesta
Vuonna 1986 syntyneen Kaj Lindgårdin veistoksista on myös helppo huomata yhteys Edelfeltin taiteeseen. Hänen ura alkoi tilaustöillä, mutta 2016 hän sai Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahaston apurahan.
Lindgård veistää teoksensa liimatusta lehmuksesta, jotta teokset pysyvät tiiviisti kasassa. Hänkin on napannut yksityiskohtia ja tiettyjä henkilöitä Edelfeltin maalauksista ja tehnyt heistä omia näkemyksiään.
Osa Lindgårdin veistoksista saivat mallinsa myös Edelfeltin alkuperäisistä piirustuksista tunnettujen taulujen sijaan.
Penkkejä, sinistä ja graafista maalausta
Lahden taidekoulusta valmistuneen taidemaalari Carin Bengtsin keskeisenä aiheena vaikuttaa olevan luonto. Suomen monien näyttelyiden lisäksi Bengtsillä on ollut näyttelyitä myös Italiassa ja Iranissa.
Mielenmaisemia-näyttelyyn hän tuotti neljä teosta, joissa on penkkejä sijoitettuna eri paikkoihin ja erilaiseen valoon. Ispiraatio tuli Bengtsin mukaan omalta kotipihalta, jossa on sievä valkoinen penkki suojassa terijoensalavan oksien varjossa.
Satu Laurelin tauluissaan on isossa roolissa sininen ja sinisen värin monipuolisuus tuleekin niissä hyvin esille. Hanna Kaarina Syrjäläinen kuvaili Laurelin tauluja myös tietyllä tavalla eksoottisiksi. Ne saavat inspiraationsa Suomen vesialueista ja niiden toteutus hoituu graafisilla maalaustekniikoilla.
Syksyllä ilmestyvään Tuokiokuvia-näyttelyyn tulee näkyville Kristina Elon, Tiina Suikkasen, Tero Annanollin, Christer Åbergin ja Kaj Lindgårdin teoksia.
»» Villa Albert (Edelfeltinpolku 3) Porvoo. Auki 31.8. asti tiistaista sunnuntaihin kello 10–16 ja syyskuun ajan tiistaista sunnuntaihin kello 10–14. Pääsymaksu seitsemän euroa aikuiselta, alle 16-vuotiaat ilmaiseksi vanhempien kanssa ja yli kymmenen hengen ryhmissä kuusi euroa henkilöä kohden.
(Juttua korjattu 17.6. kello 15.32: Osoite oli virheellisesti Edelfeltinkuja 3, oikea osoite on Edelfeltinpolku 3).
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot