Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Nyt jokaisessa maakunnassa ona kaksi palveluntuottajaa, jolta Kela-taksin voi tilata.
Kela
ITÄ-UUSIMAA Tämän vuoden alusta alkaen jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta voi tilata Kelan korvaaman taksimatkan. Jatkossa asiakas voi valita, kummalta palveluntuottajalta tilaa Kela-taksin.
–?Kela kilpailutti edellisen kerran koko maan taksipalvelut Liikennepalvelulain voimaan tullessa 1.7.2018. Nykyinen sopimuskausi loppui 31.12.2021, josta syystä kilpailutus piti tehdä uudelleen, Kelan vastaava suunnittelija Anne Giss kertoo.
–?Kaksi palveluntuottajaa kilpailutettiin, jotta palveluntuottajat kilpailisivat laadulla ja tarjoaisivat näin ollen asiakkaille laadukkaita, luotettavia ja turvallisia kuljetuksia. Asiakkaan matkatilaus, puhelun maksuttomuus, matkan omavastuu enintään 25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta pysyvät samana kuin tälläkin hetkellä. Asiakas saa jatkossa halutessaan tekstiviestillä kuittauksen, kun auto on hyväksynyt matkan.
Kelan vastaava suunnittelija Anne Giss sanoo, että Kela-taksin voi tilata myös koronatestaukseen mentäessä, mikäli terveydentila sitä edellyttää.
Kela
Välittäjä ratkaisee taksin käytön tarpeellisuuden
Kela-taksin voi tilata tarvittaessa koronarokotukseen päästäkseen, jos asiakas ei voi terveydentilansa vuoksi käyttää julkisia kulkuneuvoja tai niitä ei ole käytettävissä. Mutta saako Kela-taksin tilata koronatestiin mentäessä?
–?Silloin, kun asiakkaan terveydentila edellyttää taksin käyttämistä, saa Kela-taksia käyttää. Kuljettajat on ohjeistettu työterveyslaitoksen ohjeiden mukaisesti autojen desinfiointiin ja oman terveyden suojaamiseen.
Mistä asiakas tietää, onko oikeutettu käyttämään Kela-taksia?
–?Silloin, kun asiakas tilaa taksin Kelan palveluntuottajalta, kysytään tilauksen yhteydessä tietoja, joiden perusteella välittäjä ratkaisee taksin käytön tarpeellisuuden. Mikäli taksin käyttämiseen liittyisi epäselvyyttä, ohjaa välittäjä asiakasta olemaan yhteydessä terveydenhuoltoon ja pyytämään sieltä todistuksen taksin käyttöä varten, Giss kertoo.
Suomen Lähilogistiikka Oy ja Taksi Helsinki Oy uudet tuottajat
Uudellamaalla kuljetuksia hoiti aiemmin Menevä Oy, mutta uudet palvelutuottajat ovat Suomen Lähilogistiikka Oy ja Taksi Helsinki Oy. Taksi Helsingin yhteistyökumppani Taksi Itä-Uusimaa ajaa myös Kela-ajoja. Osa Menevän kuljetuksia ajaneista autoilijoista siirtyi vuodenvaihteessa Taksi Itä-Uusimaan autoilijoiksi.
Uudenmaan uudet tilausnumerot ovat Suomen Lähilogistiikka Oy:lle 0800?051?50 ja ruotsinkielinen tilausnumero on 0800?051?51. Taksi Helsinki Oy:n tilausnumero on 0800?414?600 ja ruotsinkielinen tilausnumero on 0800414?601. Jatkossa saat halutessasi tekstiviestillä tiedon, kun taksi on hyväksynyt tilauksen. Tekstiviestissä ilmoitetaan myös puhelinnumero, josta tavoitat kuljettajan.
Tilauspuhelu on jatkossakin maksuton. Matkojen omavastuut säilyvät ennallaan. Yhdensuuntaisen matkan omavastuu on enintään 25 euroa, ja vuosiomavastuu on 300 euroa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot