Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Pariajo on drifting-kilpailun suola.
Mika Laine
PORVOO, KUNINKAANPORTTI Palaneen kumin käry oli käsin kosketeltavissa lauantaina Porvoossa. Tänä vuonna avattu autoharrastajien kokoontumispaikka Speedhooked Pitstop Kuninkaanportissa tarjosi drifting-kilpailulle katsojaystävällisen ympäristön.
Yleisön viihtyvyys oli taattu, kun nimekkäät Suomen Pro-luokan drift-kuljettajat sekä nousevat tähdet toivat Porvooseen lähemmäs 20 000 hevosvoimaa kisaamaan ensimmäistä kertaa järjestetyn MLV x SPD HKD Drift Challenge 2019 -kilpailun voitosta.
Virolaisväriä kilpailuun toi Viron ja Pohjois-Euroopan kaksinkertainen mestari Mihkel Norman Tults sekä Kristjan Salmre.
Kuninkaanporttiin rakennettu stadionmainen kilpailuareena tarjosi yleisölle koko suoritusalueen, mikä teki kisan seuraamisesta mielekästä.
Mika Laine
Lähelle yleisöä
Drifting-kilpailuja järjestetään yleensä moottoriradoilla, joissa yleisö joutuu seuraamaan kuljettajien suorituksia kaukaa. Porvoossa yleisö pääsi stadionmaisella radalla seuraamaan Suomen parhaiden drifting-kuljettajien suorituksia läheltä ja koko radan mitalta.
– Eteläisessä Suomessa harvemmin vastaavia kisoja järjestetään. Meillä olikin ideana tuoda kisa lähelle pääkaupunkiseutua ja ihmisiä, tapahtumapäällikkö Matti Tirronen taustoitti.
Noin 80 hengen voimin järjestetty tapahtuma osoitti, että Porvoossa on tilausta moottoriurheilutapahtumalle. Tirrosen mukaan kisapaikalla vieraili alustavan arvion mukaan noin 3?000 kävijää, mikä ylitti reilusti järjestäjän asettamat tavoitteet.
Rataa ympäröivä betonimuuri koki kovia muutaman auton ajolinjan pettäessä. Jaakko Haukan kisa keskeytyi harjoituksissa.
Mika Laine
Kylki kyljessä savun keskellä
Jos moottoriratojen kisoissa yleisö pääsee nauttimaan myös autojen vauhdista, Porvoon kisassa pääosaan nousivat näyttävät sladit kuljettajien vedättäessä kalustonsa moottorin äärirajoillaan sutivien renkaiden muodostaessa mielettömän savushown, joka verhoili välillä koko rata-alueen.
Lisää mielenkiintoa kilpailuun tuo se, että radalla nähdään yksilösuoritusten lisäksi myös kaksi autoa kiertämässä rataa kylki kyljessä.
Autoista kiinnostuneille lisämielenkiintoa driftingissä tuo varsin vapaat rakentelusäännökset autojen suhteen. Kun säännöt ovat vapaat, löytyy kilpakalustosta mielenkiintoisia "hybridejä", kuten Nissan S14 Corveten V8 -moottorilla tai Mercedes-Benz turbodieselillä.
Kun näihin yhdistetään vielä siisti ja "tuunattu" ulkonäkö sekä lähemmäs 1 000 hevosvoimaa ja valtavat vääntölukemat on autourheilusta kiinnostuneiden mielenkiinto ylimmillään.
Viritelmiin pääsi tutustumaan avoimen varikon lisäksi jo perjantai-iltana Porvoon torilla, johon kisakalusto ajoi näyttävässä letkassa.
Lauri Heinonen (vas.) ja Jussi Kaukonen hakevat ajolinjoja harjoituksissa.
Mika Laine
Driftingissä vauhti ei ratkaise
Driftauksen Suomenmestaruudesta ajetaan autourheilun kansallisen lajiliiton AKK-Motorsport ry:n alaisuudessa, mutta Porvoon kutsukilpailussa ei SM-pisteitä ollut jaossa.
Pääsääntöisesti perinteisissä moottoriurheilulajeissa nopeus lähdöstä maaliin ratkaisee voittajan.
Drifting tekee tässä poikkeuksen eikä sekuntikelloille kisassa ole käyttöä. Lajissa on enemmän kyse autonkäsittelytaidosta ja näyttävyydestä.
Kisassa on tavoitteena kiertää mutkayhdistelmäinen rata mahdollisimman suuressa luistokulmassa ilman, että luisto katkeaa kertaakaan suorituksen aikana. Käytännössä takavetoiset ja parhaimmillaan yli 1000 hevosvoimaiset kilpurit sudittelevat koko radan läpi.
Lisäksi kilpailun tuomaristo määrittelee radan ajolinjan ”klippien” eli tähtäyspisteiden avulla. Ne ovat radalle merkittyjä alueita, joiden läpi kuljettajien tulee saada autojen takapyörät kulkemaan sivuluisussa.
Tuomaristo tarkkailee myös auton nopeutta ja kuljettajan kaasunkäyttöä.
Vessöön VPK:n dronen lämpökamerakuvasta näkee radan ajolinjat. Punaisella näkyy radan kuumimmat kohdat.
Mika Laine
»» Katso lämpökameran videokuvaa
Drifting kiehtoo myös naiskuljettaja Krisse Aaltoa, joka oli kutsuttu Porvooseen haastamaan Suomen parhaimmat mieskuskit.
Mika Laine
Naiset haastamassa miehiä
22 miestä oli kisassa haastamassa naiskuskit Elena Helme ja Krisse Aalto.
Aalto on paininut alkukauden tekniikkamurheiden kanssa, mutta on tyytyväinen suoritukseensa kovatasoisessa kisassa ja siihen, että pääsi Porvoossa ajamaan toimivalla autolla.
– Kisa meni omalta osaltani ihan hyvin. Mutta tällaisessa porukassa täytyy olla tyytyväinen omaan sijoitukseen. Taakse jäi monta todella hyvää pitkänlinjan kuskia, naiskuski summasi kisaa.
Rataa Aalto kuvailee hauskaksi ja tekniseksi, mutta hiukan pieneksi ja hitaaksi.
Savushow on olennainen osa drifting-kilpailua. Vuorossa Dennis Häggblom ja Honda S2000.
Mika Laine
Lajittelusta pudotusajoon
Kuskien päästyä radalle, vauhtia ja vaarallisia tilanteita alkoi heti löytyä. Jo aamupäivän harjoitukset osoittivat, ettei radalla ole juurikaan virheille varaa. Lisämaustetta kisaan toi jykevät betoniseinät, joihin useampi auto otti reilummin kontaktia. Osa sen verran rajusti, että järjestävät joutuivat poistamaan kuvaajat esteiden takaa turvallisuuden nimissä.
Harjoitusten jälkeen kuljettajat asetettiin paremmuusjärjestykseen yksi auto kerrallaan ajetussa lajittelussa, joka ajettiin kahteen kertaan paremman tuloksen jäädessä voimaan.
Tulosten perusteella 16 eniten pistettä kerännyttä kilpailijaa asetettiin pudotuskaavioon pariajoa varten, siten että eniten pisteitä kerännyt kisasi 16. sijoittunutta vastaan, toiseksi eniten saa vastaansa 15. sijoittuneen jne.
Sebastian Engblomin tyylinäytettä 750 hevosvoimaisella Toyota GT86:lla.
Mika Laine
Kylki kyljessä
Lajittelun jälkeen yleisö pääsi nauttimaan lajin varsinaisesta suolasta eli pudotusvaiheesta, jossa kaksi autoa kiertää rataa kylki kyljessä.
Molemmin päin suoritetuista pariajoista voittaja selvisi jatkoon hävinneen kisan loppuessa. Näin jatkettiin kunnes jäljellä oli enää neljä kuljettajaa.
Näistä kaksi parasta jatkoi finaaliin, kahden muun taistellessa keskenään viimeisestä podium-paikasta.
Finaaliin eteni hallitseva Suomenmestari Lauri Heinonen, vaikka ongelmitta mestarin kisa ei 680 hevosvoimaisella Nissan 180 SX:llä edennyt.
– Ensimmäisellä lajitteluvedolla vaihdekepin tukitanko murtui, eikä kolmosvaihde kytkeytynyt, mistä taas seurasi suoristuminen, Heinonen kertaili nollapisteen suoritustaan.
Mies lähti kovan paineen alla toiseen yritykseen.
– Veto meni kuitenkin hyvin, ja pisteet riittivät lajitteluiden toiselle sijalle.
Finaalissa Lauri Heinosen aggressiivinen ja hyökkäävä ajo Juha Pöytälaakson Bemarin perässä varmisti voiton täpärästi Heinoselle.
Mika Laine
Finaalissa yli 1 500 hevosvoimaa
Pariajokaaviossa ei mestari päässyt helpolla missään vaiheessa. Top4-vaiheessa vastaan asettui luunkova Juha Rintanen.
– Kaikki piti laittaa peliin ja vähän enemmänkin. Tämä riskinotto kannatti, koska siitä aukesi paikka finaaliin, Heinonen sanoi.
Finaalissa Heinonen sai vastaansa 900 hevosvoimaisen BMW M3:n, jota käskytti yksi Suomen kovimmista kuljettajista, Juha Pöytälaakso. Mies on niittänyt mainetta niin Suomen kuin Euroopan radoilla.
– Pöytälaakson perässä sain tehtyä aggressiivisen seuraamisen, sekä edellä suhteellisen virheettömän ajon. Tuomareiden mukaan juuri tuo hyökkäävyys perässä ajaessa, etenkin radan keskivaiheilla puolenvaihdossa, teki sen hiuksen hienon eron, joka riitti voittoon, Heinonen tilitti historian ensimmäistä Porvoon Drift Challenge -kisan voittoaan.
Rintanen otti kolmannen sijan kukistamalla pronssifinaalissa Niko Pesosen.
Drift Challenge -kisan voittajakolmikko. Lauri Heinonen (kesk.) päihitti finaalissa Juha Pöytälaakson (vas.). Juha Rintanen jäi kolmanneksi.
Mika Laine
Onnistunut tapahtuma
Tapahtumapäälikkö Tirronen kehuu Speedhookedin varikkoa toimivaksi kisapaikaksi.
– Onhan se jopa maailmanmittakaavassakin melko ainutlaatuinen paikka.
Tapahtuma ja järjestelyt ovat keränneet paljon kehuja niin yleisöltä kuin kilpailijoilta.
– Porvoon Drift Challenge oli tämän hetkisellä Suomen mittakaavalla todellakin odotukset ylittävä kisa ja tapahtuma. Puitteet SpeedHookedilla ihan omaa luokkaansa!, kisan voittanut Heinonen ylistää.
Krisse Aalto on samoilla linjoilla ja mielissään siitä, että hänet kutsuttiin haastamaan miehet.
– Mielestäni todella tärkeää tuoda lajia lähemmäs ihmisiä, ja tämä kisa oli erittäin hienosti järjestetty.
Tirronen puolestaan kiittelee Porvoon kaupunkia ja viranomaisia yhteistyön sujuvuudesta. Puoli vuotta sitten aloitettu luparumba saatiin vietyä tyylikkäästi läpi.
– Porvoon viranomaisilla on ollut positiivinen suhtautuminen koko tapahtumaan.
Entä tuoko Maailmanlopun Vehkeet kisan uudelleen Porvooseen?
– Mahdollisesti, Tirronen vihjailee.
– Toivottavasti tästä tulee vuosittain toistuva perinne, Aalto lisää.
Porvoolaiset pääsivät jo perjantaina tutustumaan kisakalustoon torilla.
Mika Laine
Moottoriurheilutapahtuma houkutteli Kuninkaanporttiin alustavan arvion mukaan noin 3 000 katsojaa.
Mika Laine
Klipit eli tähtäyspisteet määrittelevät radan ajolinjan.
Mika Laine
Betonivallit jättivät jälkensä monen kilpailijan kalustoon Timo Tolppasen BMW mukaan lukien.
Mika Laine
Yleisö pääsi seuraamaan vierestä, kun mekaanikot paiskivat töitä varikolla.
Mika Laine
Ville Kaukonen ei säästelly kumeja. Autona Nissan S14 750 hevosvoimaisella 1.5JZ -moottorilla.
Mika Laine
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot